افزایش صادرات محصولات لبنی صادرات محصولات لبنی در شش ماه نخست سال ۴۰۰ میلیون دلار بود که تا پایان سال ممکن است تا

افزایش صادرات محصولات لبنی

صادرات محصولات لبنی در شش ماه نخست سال ۴۰۰ میلیون دلار بود که تا پایان سال ممکن است تا ۸۰۰ میلیون دلار برسد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، محمد فربد عضو انجمن صنایع فرآورده های لبنی کشور در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما گفت: سال گذشته میزان صادرات صنایع لبنی ۷۰۰میلیون دلار بوده است .
وی گفت: به ۱۵ کشور صادرات انجام می‌دهیم،عمده این صادرات به عراق افغانستان و پاکستان صورت می‌گیرد، یعنی حدود ۸۰ درصد از صادرات ما به این سه کشور است. البته ما میزان کمی صادرات به کشورهای دیگر از جمله ژاپن داشته‌ایم و از نظر کیفیت، محصولات لبنی ما کیفیت قابل قبولی در بازرار جهانی دارد.

عضو انجمن صنایع فرآورده های لبنی کشور ، میزان صادرات به کشورهای همسایه را اینگونه اعلام کرد؛ عراق ۶۵ درصد، پاکستان ۱۵ درصد ، افغانستان ۷ درصد، امارات سه و نیم درصد.
فربد ادامه داد: عمده صادرات ما محصولاتی نظیر شیر و خامه، دوغ و کفیر، شیرخشک صنعتی و پنیر بوده است. تمرکز ما روی صادرات مواد اولیه مثل شیر خشک است. ما باید تمرکزمان بر روی صادرات کالاهایی باشد که ارزآوری بیشتری داشته باشند.
فربد با اشاره به مشکلات صنایع لبنی افزود: کاهش سرانه مصرف، واحدهای صنعتی را روی صادرات متمرکز کرده است. کارخانه‌های لبنی، تابع شرایط اقتصادی مجبور به تعدیل قیمت‌های خود در سال هستند. سرانه مصرف حدود ۷۰ کیلو است که باید حداقل ۱۶۰ تا ۱۶۵ کیلو باشد تا استانداردهای تغذیه رعایت شود.
وی افزود: به غیر از نبود تنوع محصولات صادراتی: بازاریابی مناسبی در حوزه صادرات صنایع لبنی نداریم. همچنین در سفارتخانه‌های خود رایزنان بازرگانی قوی نداریم که روابط را تسهیل بکنند.
دریافت استانداردهای کشورهای مقصد صادراتی نیز یکی دیگر از مشکلات صادرات صنایع لبنی محسوب می‌شود. در این زمینه وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی کل کشور بر دامداری‌ها برای دریافت کد IR که مورد تایید کشورهای دیگر باشد، بایستی پیگیری و نظارت کنند.

خبرگزاری صداوسیما،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *