دلیل گرایش خانواده‌ها به سمت مشاغل خانگی/یک فعال حوزه کار مهم ترین دلیل گرایش خانواده‌ها

دلیل گرایش خانواده‌ها به سمت مشاغل خانگی

یک فعال حوزه کار مهم ترین دلیل گرایش خانواده‌ها به راه اندازی مشاغل خانگی را پایین بودن سرمایه و هزینه و تسهیل در صدور مجوز این کسب و کارها عنوان کرد.

فتح الله بیات در گفت و گو با ایسنا، در ارزیابی افزایش گرایش به سمت مشاغل خانگی اظهار کرد: به طور معمول در هر خانواده‌ای مخصوصاً خانواده‌هایی که در شهرستان‌ها یا روستاها با مشکل بیکاری مواجهند و نمی‌توانند جذب بازار کار و اشتغال شوند، برای گذران زندگی و امرار معاش به مشاغل خانگی روی می‌آورند تا منبع درآمدی ولو حداقلی داشته باشند.

وی با اشاره به مزایای راه اندازی کسب و کارهای خانگی گفت: مشاغل خانگی بودجه و سرمایه زیادی نمی‌خواهد و ایجاد آنها در منازل و محل مسکونی سهل الوصول است، از این رو انگیزه و گرایش افراد به سمت مشاغل خانگی بیشتر شده است.
این فعال حوزه کار با بیان اینکه مشاغل خانگی زود بازده و با بودجه اندک قابل راه اندازی هستند، گفت: خوشبختانه مدت زمان صدور مجوز مشاغل خانگی در دولت سیزدهم کاهش پیدا کرده و دوندگی‌ها و بروکراسی‌های اداری گذشته تا حد زیادی از بین رفته و افراد بدون معطلی و به راحتی مجوز می گیرند که این مسأله نیز از دیگر علل گرایش افراد و خانواده‌ها به توسعه کسب و کارهای خانگی است.

بیات درعین حال یادآور شد:‌ در نظر داشته باشیم که مشاغل خانگی علیرغم‌ زودبازده بودن، پایدار نیستند و می توانند تحت تاثیر نوسانات و شرایط اقتصادی و مسایل اقلیمی آب و هوایی قرار بگیرند.
وی در پایان گفت: در شهرستان‌ها و یا روستاها افراد شغل مناسب خود را پیدا نمی‌کنند و از طرفی هزینه‌های حمل و نقل و اجاره و رهن مسکن بالا رفته و توان جابجایی و ترک محل سکونت وجود ندارد؛ بنابراین افراد ترجیح می‌دهند در محل زندگی خود به اشتغالزایی و درآمدزایی بپردازند.

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *