در گفت‌وگوی با ایلنا مطرح شد: کاهش ۱۵ درصدی مصرف محصولات لبنی/ گرانی گوشت و مرغ به داد لبنیات رسید

در گفت‌وگوی با ایلنا مطرح شد:

کاهش ۱۵ درصدی مصرف محصولات لبنی/ گرانی گوشت و مرغ به داد لبنیات رسید

به گفته دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران، گرانی لبنیات به کاهش ۱۵ درصدی تقاضا برای این محصول در نیم‌سال اول سال جاری انجامید، هر چند با گرانی پروتئین حیوانی تقاضا برای لبنیات بالا رفت و بازار این محصول کمی جان گرفت. در همین حال وزن صادرات محصولات لبنی از ایران ۷ درصد افزایش داشته است.

رضا باکری، دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران درباره وضعیت کنونی عرضه و تقاضا در بازار محصولات لبنی ایران به خبرنگار ایلنا گفت: تا پایان نیمه اول سال جاری همه شرکت‌های لبنی در پی افزایش هزینه‌های تولید افزایش ۳۰ درصدی را بر قیمت مواد لبنی اعمال کردند، اما از آنجا که درآمد خانوار متناسب با هزینه‌های تولید در شش ماه اول سال رشد نداشت، این گرانی لبنیات به کاهش ۱۵ درصدی تقاضا انجامید.

وی افزود: اما همزمان با این افزایش قیمت و کاهش تقاضا بازار لبنیات اتفاق دیگری را هم تجربه کرد؛ اینکه قیمت گوشت قرمز، مرغ و تخم مرغ به عنوان مواد غذایی حاوی پروتئین حیوانی نیز بالا رفت و خانوار برای تامین پروتئین موردنیاز به جای گوشت به مصرف مواد لبنی مانند پنیر، شیر و ماست روی آوردند. در نتیجه با جایگزین شدن لبنیات به جای گوشت و مرغ در شش ماه دوم سال جاری شاهد افزایش ۱۰ درصدی تقاضا برای محصولات لبنی بودیم اما کاهش ۵ درصد تقاضا در سال جاری نسبت به سال گذشته به طور قطعی اتفاق افتاده است.

باکری در ادامه شرحی از وضعیت صادرات محصولات لبنی کشور ارائه داد و گفت: در شش ماه اول سال جاری صادرات محصولات نهایی لبنی ایران نسبت به مدت مشابه سال گذشته  ۶ تا ۷ درصد رشد وزنی و ۸ درصد رشد ارزشی داشته است.

وی افزود: عراق، افغانستان و پاکستان اصلی‌ترین مقاصد صادراتی محصولات لبنی ایران هستند، البته پاکستان بیش‌تر متقاضی شیر خشک است و بیش از نیمی از صادراتی که به این کشور صورت می‌گیرد شامل همین کالا می‌شود.

دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران روسیه را هم به عنوان یکی دیگر از مقاصد صادرات محصولات لبنی ایران معرفی کرد و توضیح داد: صادرات محصولات لبنی ایران به روسیه از سه کشور یادشده کمتر است زیرا روس‌ها بیشتر خواهان شیر خشک و خامه ایرانی هستند و از این محصولات به عنوان ماده اولیه تولید استفاده می‌کنند که این مدل از صادرات مطلوب شرکت‌های ایرانی نیست و آنها تمایل به صادرات محصولات نهایی دارند اما روسیه اجازه ورود محصولات لبنی نهایی را از ایران به این کشور نمی‌دهد.

ایلنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *