حذف سیستم سلیقه‌ای محور ممیزان با اجرای سامانه مودیان مالیاتی کارشناس اقتصادی گفت: با اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی

حذف سیستم سلیقه‌ای محور ممیزان با اجرای سامانه مودیان مالیاتی

کارشناس اقتصادی گفت: با اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، دو مشکل نبود بانک اطلاعاتی فعالیت‌های اقتصادی افراد جامعه و سیستم سلیقه‌ای محور ممیزان مالیاتی حل می‌شود.

احمد غفارزاده در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: نظام مالیاتی ما در حال حاضر کاستی‌ها و نقایصی دارد. مهمترین آن مالیات‌های ناعادلانه است. در حال حاضر اگر از یک کارمند بپرسید. احساس می‌کند او نسبت به بسیاری مشاغل مالیات بیشتری می‌دهد و احساس نارضایتی دارد در صورتیکه اینطور نیست.

وی ادامه داد: اگر از برخی مشاغل دیگر هم بپرسید آن‌ها هم احساس می‌کنند مالیات بیشتری می‌دهند، دلیل آن این است که بانک‌های اطلاعاتی کاملی نداریم و مالیات‌ها سلیقه ای، برآوردی و ممیزی است.

این کارشناس امور مالیاتی خاطرنشان کرد: مساله دیگر اینکه مالیات‌ها در کشور ما بسیار پایین هستند. شاخص مالیات بر تولید ناخالص داخلی در سال‌های اخیر حدود شش درصد بوده است که اگر با شبه مالیات‌ها هم جمع شود حدود ۱۰ درصد خواهد بود.

وی ادامه داد: در کشور‌های پیشرفته و در برخی کشورها، شاخص مالیات بر تولید ناخالص داخلی به ۳۰ درصد می‌رسد و در مقایسه با کشور‌های مشابه و همسایه این عدد به ۲۰ درصد رسیده است.

غفارزاده افزود: دلیل پایین بودن این شاخص از دو جهت قابل بررسی است. اول اینکه بانک اطلاعاتی کاملی از فعالیت افراد جامعه نداشته ایم و دوم سیستم سلیقه‌ای ممیز محور بوده است.

هوشمند سازی سیستم مالیاتی با اجرای سامانه مودیان

این کارشناس امور مالیاتی تاکید کرد: پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان به دنبال حل این دو مشکل نظام مالیاتی است.

وی خاطرنشان کرد: درحال حاضر هم مردم از سیستم مالیات دهی ناراضی هستند، هم مالیات‌ها پایین است. در حالیکه قانون سامانه مودیان به دنبال این است که همه اطلاعات خرید وفروش و.. فعالان اقتصادی در سامانه‌ای ثبت شود.

غفارزاده ادامه داد: مبنای آن هم این است که خود افراد جامعه همه معاملات خود را به صورت صورت حساب الکترونیک به سامانه‌ای ارسال می‌کنند و در آن سامانه با اطلاعاتی که از دیگر گلوگاه‌ها به دست می‌آید اطلاعات، صحت سنجی می‌شود. نتیجتا ممیزان مالیاتی هم حذف می‌شوند.

وی افزود: به این ترتیب سیستم مالیاتی کشور هوشمند می‌شود و سلیقه‌ای بودن تعیین میزان مالیات‌ها حذف می‌شود.

غفارزاده در مورد روند اجرای این قانون گفت: این قانون به صورت فاز به فاز در حال اجرایی شدن است و امیدواریم تا یک تا دو سال آ ینده به مرحله کامل اجرا برسد که با اجرای کامل آن تحول بزرگی در نظام مالیاتی ایجاد می‌شود.

خبرگزاری صدا و سیما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *