رئیس اتحادیه فروشندگان عینک تهران در گفتگو با بازار: مخالف سامانه صدور پروانه کسب هستیم| رانت پزشکان برای فروش عینک تهران- خلیل نژاد، رئیس اتحادیه سازندگان و

رئیس اتحادیه فروشندگان عینک تهران در گفتگو با بازار: مخالف سامانه صدور پروانه کسب هستیم| رانت پزشکان برای فروش عینک تهران- خلیل نژاد، رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان عینک تهران گفت: دولت با ایجاد سامانه صدور پروانه کسب اتحادیه‌ها را عملاً به ماشین امضا تبدیل می‌کند و ما مخالف این امر هستیم.

علیرضا خلیل نژاد در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه دولت با ایجاد سامانه صدور پروانه کسب اتحادیه ها را عملا به ماشین امضا تبدیل می کند، بیان داشت: ما در اتحادیه سازندگان و فروشندگان عینک تهران این را قبول نمی کنیم چرا که در اینصورت امکان نظارت بر اعضای اتحادیه را نداریم.

وی با بیان اینکه بزرگترین چالش صنف عینک فروشان این است که دولت از قانون نظام صنفی پیروی نمی کند، افزود: مواد مورد نیاز در ساخت لنز عینک از کشورهای کره جنوبی، چین، هندوستان و اروپا به کشور وارد می شود لذا برندهای عینک های آفتابی دارای جواز ۱۰۰ درصد هستند به این معنی که با کوچکترین تخلفی پروانه واحد کسب باطل می شود.

مشکلات اتحادیه

رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان عینک تهران با بیان اینکه اتحادیه از واحدهای دارای جواز سخت ترین بازرسی ها را به عمل می آورد تا جایی که بازرسان هر ۱۵ روز یکبار به واحدهای فروش عینک رفته و فعالیت ها را بررسی می کنند، گفت: صنف عینک سازان و عینک فروشان حجم تبادل مالی یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان دارد که مقدار سه ملیارد تومان از این بازار در داخل مونتاژ می شود.

خلیل نژاد تعداد عینک فروشی های کشور را ۲۲ هزار واحد برشمرد و ادامه داد: یک هزار و ۷۵۰ واحد از آنها در تهران فعالیت می کنند که البته به تناسب جمعیت و مساحت این تعداد کافی نیست و نیاز به عینک فروشی های بیشتر داریم در این رابطه امسال ۳۵۰ واحد مجوز گرفته و ۸۰ واحد نیز کار خود را تعطیل کرده اند.

وی خاطر نشان کرد: با یک شرکت دانش بنیان در زمینه تولید عدسی با ۱۵۰ شاغل که عدسی های طبی و آفتابی را با ۳۵ درصد قیمت نمونه خارجی تولید می کند فعالیت می کنیم و درصدد هستیم تا ساخت ۲۰ درصد از نیاز کشور را به شرکت های دانش بنیان محول کنیم.

رانت پزشکان

رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان عینک تهران با بیان اینکه در زمینه عمل لیزیک که بسیار پر خطر است برخی پزشکان تجارت را با پزشکی ادغام کرده اند و به راحتی یک لایه از قرنیه چشم بیمار را برش می زنند که کار بسیار خطرناکی است، تاکید کرد: از ۱۰۰ هزار نفر پزشک شاغل در تخصص های متفاوت حدود ۹۵ درصد عینکی هستند اما هیچکدام تن به این عمل نداده اند.

خلیل نژاد همچنین با بیان اینکه رانت در صنف ما در دست چشم پزشک ها و اپتومتریست ها قرار دارد و سال ها است که حقوق عینک سازان را تضعیف کرده اند، گفت: فروش عینک در برخی از مطب چشم پزشکان و اپتومتریست ها یکی از این موارد است. مطب جای فعالیت تجاری نیست اتحادیه خواهان اجرای قوانین در این مورد است البته تعدادی از پزشکان در واحد های مسکونی اقدام به طبابت می کنند لذا رانت و قدرت این دسته از پزشکان اجازه برخورد قانونی را به ما نمی دهد.

وی عمده واردات عینک های دودی را از کشور چین، اروپا و کره جنوبی نام برد و ادامه داد: در این زمینه به هیچ کشوری صادرات نداریم البته در پی نوسانات ارز کشورهای همسایه به ایران هجوم آوردند تا عینک خریداری کنند اما قوانین اتحادیه اجازه نداد تا هیچ عینکی به صورت عمده فروخته شود.

مونتاژ و واردات عینک

رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان عینک تهران زیر ساخت ها را برای ساخت عینک در کشور نا مناسب دانست و ادامه داد: دانش کافی برای ساخت عینک را نداریم و بیشتر اقلام واردات و تعداد اندکی نیز مونتاژ می شوند لذا دست کم باید کیفیت کار را بالا ببریم لذا قوانین را سخت تر کرده ایم در نتیجه به منظور افتتاح یک واحد عینک فروشی در اتحادیه باید فرد متقاضی در کلاس ها شرکت و نمره قابل قبول را اخذ کند.

خلیل نژاد با بیان اینکه این کلاس ها ۴۲۰ ساعت به صورت پودمانی در حوزه عینک طبی و ۱۲۰ ساعت نیز در زمینه عینک آفتابی برگزار می شود، گفت: در اتحادیه سازندگان و فروشندگان عینک تهران مصوب شده که تمام درخواست کنندگان فروش عینک باید در این کلاس ها شرکت کرده باشند از همین رو از مردم می خواهیم که از واحدهای دارای جواز کسب و معتبر خریداری کنند.

بازار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *