واردات روزانه ۲۰۰ تن گوشت گرم به کشور/ ادامه‌ی واردات تا تنظیم بازار داخلی

واردات روزانه ۲۰۰ تن گوشت گرم به کشور/ ادامه‌ی واردات تا تنظیم بازار داخلی

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی گفت: برای تامین گوشت مورد نیاز کشور و ایجاد تعادل در بازار، واردات گوشت گرم از کشورهای مختلف افزایش یافته و به روزانه ۲۰۰ تن رسیده است که این گوشت‌ها در میادین میوه‌ و تره بار، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میدان بهمن با قیمت‌های مناسب عرضه می‌شود.

علیرضا پیمان پاک در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با توجه به نیاز کشور در تامین گوشت قرمز و بحران‌هایی که سال گذشته در حوزه تولید ایجاد شد، برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفت تا میزان کسری تولید از طریق واردات تامین و به موازات آن نیز ترمیم زنجیره‌های تولید دام نیز انجام شود.

وی ادامه داد: طی دو ماه گذشته با همکاری بانک مرکزی و واردکننده‌های مختلف، مسیرهایی طراحی شد که بتوانیم تا پایان سال جاری نیاز خودمان را در قالب واردات روزانه ۳۰۰ تن گوشت گرم دام سبک و سنگین تامین کنیم.

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در حال حاضر  روزانه ۲۰۰ تن گوشت قرمز از مسیر واردات تامین می‌شود، گفت: روزانه حدود ۱۲۰ تن گوشت گرم گوسفندی از کشورهای مختلف وارد کشور می‌شود. همچنین حدود ۸۰ تن گوشت گرم گوساله در قالب دام زنده وارد کشور شده و به کشتارگاه‌های استان سیستان و بلوچستان می‌رود.

وی تصریح کرد: در حقیقت قصد داریم به دلیل افزایش تقاضا در فصل سرد، واردات را نیز افزایش دهیم تا نیاز کشور تامین و بازار تنظیم شود.

تعیین سه مسیر برای توزیع گوشت‌های وارداتی

پیمان‌پاک با اشاره به اینکه گوشت‌های وارد شده در سه مسیر میادین میوه و تره‌بار، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میدان بهمن توزیع می‌شود، افزود: طی سه هفته گذشته با تامین مالی صورت گرفته توسط بانک مرکزی روند واردات به صورت مستمر و کافی بوده و در برخی مواقع حتی ظرفیت جذب هم تکمیل بوده است.

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی در ادامه گفت: برنامه‌های مختلفی در دستور کار داریم تا هر زمان نیازمند افزایش واردات بودیم، بتوانیم به سرعت آن را جایگزین کنیم و واردات را افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه این واردات تا زمان به تعادل رسیدن قیمت‌ها در بازار ادامه دارد، تاکید کرد: وزارت جهاد کشاورزی در کنار تنظیم بازار و واردات محصولات پروتئینی، بحث مدیریت عرضه، تولید قراردادی و واردات دام زنده پایه پرواری را هم دنبال می‌کند تا در کنار تنظیم بازار زنجیره‌های تولید هم تقویت و سال آینده نیاز کشور از مسیر تولید داخل تامین شود.

وی در پاسخ به این سوال که واردات گوشت گرم از کدام کشورها انجام می‌شود، توضیح داد: مبادی متنوعی را برای واردات گوشت گرم نهایی کردیم. در حال حاضر از حوزه اوراسیا، C.I.S، کشورهای شرق اروپا، استرالیا و مغولستان واردات انجام می‌شود و تاکید داریم که گوشت با کیفیت وارد شود. در این دوره از واردات، واردکننده‌ها را به طور کامل ارزیابی و اهلیت سنجی کردیم و این کار در قالب یک برنامه منظم  پیش می‌رود.

نظارت بر کیفیت گوشت‌های وارداتی از مبدا

پیمان پاک افزود: این مجوز داده شده که پزشکان و ناظران از نقطه مبدا بر کیفیت گوشت نظارت کنند. وی در پاسخ به این سوال که این گوشت‌های وارداتی با چه قیمتی در بازار عرضه می شوند هم گفت: قیمت لاشه گوسفندی وارداتی۲۶۰ تا ۲۷۰ هزار تومان است. قیمت گوشت ران و سردست آن نیز کمتر از ۳۹۰ هزار تومان است. سایر قطعات هم بر این اساس توسط معاونت بازرگانی وزارت جهاد قیمت‌گذاری شده است.

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی همچنین اضافه کرد: این گوشت‌ها در میادین میوه و تره‌بار به صورت غیر قطعه‌بندی و  فروشگاه‌های زنجیره‌ای به صورت قطعه‌بندی عرضه شود و قیمت آن در میادین حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان نسبت به فروشگاه‌های زنجیره‌ای کمتر است.

وی در ادامه با بیان اینکه فعلا این طرح در تهران اجرایی می‌شود زیرا استان تهران یک استان وارداتی است و تولید ندارد، عنوان کرد: روزانه استان تهران بین ۸ تا۱۰ هزار گوسفند  از استان‌های همجوار جذب می‌کند. اگر این بازار را کنترل کنیم در استان‌های دیگر نیز کنترل عرضه صورت می‌گیرد و قیمت‌ها به تعادل می‌رسد. با شروع فصل سرد اگر احساس کنیم به عرضه این گوشت تنظیم بازاری در سایر استان‌های پرمصرف نیاز داریم، تامین در آنجا نیز صورت می‌گیرد.

به گفته وی، حدود دو هفته‌ای می‌شود که حدود ۲۰۰ تن واردات گوشت گرم داریم. قبل از این دو هفته نیز متوسط بین ۴۰ تا ۵۰ تن واردات صورت می‌گرفت. همچنین قصد داریم روزانه ۳۰۰ تن گوشت مورد نیاز کشور را از این محل تامین کنیم.

پیمان پاک در ادامه گفت: با توجه به اینکه واردات گوشت گوسفند به دلیل زیرساخت‌ها سخت‌تر بود، اولویت واردات را گوشت گوسفند قرار دادیم و زیرساخت‌ها نیز در حال حاضر ایجاد شده است. اما برنامه داریم که واردات گوشت گوساله را نیز افزایش دهیم و به ۱۵۰ تن برسانیم. همچنین تاکیدمان بر این است که با واردات دام زنده سنگین در سیستان و بلوچستان ضمن واردات، اشتغال و رونق در آن منطقه نیز صورت گیرد.

تامین گوشت منجمد صنعت از محل واردات

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به واردات گوشت منجمد نیز اشاره کرد و گفت: همچنین  برنامه‌ریزی شده که حجم قابل توجهی از گوشت منجمد مورد نیاز صنعت و اصناف در قالب واردات از برزیل و هند تامین شود. این فرآیند طی یکی دو ماه گذشته از طریق تامین ارز از مسیر تالار دوم محقق شده و قیمت گوشت منجمد نیز کاهش خوبی پیدا کرده است.

به گفته وی واردات گوشت منجمد باعث می‌شود که صنف و صنعت به حوزه مصرف خانوار ورود نکند و این تقاضا از حوزه گوشت گرم خارج شود.

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *