رابطه مستقیمی بین افزایش نرخ ارز و کالاها وجود دارد//کارشناس اقتصادی گفت: در ساختار اقتصادی کشور تولید وابسته به واردات است و واردات تابعی از نرخ ارز است و

رابطه مستقیمی بین افزایش نرخ ارز و کالاها وجود دارد

تهران- ایرنا- کارشناس اقتصادی گفت: در ساختار اقتصادی کشور تولید وابسته به واردات است و واردات تابعی از نرخ ارز است و در نتیجه می‌توان گفت که رابطه مستقیمی بین افزایش نرخ ارز و کالاها وجود دارد.

«حسین میرزایی» کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با ایرنا با بیان اینکه افزایش قیمت‌ها به جهش نرخ‌ ارز بازمی‌گردد، اظهار داشت: پس از جنگ تحمیلی همواره مشکل اصلی ما در تامین کالای اساسی، نظام ارزی کشور بوده است و در چهار دهه گذشته در زمینه مشکلات نظام ارزی کشور چاره اندیشی نداشتیم.

وی گفت: مطابق مشاهدات میدانی و نظریات اقتصادی در بازار انحصاری، انحصارگر دارای قدرت قیمت گذاری است و چاره کار این است که دولت با ابزارهایی که در اختیار دارد قیمت‌گذاری را مهار کند.

این کارشتاس اقتصادی افزود: بررسی صورت‌های مالی شرکت‌ها حاکی از سود چند درصدی است که در ادبیات اقتصادی به آن سود انحصاری می‌گویند و تا زمانی که چاره‌ای در این خصوص اندیشه نشود، نرخ ارز نوسان خواهد داشت و به ناچار تولید که وابسته به نرخ ارز است و با افزایش هزینه تولید قیمت کالاها نیز افزایش می‌یابد.

میرزایی با بیان اینکه یکی از معضلات کشور در حوزه ارزی، سمت تقاضا است، توضیح داد: اگرچه گفته می شود بازار آزاد غیررسمی است اما در عمل به تقاضای دلالی و بازار سیاه پاسخ می‌دهند و دلال‌ها می‌توانند قیمت‌ها را جابه‌جا کنند، در حالی که در دنیا تقاضای سفته بازی از طریق رهگیری مالی، مالیات، کنترل تراکنش‌‎ها کنترل می‌شود.

ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *