برنامه‌‌ وزارت صمت برای رفع انحصار در بازارها و ایجاد بازار رقابتی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بازار کشور باید بازار رقابتی کامل باشد و دولت نباید مستقیماً در این بازار رقابتی دخالت داشته باشد،

برنامه‌‌ وزارت صمت برای رفع انحصار در بازارها و ایجاد بازار رقابتی

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بازار کشور باید بازار رقابتی کامل باشد و دولت نباید مستقیماً در این بازار رقابتی دخالت داشته باشد، اما ضرورت دارد در ابتدا انحصار را رفع کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، عباس علی‌آبادی امروز در مراسم روز ملی صنعت و معدن که در مرکز همایش‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران (سالن اجلاس ‌سران) برگزار شد، اظهار داشت: بسیار خرسندم از اینکه در ۴ دهه‌ای که از پیروزی انقلاب اسلامی ایران می‌گذرد، دستاوردهای شکوهمندی حاصل کرده‌ایم، اگرچه ناکامی‌هایی هم داشته‌ایم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: مقام معظم رهبری طی ۱۰ سال گذشته همه سال‌ها را با عناوین اقتصادی نام‌گذاری کردند و سال ۱۴۰۲ هم با عنوان سال رشد اقتصادی و کاهش تورم نام‌گذاری کردند و فرمودند مسؤولان دولتی و نمایندگان مردم باید مردم را به ایفای نقش مولد در اقتصاد ترغیب کنند و فرمودند برای بخش خصوصی اعتماد را ایجاد کنید تا سرمایه‌گذاری کنند و بخش خصوصی می‌تواند.

وی با بیان اینکه وزارت صمت خود را متعهد به تحقق منویات مقام معظم رهبری می‌داند و معتقد است، خطاب به حضار همایش گفت: این مهم با کمک شما دست‌یافتنی است،‌ باید از شعار بیهوده پرهیز کرد لذا باید در ابتدا نظرات خودم را در مورد برخی موضوعات بیان کنم اگرچه ممکن است در مدت کوتاه باقیمانده از دولت سیزدهم شانس کمی برای دستیابی به این اهداف وجود داشته باشد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: من معتقدم که بازار کشور باید بازار رقابتی کامل باشد، اگرچه تحقق آن در همه عرصه‌ها سخت است، معتقدم دولت نباید مستقیماً در بازار رقابتی دخالت داشته باشد ولی باید اول رفع انحصار کرد.

وی بیان داشت: وزارت صمت به محیط زیست و توسعه پایدار متعهد است و این یک شعار نیست. متناسب با اسناد بالادستی تصدی‌گری دولتی را آفت دانسته ولذا تمرکز وزارت صمت بر سیاست‌گذاری خواهد بود.

علی‌آبادی افزود: معتقدیم که سیاست‌های حکمرانی باید به نحوی باشد که حین ایجاد ثبات تحولات را ممکن سازد؛ وزارت صمت در مبارزه با فساد و رانت تردید نداشته و تأکید دارد با اصلاح سیاست‌ها از جمله وام‌های بی‌حساب، تعرفه‌های نادرست، واگذاری‌های غلط، ویژه‌خواری‌ها، یارانه‌های پیدا و پنهان، ناعادلانه مقابله خواهد کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: اگرچه در دوران تحریم بیان این جمله سخت است اما ارز باید مطابق با سیاست‌های شورای پول و اعتبار به سمت تک‌نرخی شدن پیش رود و برای آن برنامه داریم.

وی افزود: امروز اشتغال از اصلی‌ترین دغدغه‌های مقام معظم رهبری است لذا در راستای رسیدن به اهداف این بخش با خام‌فروشی مقابله خواهیم کرد و به منظور ایجاد اقتدار و افزایش بنیه مالی بنگاه‌های کوچک، راهکار ما پیوند زدن شرکت‌های کوچک به یکدیگر در قالب شرکت‌های مادر است.

علی‌آبادی اظهار داشت: حل مشکل زیرساخت‌ها از جمله آب، برق و گاز را مشکل خود دانسته و راه‌حل‌هایی را برای آن دنبال خواهیم کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در ایامی از سال با مشکل برق مواجه هستیم که علت آن عدم بهره‌وری است.

علی‌آبادی اظهار داشت: کیفیت کالا و خدمات یک اصل است و از آن کوتاه نمی‌آییم.

وی با تأکید بر بکارگیری افراد خبره به دور از سیاست‌زدگی گفت:‌ محرومیت‌زدایی و مسؤولیت‌های اجتماعی را از روش مشوق برای بنگاه‌ها در دستور کار قرار خواهیم داد.

علی‌آبادی اظهار داشت: برای تعیین سرمایه در گردش واحدها به دنبال سازوکار و نظام مالی مستقل هستیم و معتقد به توسعه صنایع نرم و دانش‌بنیان هستیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: بخش صنعت، معدن و تجارت ۳۰ درصد از تولید ناخالص داخلی و ۳۷ درصد اشتغال را در اختیار دارد و ۷۰ هزار واحد صنعتی، ۱۰ هزار معدن، بیش از ۳ میلیون واحد صنفی، ۹۰ هزار انبار و ۴۰ هزار بازرگان بیشترین عوامل مولد اقتصاد را در خود جای داده‌اند.

وی اظهار داشت:‌ در برنامه هفتم توسعه بر توسعه زنجیره‌های ارزش ملی و منطقه‌ای و تکمیل زنجیره مواد تأکید شده است.

علی‌آبادی اظهار داشت: تلاش داریم از رویکرد قیمت‌گذاری بر تنظیم بازار بر تمرکز بر اقتصاد منطقه‌ای یا ژئواکونومیک صنعتی چرخش داشته باشیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: برای توسعه درون‌گرا باید ظرفیت‌ها بر اساس زنجیره ارزش و استفاده از ظرفیت‌های ملی و ارتقاء شاخص‌های ارزش در صادرات هدفگذاری شود.

وی بیان داشت: در محور برون‌گرایی نیز باید ساختارها فراهم شود تا بر اساس زیرساخت‌های ایجاد شده که جریان ارزش پایدار را خواهد داشت در برابر نوسانات ارزی مصون خواهد بود و موجب خلق مزیت پایدار و همکاری بین ایران و کشورهای مورد نظر خواهد شد.

علی‌آبادی افزود: این روش موجب می‌شود تا به جای نفت در برابر غذا کالاهای صنعتی و تولیدی در برابر کالاهای مورد نیاز را داشته باشیم و بتوانیم به تدریج از تحریم‌ها نجات یابیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: بدون شک این مهم جز با همکاری دولت و مردم و بخش خصوصی امکانپذیر نیست و باید بتوانیم مسیرهای رشد و توسعه را از جمله مسیر جاده ابریشم را احیا کنیم.

خبرگزاری فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *