شناسایی ۲.۴ میلیون مودی جدید مالیاتی/ تحقق کامل درآمدها با فشار بر فراریان مالیاتی

شناسایی ۲.۴ میلیون مودی جدید مالیاتی/ تحقق کامل درآمدها با فشار بر فراریان مالیاتی

تهران- ایرنا- سازمان امور مالیاتی اعلام‌کرد: در سال‌های اخیر تعداد ۲‌ میلیون‌ و ۴۰۰‌ هزار مودی جدید مالیاتی شناسایی و درآمدهای مالیاتی به صورت کامل تحقق پیدا کرده است که این توفیقات، نشان از اهمیت اصلاحات بزرگ و تحولات انجام شده توسط سازمان امور مالیاتی دارد.

به گزارش ایرنا، سازمان امور مالیاتی کشور در یادداشتی به مطلب منتشر شده در خبرگزاری «خبرآنلاین» و شبکه های اجتماعی روزنامه «شرق» با عنوان «رکوردشکنی دولت و مجلس در مالیات گیری از مردم /بازگشت به نظام مالیه دوره قجری؟!» پاسخ داد.

در متن یادداشت سازمان مالیاتی آمده است:

نخست: مالیات ستانی، پیشینه ای به بلندای تاریخ ایران دارد. تفکر تامین مخارج دولت در ایران از طریق مالیات و مشارکت‌های مردمی، از دوره هخامنشیان شکل گرفته است. «هردوت» مورخ نامدار یونانی گفته است که ایرانیان برای تنظیم مالیات و هزینه‌ها، یک دیوان محاسبات تشکیل می‌دادند که مخارج عمومی یا هزینه‌های شخصی خاندان و شاه و دربار در آن تنظیم می‌شد و نیز هزینه‌های ارتش نیز ردیفی مشخص برای جلوگیری از هر گونه تجاوز دشمن بوده است.

دوم: امیرکبیر نخستین تلاش‌های رسمی برای اصلاحات و تحول مالیات ستانی در ایران، را انجام داد. وی، نظام مالیاتی مبتنی بر ضابطه را برقرار کرد و برای جمع‌آوری درآمدهای دولت، نگاهداری خزانه و محدود کردن هزینه‌های زائد دربار و دولت، گام‌های مهمی برداشت. امیرکبیر سازمان جدیدی را برای امور مالی کشور و نیز تمرکز حساب‌ها و وصول مالیات‌ها به وجود آورد. در زمان وزارت او پادشاهان قاجار با ایجاد رسم تیول‌داری، نسبت به بخشش خالصه‌جات می کردند و در قبال دریافت مبالغی، بخش‌های حاصلخیز مملکت را به درباریان و رجال می بخشیدند، در نتیجه خزانه مملکت از درآمد تولیدات آنها محروم شده بود. امیرکبیر این تیول‌ها را محدود ساخت، مستمری‌ها را قطع کرد و رقمی بزرگ از این طریق به درآمدها و بودجه کشور افزود.

سوم: مهمترین منبع درآمدی کشورها در دنیای مدرن، از محل درآمدهای مالیاتی است. در واقع شهروندان در دنیای مدرن با پرداخت بخشی از درآمد خود به دولت‌ها در قالب مالیات به آنها اختیار می‌دهند برای اداره‌ امور کشور، اجرای سیاست‌های مالی، تامین کالاها و خدمات عمومی و ضروری، تضمین امنیت و اجرای برنامه های توسعه و عمرانی کشور، از آن استفاده کند. از جمله اهداف مالیات ستانی دولت‌ها می توان به تامین بخشی از هزینه های عمومی جامعه، توزیع عادلانه درآمد عمومی جامعه و کنترل واردات و صادرات و کنترل تورم و رکود اشاره کرد. بدین ترتیب پرداخت مالیات از مهمترین عوامل رشد و توسعه کشورهای توسعه یافته محسوب می شود و موجب رونق اقتصادی، تحقق عدالت اجتماعی، افزایش خدمات و عمران و آبادانی در این کشورها شده است.

چهارم: بدون تردید در کشور ما نیز با توجه به محدودیت های درآمدهای نفتی، مالیات یکی از منابع درآمدی پایدار دولت و کشور است. اما با توجه به سنتی بودن نظام مالیاتی در کشور، یکی از اقدامات کلیدی و ضروری، گذار از مالیات ستانی سنتی و حرکت به سمت مالیات‌ستانی هوشمند است. در همین راستا در دوره تحولی نظام مالیاتی، با تمرکز بر ایجاد شفافیت و حاکمیت داده و همچنین اجرای قوانین بر زمین مانده از قبل همچون قانون سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی، نظام مالیاتی به دنبال تحقق نظام اطلاعاتی جامع در زمینه اخذ مالیات بوده است تا علاوه بر اخذ مالیات مبتنی بر درآمد واقعی و عادلانه کردن نظام مالیاتی، در زمینه شناسایی مؤدیان مالیاتی جدید و همچنین کاهش فرار مالیاتی گام‌ بردارد.

با انجام تحولات یاد شده، در سال‌های اخیر به میزان ۲‌ میلیون‌ و ۴۰۰‌ هزار مودی مالیاتی جدید شناسایی و درآمدهای مالیاتی به صورت کامل تحقق پیدا کرده است که این توفیقات، نشان از اهمیت اصلاحات بزرگ و تحولات انجام شده توسط سازمان امور مالیاتی دارد.

اما این موفقیت های چشمگیر در حالی اتفاق افتاده است که پس از چهار دهه برای نخستین بار در دو سال اخیر، دولت نرخ مالیات واحدهای تولیدی را هفت درصد کاهش داد تا با حمایت عملی از بخش تولید به تحقق شعار سال و در جهت فراغت و گشایشی برای تولیدکنندگان اقدام شود. همچنین، اجرای تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات های مستقیم برای نخستین بار با بهره‌گیری از داده ها و اطلاعات در دستور کار قرار گرفت و گام بلندی در راستای حمایت از فعالین اقتصادی خرد، تحقق عدالت مالیاتی برداشته شد، به‌طوری که ۵۰ درصد صاحبان اصناف و مشاغل خرد، مالیات صفر اظهار کرده‌ و برای عملکرد سال ۱۴۰۱ خود، هیچ مالیاتی پرداخت نکردند.

با در نظر گرفتن مطالب مطرح شده در بالا به وضوح روشن است، تحقق کامل درآمدهای مالیاتی و تأمین بودجه کشور وظیفه‌ای خطیر و ملی است که با اجرای سیاست هایی چون مبارزه با فرار مالیاتی، گسترش پایه های مالیاتی، شناسایی مودیان جدید و داده محوری در دوره تحولی نظام مالیاتی، همزمان با کاهش فشار بر بخش رسمی اقتصاد و حمایت از مشاغل خرد اتفاق افتاده است و این سرود خوش آهنگ و دلنشین ملی که نتیجه کوک شدن ساز سازمان امور مالیاتی و هم‌نوازی مردم و سربازان خط مقدم جبهه اقتصادی کشور است را نباید با نواختن شیپور از سر گشادش بدآهنگ کرد.

ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *