افزایش ۲۴ درصدی صادرات محصولات کشاورزی و غذایی در هشت ماهه امسال، محصولات شیلاتی، دامی، کشاورزی و غذایی

افزایش ۲۴ درصدی صادرات محصولات کشاورزی و غذایی

در هشت ماهه امسال، محصولات شیلاتی، دامی، کشاورزی و غذایی به ارزش حدود سه میلیارد و ۶۷۲ میلیون دلار از کشورمان صادر شده است که ۲۴ درصد افزایش نشان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مدیرکل دفتر پایش و توسعه بازار سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: از ابتدای امسال تا پایان آبان ماه، پنج میلیون و ۱۷۳ هزار تن محصولات شیلاتی، دامی، کشاورزی و غذایی به ارزش سه میلیارد و ۶۷۱ میلیون و ۹۰۲ هزار دلار از کشورمان صادر شده که از لحاظ وزنی ۱۱ درصد و از لحاظ ارزش ۲۴ درصد افزایش داشته است. به گفته سید روح الله لطیفی، حدود ۹۴ درصد این محصولات به کشور‌های همسایه صادر شده است.

لطیفی در عین حال به نقش کم تعاونی‌های روستایی در صادرات این محصولات اشاره کرد و گفت صادرات شبکه تعاونی‌های روستایی با وجود سهم بالا در تولید این محصولات ناچیز است که به دنبال حذف واسطه‌ها در صادرات و اتصال تولید به بازار‌های هدف صادراتی از طریق تعاونی‌های روستایی هستیم که در این زمینه تعاونی‌ها و تشکل‌های روستایی در استان‌های مرزی علاوه بر فروش محصولات خود دروازه و ویترین فروش محصولات سایر استان‌ها به کشور‌های همسایه باشند.
وی افزود: با توجه به اینکه صادرات محصولات کشاورزی و غذایی عمدتا به کشور‌های همسایه است؛ تعاونی‌های روستایی با ورود به عرصه صادرات در مرز‌های خروجی می‌توانند در توسعه استان و تولید ثروت برای روستاییان با حذف واسطه‌ها نقش سازنده‌ای ایفا کنند.

مدیرکل دفتر پایش و توسعه بازار سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران تاکید کرد: در این زمینه آموزش تعاونی‌ها با همکاری اتاق‌های بازرگانی، توانمند سازی آن‌ها و نگاه اقتصادی به تشکل‌ها و رفع موانع تجاری بر اساس سند چشم انداز مصوب سازمان و برنامه راهبردی توسعه صادرات و تعامل با دست اندرکاران حوزه تجارت خارجی در دستور کار قرار دارد تا سهم صادرات تعاونی‌های روستایی و کشاورزی به حد مطلوب نزدیک شود و حتی در بازار‌های هدف نیز به عنوان تعیین کننده و تامین کننده با شبکه تامین گسترده خود، نقش آفرینی کند.

خبرگزاری صدا و سیما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *