­سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس: تکمیل پایه‌های مالیاتی با اجرایی شدن مالیات بر مجموع درآمد

­سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس:

تکمیل پایه‌های مالیاتی با اجرایی شدن مالیات بر مجموع درآمد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: مالیات بر مجموع درآمد، تکمیل کننده قوانین دیگر مالیاتی همچون قانون پایانه فروشگاهی ، سامانه مودیان مالیاتی و قانون مالیات بر سوداگری و سفته بازی است که پایه و اساس همه آن‌ها شفافیت مالی افراد جامعه است.

مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری صدا و سیما درباره مزیت‌های اخذ مالیات بر مجموع درآمد گفت: نظام مالیاتی فعلی، همه منابع درآمدی افراد را در برنمی گیرد به طور مثال ممکن است فردی هم شغل ثابت داشته باشد و هم حق التدریس یا پروژه‌های پژوهشی و… یا افراد درآمد از اجاره ملک داشته باشند که این قبیل مشاغل اصلا قابل شناسایی و اخذ مالیات نیستند و یکی از اهداف مالیات بر مجموع درآمد این است که به سراغ درآمد‌های افراد رفته و مجموع درآمد‌ها از محل‌های مختلف شناسایی و از مجموع آن مالیات اخذ شود.

وی افزود: موضوع دیگر در مالیات این است که بتوان پلکانی مالیات را اخذ کرد. در حال حاضر، چون درآمد‌های افراد جداگانه بررسی می‌شود، برای هرکدام هم معافیت مالیاتی دیده می‌شود، اما اگر درآمد‌های افراد یکجا بررسی شود یک معافیت داده و اگر رقم درآمد هم از حدی بیشتر شود به صورت پلکانی، مالیات اخذ می‌شود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: در لایحه مالیات بر مجموع درآمد که قرار است پس از بررسی برنامه هفتم از طرف دولت به مجلس ارائه شود، اصل بر مبنای شفافیت منابع درآمدی است و در تکمیل سامانه مودیان مالیاتی و قانون مالیات بر سوداگری و سفته بازی است.

طغیانی خاطر نشان کرد: در قانون سامانه مودیان مالیاتی که درحال اجرا و تکمیل است، تمام رویداد‌های مالی بین کسب و کار‌ها باید در سامانه مودیان ثبت شود و فاکتور الکترونیکی بر اساس اطلاعات طرفین توسط سازمان امور مالیاتی صادر می‌شود.

این نماینده مجلس ادامه داد: در قانون مالیات بر سوداگری و سفته بازی هم تعاملات و رویداد‌های مالی بین کسب و کار‌ها و اشخاص و یا رویداد‌های مالی بین اشخاص عادی باید در سامانه مالیاتی باید ثبت شود.

طغیانی ادامه داد: قرار است ایرادات قانون مالیات بر سوداگری و سفته بازی پس از بررسی قانون برنامه هفتم رفع شود و مجددا به شورای نگهبان فرستاده شود.

این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که اگر افراد رویداد‌های مالی خود را در این سامانه ثبت نکنند چه می‌شود، گفت: در یک حدی برای درآمد‌های سالانه افراد تخفیف دیده شده است و برای بالاتر از یک سطح درآمدی که فرد در سامانه ثبت نکرده باشد، بالاترین حد مالیاتی اعمال می‌شود و معمولا افراد برای اینکه مشمول بالاترین حد مالیاتی نشوند، رویداد‌های مالی خود را ثبت می‌کنند.

طغیانی در پایان خاطر نشان کرد: لایحه مالیات بر مجموع درآمد نیز تکمیل کننده قوانین دیگر مالیاتی کشور است که پایه و اساس همه آن‌ها شفافیت مالی افراد جامعه است.

خبرگزاری صدا و سیما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *