مخالفان و موافقان افزایش مالیات محصولات دخانی چه گفتند؟محسن زنگنه به عنوان نماینده مخالف افزایش قیمت محصولات دخانی

مخالفان و موافقان افزایش مالیات محصولات دخانی چه گفتند؟

محسن زنگنه به عنوان نماینده مخالف افزایش قیمت محصولات دخانی از جمله سیگار گفت: سیگار بخشی از سبد معیشت مردم بوده و افزایش هزینه آن به مردم تحمیل می‌شود و در مقابل میرمحمدی به عنوان موافق افزایش قیمت محصولات دخانی گفت: اگر جلوی رشد مصرف سیگار گرفته نشود افراد باید چندین برابر هزینه را در حوزه درمان صرف کنند.

به گزارش ایسنا، محسن زنگنه سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم در  جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی بندی از لایحه برنامه هفتم توسعه که به افزایش مالیات محصولات دخانی از جمله سیگار باز می‌گشت، در مخالفت با این بند بیان کرد: سیگار یک کالای لوکس نیست که متعلق به یک قشر از جامعه باشد بلکه افزایش قیمت سیگار باعث می‌شود تا هزینه سبد معیشت بخشی از جامعه افزایش پیدا کند. قطعا افزایش قیمت سیگار روی معیشت بخش جامعه تاثیر می‌گذارد. از سوی دیگر به گفته کارشناسان افزایش بیش از حد مالیات محصولات منجر به قاچاق آنها خواهد شد. افزایش مالیات سیگار نیز می‌تواند زمینه قاچاق آن را فراهم کند.

سید جلیل میرمحمدی عضو کمیسیون بهداشت مجلس در موافقت با این بند از لایحه برنامه بیان کرد: آقای زنگنه گفتند که سیگار بخشی از معیشت مردم است اما بنده باید بگویم کسانی که سیگار می‌کشند باید چندین برابر هزینه سیگار را صرف درمان بیماری‌های خود کنند. از سویی دیگر مالیاتی که در اینجا پیش بینی شده تا از محصولات دخانی نظیر سیگار اخذ شود در حوزه ورزش و آموزش هزینه خواهد شد. گفته می‌شود که افزایش قیمت سیگار زمینه قاچاق آن را فراهم می‌کند اما اینگونه نیست اگر ما جلوی رشد مصرف سیگار را نگیریم افراد باید چندین برابر هزینه سیگار را در بخش درمان بپردازند. خیلی از کشورها مالیات سیگار را به شکل قابل توجهی افزایش دادند.

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *