نظارت سامانه‌ای سازمان ملی استاندارد با سامانه مردم‌دار

تهران- ایرنا- رییس سازمان ملی استاندارد ایران اعلام کرد: طرح های ویژه سازمان ملی استاندارد ایران در ایام ماه مبارک رمضان و نوروز، از ۲۲ اسفند در سراسر کشور آغاز می شود و تا ۱۳ فروردین ۱۴۰۳ ادامه دارد.

به گزارش ایرنا از دولت، مهدی اسلام‌پناه در یک برنامه تلویزیونی گفت: محور نظارت بر ترازوهای سبک، با تعیین صنوفِ کبابی (فروش حلیم و آش)، میوه و تره بار، سوپرمارکت و خواربارفروشی، قصابی و پروتئینی، فروشگاه های زنجیره ای، شیرینی و قنادی، آجیل و خشکبار است و در مسیر صیانت حقوق مردم، طرح خالص فروشی در صنوف قنادی و خشکبار در این ایام مورد نظارت مضاعف کارشناسان سازمان ملی استاندارد ایران قرار خواهد گرفت.

صعود به رتبه بیستم نظام استانداردسازی دنیا

وی با اشاره به ارتقای جایگاه سازمان ملی استاندارد ایران در ایزو، این افتخار بین المللی را به مردم ایران تبریک گفت و اظهار داشت: این سازمان در ۱۰۰ سالگی خود توانست با تلاش همه همکاران و صاحبان علم و خرد، رتبه بیستم نظامات بین المللی را کسب کند. در این رتبه بندی توانستیم بعد از کشورهای چین، ژاپن و کره جنوبی و هند در جایگاه پنجم آسیا و همچنین در جایگاه نخست منطقه قرار بگیریم که بیانگر بهترین رتبه کشور در زمینه استاندارد در طول عمر این سازمان است.

اسلام پناه افزود: به‌رغم شرایط تحریمی که بطور مستقیم بر انجام فعالیت‌های تکنولوژیکی و تجهیزات آزمایشگاهی اثرگذار است، برای ارتقای رتبه این سازمان مردمی در سال های آینده هدفگذاری داریم.

اجرای طرح بازرسی در بستر فناورانه

اسلام پناه ادامه داد: سازمان ملی استاندارد ایران طرح های ویژه خود را در بستر سامانه هوشمند اجرا می کند تا با انجام بازرسی های دقیق و شفاف، کیفیت خدمات در کشور را ارتقا دهد.

رییس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: اجرای این طرح با هدف افزایش سطح کیفیت خدمات در ۱۲ گروه مختلف از جمله هتل ها، فروشگاه های مواد غذایی، رستوران ها، اتاق مادر و کودک، خانه سالمندان اماکن ورزشی و غیره درنظرگرفته شده است.
خدمات باکیفیت حق مردم است

وی افزود: با اجرای تعیین نرخ کیفیت دریافتیم در مواردی که محصول از نرخ کیفیت بالایی برخوردار بوده، مصرف کننده کالا و خدمات ایرانی را به مشابه خارجی‌ آن ترجیح داده و وفاداری خود را به محصول ایرانی ثابت کرده است.

قانون، سازمان ملی استاندارد ایران را موظف به استانداردسازی خدمات کرده است و در این راستا، در خصوص خدمات هتل ها، طرح های مشترکی را با وزارت گردشگری و میراث فرهنگی داشتیم و این همکاری در اجرای استاندارد خدمات در سفره خانه ها و قهوه خانه ها نیز ادامه دارد.

اعتماد به نشان ملی استاندارد

رییس سازمان ملی استاندارد ایران در ادامه با بیان اینکه نظام استاندارد کشور با حکمرانی جدید و هدفگذاری روشن با رویکرد تشویقی در خدمت مردم است، گفت: نظرسنجی که اخیرا انجام شد، نشان داد که ۷۳.۸ مردم ایران نشان ملّی استاندارد ایران را کاملاً می‌شناسند و با دیدن این نشان از «ایمن بودن کالا» اطمینان حاصل می‌کنند.

وی اذعان داشت: همه طرح های این سازمان در راستای دفاع از حقوق مردم انجام می شود چرا که سازمان ملی استاندارد ایران متعلق به مردم است و از حقوق مردم دفاع می کند.

کاهش میزان کم‌فروشی به ۱۷ درصد

اسلام پناه ادامه داد: با آغاز طرح کنترل کمیت فرآورده های بسته بندی، در تیرماه ۱۴۰۱ میزان کم فروشی ۴۲ درصد را شاهد بودیم که این آمار در زمستان امسال به ۱۷ درصد کاهش پیدا کرد. در این بازه زمانی اقداماتی نظیر آموزش و فرهنگ سازی، تذکرهای شفاهی و اخطارهای کتبی و در برخی موارد تشکیل پرونده های قضایی باعث شد حدود ۷۳ درصد واحدهایی که کم فروشی داشتند، اصلاح شوند.

سامانه مردم‌دار در خدمت مردم

رییس سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به سامانه مردم‌دار گفت: عنوان مردم‌دار برگرفته از فرهنگ و تمدن اصیل ایرانی است.

وی افزود: این سامانه در بستر فناورانه و با هدف رسیدگی به گزارشات، درخواست‌ها و نظرات شهروندان، همچنین دادخواهی مردم در کیفی‌گرایی محصولات و خدمات ایجاد شد.

به گفته اسلام پناه، درگاه الکترونیکی مردم‌دار این امکان را برای شهروندان فرآهم آورده تا نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را از طریق شماره تماس گویای ۱۵۱۷ یا شماره پیامکی ۱۰۰۰۱۵۱۷ ثبت و پیگیری کنند. (منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی/ایرنا)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *