در گفت‌وگو با ایرنا اعلام شد؛ صدور ۳۶۵ هزار مجوز کسب و کار توسط درگاه ملی مجوزها/ مجوزهای کاغذی حذف شد////رئیس مرکز بهبود کسب و کار وزارت امور اقتصادی و دارایی از صدور ۳۶۵ هزار و ۷۰ مجوز کسب و کار

 

در گفت‌وگو با ایرنا اعلام شد؛

صدور ۳۶۵ هزار مجوز کسب و کار توسط درگاه ملی مجوزها/ مجوزهای کاغذی حذف شد

تهران- ایرنا- رئیس مرکز بهبود کسب و کار وزارت امور اقتصادی و دارایی از صدور ۳۶۵ هزار و ۷۰ مجوز کسب و کار در درگاه ملی مجوزها و تسهیل برای صدور مجوزها خبر داد.

سید امیر سیاح در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی ایرنا با اشاره به تسهیل در صدور کسب و کارها، گفت: تعداد درخواست‌های در دست بررسی ۱۳۹ هزار و ۷۳ مورد است.

وی افزود: مجوزهای کسب و کار در مدت زمان کوتاهی توسط دستگاه‌های مربوطه در درگاه ملی مجوزها صادر می‌شود.

رئیس مرکز بهبود کسب و کار وزارت امور اقتصادی و دارایی با اشاره به شناسایی ۴ هزار و ۱۹۰ کسب و کار، گفت: هیات مقررات‌زدایی این تعداد کسب و کارها را شناسایی کرده است و شرایط، مراحل و هزینه‌های صدور مجوزهای کسب و کار را در درگاه ملی مجوزها اعلام کرده است.

۸۰ درصد مجوز کسب و کار به صورت الکترونیکی صادر می‌شود

سیاح ادامه داد: ۸۰ درصد مجوز کسب و کار را متقاضیان به صورت الکترونیکی می‌توانند دریافت کنند، این در حالی است که طبق قانون باید ۱۰۰ درصد مجوزها از سوی درگاه ملی مجوزها صادر شود.

به گفته وی، حدود ۱۰ درصد مجوزها شامل ۴۰۰ مجوز به سامانه متصل نیست و همچنین ۴۰۰ مجوز دیگر به صورت صوری به سامانه متصل است، اما توسط دستگاه‌های مربوطه فرایند صدور مجوز انجام نمی‌شود و متقاضی برای دریافت مجوز سرگردان است.

سیاح با اشاره به وظایف دستگاه‌ها در صدور مجوزها گفت: دستگاه‌ها باید به قانون در جهت متصل شدن به درگاه ملی مجوزها تمکین کنند و سیستم‌های خود را به‌روزرسانی کنند همچنین باید شرایط صدور مجوز را آسان کنند و مقید باشند که در زمان اعلام شده مجوز صادر شود و مردم بدون مراجعه حضوری موفق به دریافت مجوزهای کسب و کار شوند.

مجوزهای کاغذی حذف شده است

وی افزود: سامانه‌های مختلفی از جمله سامانه نوین اصناف و مشاغل خانگی و مجوزهای وزارت صمت، راه و شهرسازی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و هر کسب کار دیگری به درگاه ملی مجوزها متصل است و اگر دستگاهی، صدور مجوزی را بلاتکلیف نگه داشت به آن دستگاه اخطار تاخیر داده می‌شود.

رئیس مرکز بهبود کسب و کار وزارت اقتصاد با بیان اینکه مجوزهای کاغذی حذف شده است، گفت: متقاضیان برای دریافت مجوزها نباید به صورت حضوری به دستگاه‌های مراجعه می‌کنند؛ بلکه با ثبت درخواست صدور مجوز، در درگاه ملی مجوزها بعد از فرایند می‌توانند مجوز موردنظر را دریافت کنند.

حذف امضاهای طلایی با ایجاد درگاه ملی مجوزها

وی عنوان کرد: پس از ثبت درخواست در درگاه ملی مجوزها و ثبت مدارک هویتی، استعلام‌های اولیه و بین دستگاهی گرفته می‌شود و در ادامه فرایند، درخواست متقاضی برای صدور مجوز به نهاد مربوطه اعلام می‌شود و دستگاه‌ها موظف هستند در زمان اعلام شده نسبت به صدور یا رد مجوز اقدام کند.

رئیس مرکز بهبود کسب و کار وزارت امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه درگاه ملی مجوزها به حذف امضاهای طلایی کمک کرده است، گفت: در این درگاه شروط ناهنجار کشف شده در کالابرگ مجوزها از نظر منشا تصویب کننده نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

سیاح بیان کرد: یکی از مهم‌ترین راهکارهای حذف امضاهای طلایی، اصلاح قوانین و مقررات است، ضمن اینکه در طرح بزرگ پاکسازی، تعداد امضاهای طلایی و منشأ آنها را کشف کردیم که این طرح از شهریور تا بهمن ۱۴۰۱ زمان برد و اکنون نتایج آن در دستور کمیسیون‌های دولتی قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *