امیر سیاح با اشاره توسعه سامانه شکایت‌ها در درگاه ملی مجوزها تاکید کرد: دیگر امکان رد در خواست بدون علت وجود ندارد و در صورتی که فرد شکایت داشت، اطلاعات مستقیم با اعتراض

رئیس مرکز بهبود محیط کسب وکار گفت: امکان رد درخواست مجوز بدون علت وجود ندارد

به گزارش بازار، امیر سیاح با اشاره توسعه سامانه شکایت‌ها در درگاه ملی مجوزها تاکید کرد: دیگر امکان رد در خواست بدون علت وجود ندارد و در صورتی که فرد شکایت داشت، اطلاعات مستقیم با اعتراض او به دستگاه مربوطه ارسال می‌شود و باید طی ۷ روز به این اعتراض پاسخ دهد.

سیاح رئیس مرکز مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب وکار وزارت اقتصاد در اولین گردهمایی فصلی مدیران کل امور اقتصادی و دارایی استان‌ها در مشهد، اظهار کرد: پروانه‌های کسب از ابتدای سال ۱۴۰۲ فقط به روش غیر حضوری و از مسیر درگاه ملی مجوزها صادر می‌شود و با این روند، امضاهای طلایی حذف خواهد شد.

وی ادامه داد: درخواست مجوزهای کسب و کار پروانه‌های کسب و استعلامات الکترونیکی شده و اگر تقاضاها در چارچوب قانون باشد، استعلامات پایه گرفته می‌شود و سپس به دستگاه‌های تخصصی ارسال تا مجوزها صادر شود.

سیاح با اشاره به اینکه پروانه کسب حالا شناسه‌ای یکتا است، خاطر نشان کرد: می‌توان از طریق تلفن هوشمند نیز به آن دسترسی پیدا کرد و دیگر زمان کاغذ، پرینت و مهر گذشته است.

وی افزود: پروانه کسب و کار در سال ۱۴۰۲ از طریق آنلاین دریافت می‌شود و می‌توان از طریق وب سایت، استعلام گرفت. حتی در زمینه وثیقه گذاری هم صرفا شناسه یکتا و استعلام آنلاین معتبر است البته جا انداختن این مطلب بین مردم کار سختی است، اما با این روند دیگر امضاهای طلایی حذف می‌شود.

وی گفت: برخی هنوز فکر می‌کنند قانون نظام صنفی پابرجاست، اما اینگونه نیست و صدور مجوز صرفا آنلاین انجام می‌شود.

رئیس مرکز بهبود محیط کسب وکار افزود: خوشبختانه دولت وارد پانزدهمین ماه خود شده و داده‌های ما در زمینه درخواست و صدور مجوزها بسیار بیشتر شده است؛ به طور مثال در لرستان بیش از ۵۰ درصد از کسانی که مجوز می‌گیرند خانم هستند و این رقم در تهران بسیار پایین است.

سیاح در ادامه گفت: از هفته‌های گذشته سامانه شکایت‌ها، توسعه پیدا کرده است. تاکنون دکمه شکایت وجود داشت و افراد می‌توانستند با یوزر خود وارد شوند و شکایت‌ها را ببینند، اما امروز اینگونه نیست.

سیاح ادامه داد: شکایت‌ها مجدد قابل ثبت است و اگر بار دوم رد شد، اطلاعات به مرکز ملی ارسال می‌شود و پاسخی قطعی داده می‌شود. ممکن است دستگاهی بی دلیل یا اشتباهی درخواست را رد کند، اما این قابل شناسایی است و می‌توان بر آن نظارت داشت.

رئیس مرکز مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب وکار وزارت اقتصاد با اشاره به اینکه، هنوز برخی از مجوزها خارج از درگاه صادر می‌شود، تاکیدکرد: باید بر این موضوع نظارت کرد و اگر مجوزها اینگونه صادر شود برای فرد دریافت کننده دردسر ایجاد می‌شود، زیرا این درگاه به وزارت اقتصاد و دارایی متصل شده است و مشکلاتی برای فرد ایجاد می‌کند.

اقای سیاح در پایان نیز گفت: برخی از اتحادیه‌ها می‌گویند برای کسب مجوز به ما مراجعه نمی‌شود و امضای ما تزئینی شده است، اما پاسخ این است که با راه اندازی درگاه ملی مجوزها قدرت بالایی به آن‌ها داده شده و می‌توانند مجوز را تعلیق یا ابطال کنند چرا که نظارت پسینی به آن‌ها داده شده و اگر شناسه تجاری فرد باطل شود تمام فعالیت او مختل می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *