ماجرای اختلاف وزارت صمت و اقتصاد در صدور شناسه یکتا/ سامانه نوین اصناف شفاف سازی کند

ماجرای اختلاف وزارت صمت و اقتصاد در صدور شناسه یکتا/ سامانه نوین اصناف شفاف سازی کند

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک با بیان اینکه اتصال ما به درگاه ملی مجوز‌ها کامل است، گفت: بحثی که در خصوص عدم صدور شناسه یکتا برای کسب و کارهای قدیمی وجود دارد مربوط به سامانه نوین اصناف و دبیرخانه هیأت عالی نظارت براصناف است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، امین کلاهدوزان رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک، در خصوص تغییرات سامانه اینماد، اظهار کرد: سال گذشته به ۱۴۰ هزار اینماد رسیدیم و در مجموع شرکت‌ها بیش از ۱۸۰۰ همت معامله در حوزه تجارت الکترونیک انجام دادند که نسبت به سال قبل از آن رشد ۴۸ درصدی داشته است.

وی ادامه داد: امسال تعداد اینمادها به ۱۸۰ هزار رسیده است. انتهای شهریور ماه با توجه به بازخوردهایی که دریافت شده بود، تغییرات اعمال شد. طی دو هفته اخیر سامانه اینماد به صورت کامل پایدار شده است و در یک هفته گذشته حدود ۲۰۰ کسب و کار دچار اشکالاتی شده بودند که مشکلات آنها حل شده است.

کلاهدوزان با بیان اینکه تعداد قابل توجهی اینماد ظرف این مدت صادر شده است ادامه داد: مانند گذشته ارتباط با شاپرک و نهادهای دیگر برقرار است و پرونده کسب و کارها به صورت تجمیعی موجود است و فرآیندی نیست که از سامانه قبلی به سامانه جدید مهاجرت نکرده باشد. پروسه مهاجرت سامانه در یک شب انجام شده است اما در این مهاجرت از ۱۸۰ هزار کسب و کار، ۲۰۰ کسب و کار دچار مشکل شدند. در طی دو هفته اخیر اشکال این ۲۰۰ کسب و کار را رفع کردیم و در حقیقت باگ‌هایی که در خصوص سامانه گزارش می‌شد را برطرف کردیم.

اتصال مرکز تتا با درگاه ملی مجوزها کامل است

وی در پاسخ به سوالی در خصوص مشکلات دریافت شناسه یکتا برای مجوزهای قدیمی از طریق سامانه نوین اصناف گفت: اتصال ما به درگاه ملی مجوز‌ها کامل است و مشکلی از سمت مرکز توسعه تجارت الکترونیک وجود ندارد اما بحثی که در خصوص عدم صدور شناسه یکتا برای کسب و کارهایی که از گذشته مجوز دریافت کرده‌اند وجود دارد مربوط به این مرکز نیست و احتمالا مربوط به دبیرخانه هیأت عالی نظارت براصناف است.

تکمیل انتقال اینماد به سامانه جدید

ندا مصطفوی معاون تسهیل تجاری و توسعه کاربردهای مرکز توسعه تجارت الکترونیک تاکید کرد: بازنویسی سامانه اینماد چندین سال در دستور کار قرار داشت. فرآیندهایی به سامانه اضافه شده و سبب ناهماهنگی ایجاد کرده بود. ضمن اینکه قوانین تغییر کرده بودند و بخشی قسمت‌ها نیز نیاز به بعد از چند سال بروزرسانی سامانه انجام شد و فرآیندهایی مانند انتقال به سامانه اضافه شده است. فرآیند تعریف نمایندگی و ابطال هم به سامانه اضافه شده است.

وی افزود: فرآیند تفویض اختیار نیز اضافه شده است. مراحل برای کاربر نمایش داده می‌شود و احراز هویت یکپارچه به سامانه اضافه شده است. مهاجرت به یک سامانه جدید با مشکلاتی همراه خواهد بود و در روز های اول دچار مشکلاتی بودیم اما در حال حاضر سامانه تثبیت شده و بیش از دو هزار اینماد صادر شده است. ارتباط با شاپرک پایدار است و ظرف مدت اخیر یک مورد مشکل در این زمینه نداشتیم.

معاون تسهیل تجاری و توسعه کاربردهای مرکز توسعه تجارت الکترونیک اظهار کرد: اکثر افرادی که در زمان انتقال سامانه در صف مانده بودند درخواست جدید اینماد داشتند و مواردی که مربوط به تمدید اینماد بودند را برای بستن درگاه پرداخت به شاپرک معرفی نکردیم و یک تا دو هفته به آنها فرصت می‌دهیم تا کار خود را انجام دهند. بیش از ۲۰۰ هزار اینماد صادر شده که ۱۸۰ هزار مورد فعال است. در خصوص شکایات هم به طور متوسط ۲۰ تا ۳۰ شکایت در روز در سامانه ثبت می‌شود که بیشتر آنها با میانجی‌گری حل می‌شود. بیشتر موارد نیز مربوط به عدم دریافت کالا و خدمات است.

خبرگزاری تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *