بازار بررسی می کند؛ چاقوی دو لبه قاچاق روی قیمت لوازم خانگی| جذابیت قاچاق سازمان یافته با اختلاف ارز نیمایی و آزاد عده ای از کارشناسان معتقدند افزایش قیمت

عده ای از کارشناسان معتقدند افزایش قیمت لوازم خانگی، باعث افزایش میزان قاچاق این محصولات شده است زیرا توان خرید مردم کاهش یافته و البته عده ای هم نظری مخالف این دارند.

بهناز صفری؛ بازارطی یک سال گذشته با افزایش قیمت ارز قیمت لوازم خانگی با افزایش قیمت بسیار بالایی روبه رو شده است که در برخی محصولات به افزایش تا ده برابرقیمت قبلی هم رسیده است. در این میان عده ای از کارشناسان بر این اعتقاد هستند که افزایش قیمت لوازم خانگی، باعث افزایش میزان قاچاق محصولات لوازم خانگی شده است زیرا توان خرید مردم کاهش یافته است. از سوی دیگر هم عده ای بر این اعتقاد هستند که ممانعت از ورود کالاهای وارداتی باعث کاهش رقابت پذیری تولیدکنندگان داخلی و در نتیجه پایین آمد کیفیت محصولات و افزایش قیمت ها شده است.

 

رقابت نابرابر کالای قاچاق با تولید کنندگان ایرانی

علیرضا شهیدی؛ دبیر انجمن لوازم صوتی و تصویری در خصوص قاچاق لوازم خانگی به بازار گفت: عملا ارزی که به کالای قاچاق تخصیص داده می شود ، ارز ۴ هزار و دویست تومانی است. زیرا روزانه ۱۵ هزار لیتر بنزین و گازوییل از کشور قاچاق می شود. وقتی بنزین در ایران ۳ هزار تومان و آن طرف آب یک دلار باشد، یعنی فردی که چنین کالایی را قاچاق می کند بیش از ده برابر سود نصیبش می شود.

وی افزود: بنابراین درحال حاضر تامین ما لی قاچاق عملا در حال انجام است. یعنی قاچاقچی، تامین مالی ارز را با بردن سوخت و یا دارو و امثال این ها دارد انجام می دهد که قیمت این ها در ایران بسیار پایین است و می توانند با قاچاق آن ها ده برابر سود کسب کنند.

شهیدی تصریح کرد: برای این که این پول برگردد و قاچاقچی بتواند به چرخه قاچاق خود ادامه دهد کالاهایی را وارد می کنند که بین مردم پرطرفدار باشد. که از جمله چیزهایی که بین مردم طرفدار دارد، محصولات لوازم خانگی است. به خصوص تلویزیون که حجمش نسبت به قیمتش قاچاق پذیری بیشتری دارد اما درمورد یخچال چنین شرایطی وجود ندارد.

وی تاکید کرد: بنابراین تامین مالی با ارز خیلی ارزان یعنی در حد ۴ هزار و دویست در حال انجام است. در نتیجه کسانی که کالای قاچاق انجام می دهند آ نقدر سودهای کلان کسب کرده اند که دیگر به سودهای اندک راضی نباشند.

شرایط نابرابر دیگری هم در بخش تولید وجود دارد که ۳۰ درصد قیمت تولید محصولات تمام شده مان پرداخت هایی است که به دولت انجام می دهیم

شهیدی خاطرنشان کرد: ازسوی دیگر شرایط نابرابر دیگری هم در بخش تولید وجود دارد که ۳۰ درصد قیمت تولید محصولات تمام شده مان پرداخت هایی است که به دولت انجام می دهیم. یعنی ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده ،۸ درصد موارد گمرکی، مالیات بر سود و عوارض های مختلف ی هم وجود دارد که به تولید کنندگان تحمیل می شود.

وی افزود: درحالی که قاچاقچی هیچ کدام از این موارد را ندارد و تقریبا از همه چیز معاف است. درحالی که تولید کنندگان موارد زیادی را باید پرداخت کنند تا بتواند محصولی را به عرصه تولید برسانند .

دبیر انجمن لوازم صوتی و تصویری بیان کرد: بنابراین تولید کنندگان در یک رقابت نابرابری قرار گرفته اند ، یعنی رقابتی بین محصولات تولید داخل با محصولاتی که به وفور به کشور وارد می شود.

وی در خصوص راهکارهای مقابله با قاچاق بیان کرد: به هرحال هر نوع قاچاقی که در کشور ایجاد می شود ، واریزی هایشان از طریق بانک ها صورت می پذیرد. یعنی برای وارد کردن کالاهای قاچاق یکسری واریزها انجام می شود و قطعا شماره کارتی برای این مورد وجود دارد. درنتیجه بانک مرکزی به راحتی می تواند این موارد را رصد کند.

او تاکید کرد: سازمان مالیاتی حساب صنعت گر و تاجران قانونی را مورد بررسی قرار می دهد و از آنها مالیات دریافت می کند. درنتیجه می توانند حساب هایی که گردش های میلیاردی دارند را مورد رصد قرار دهند و آنها را دنبال کنند.

شهیدی اظهار کرد: یکی از راههای بسیار موثر ، بررسی حساب همین گونه افراد است که می توانند قاچاق چیان را شناسایی کنند. از سوی دیگر هم می توانند مرزها و مبادی غیر رسمی و روش های غیر قانونی را شناسایی کنند. همچنین مرزهای ی که توسط قاچاق چیان دور زده می شود را می توانند مورد ارزیابی قرار دهند.

به گفته وی؛ یعنی دولت می تواند واردات غیر قانونی را با روش های مختلف شناسایی کند و تمامی این موارد قابل کنترل هستند. ولی عمدتا راه مناسب برای شناسایی قاچاقچیان همان کنترل حساب های بانکی است.

باید معافیت های مالیاتی و گمرکی برای قاچاقچیان باشد و تمامی گرفتاری ها نصیب تولید کنندگان شود

وی در خصوص راهکار مقابله با قاچاق گفت: بحث بر سر این است که یک رقابتبرابر را با کالای قاچاق برای تولید کنندگان ایرانی فراهم کنند. ما چیزی بیش از این را نمی خواهیم. چرا باید معافیت های مالیاتی و گمرکی برای قاچاقچیان باشد و تمامی گرفتاری ها نصیب تولید کنندگان شود.

شهیدی ادامه داد: باید در وهله اول مشکلات تولید کنندگان برطرف شده و موانع از پیش پای آنها برداشته شود تا محصولات ایرانی هم بتوانند با محصولات قاچاق خارجی رقابت کنند.

 

آزاد سازی واردات لوازم خانگی رقابت پذیری را افزایش می دهد

مرتضی قاسم خوانی، مشاور فروش لوازم خانگی به بازار گفت: طی یک سال گذشته قیمت لوازم خانگی تولید داخلی بسیار افزایش یافته است که برای مردم شرایط سختی را ایجاد کرده و قدرت خرید پایین آمده است. این درحالی است که کیفیت محصولات هم چندان بالا نیست.

اگر مثل سال های قبل قاچاق وجود داشت بر روی قیمت لوازم خانگی تاثیر زیادی می گذاشت و باعث می شد قیمت محصولات تولید داخل کمتر بالا برود

وی افزود: از وقتی قاچاق کالا کم شده محصولات لوازم خانگی قیمت هایش چندین برابر شده است. اگر مثل سال های قبل قاچاق وجود داشت بر روی قیمت لوازم خانگی تاثیر زیادی می گذاشت و باعث می شد قیمت محصولات تولید داخل کمتر بالا برود.

کارشناس لوازم خانگی اظهار کرد: مدتی است نمی گذارند لوازم خانگی به ایران قاچاق شود برای همین کارخانجات ایران قیمت محصولاتشان را خیلی بالا برده اند. از سوی دیگر هم کیفیت محصولات پایین آمده است.

وی افزود: درحالی که سال های قبل میزان قاچاق بیشتر بود و همان باعث رقابت بین تولیدات داخلی و خارجی می شد . در نتیجه این مساله برای مصرف کنندگان بهتر بود. زیرا می توانستند به انتخاب خودشان محصولات را با کیفیت و قیمت بهتری خریداری کنند.

قاسم خوانی ادامه داد: از سال گذشته تا الان قیمت محصولات ده برابر شده است و افت و خیز قیمت ارز نیز تاثیر زیادی بر روی قیمت ها گذاشته است . درحالی که اگر محصولات خارجی وارد ایران می شد میزان رقابت پذیری بالا رفته و قیمت ها کمتر بالا می رفت.

باید قاچاق ماشین آلات و لوازم خانگی آزاد شود تا میزان رقابت پذیری افزایش پیدا کند. همچنین باعث می شود کیفیت محصولات هم بالاتر برود

وی افزود: باید قاچاق ماشین آلات و لوازم خانگی آزاد شود تا میزان رقابت پذیری افزایش پیدا کند. همچنین باعث می شود کیفیت محصولات هم بالاتر برود.

وی در خصوص کیفیت لوازم خانگی ایرانی گفت: به خاطر این که واردات محصولات خارجی انجام نمی شود ، تولید کنندگان حس رقابت خود را از دست داده در نتیجه کیفیت محصولاتشان هم پایین آمده است. زیرا نمی تواند محصولات را با قیمت پایین تولید کنند . چون با تولید کنندگان خارجی رقابتی ندارد در نتیجه به کیفیت محصولات توجهی

نمی کند.

 

قاچاق لوازم خانگی سازمان یافته است

احسان فدایی کارشناس حوزه لوازم خانگی در خصوص قاچاق لوازم خانگی به بازار گفت: یکی از بزرگترین مشکلاتی که در حال حاضر در بخش تولید وجود دارد مساله قاچاق کالا است. گرچه ممنوعیت هایی برای واردات کالاهای خارجی وجود دارد ولی متاسفانه همچنان کالاهای خارجی به کشور قاچاق می شود.

وی افزود: البته این نوع قاچاق هم قاچاق سازمان یافته است نه قاچاق کولبران و یا با تعداد محدود. گاهی اوقات مشاهده می شود که به جاهایی کلیدی که همیشه آنجا کالاهای قاچاق وجود دارند می روند و می بینند در یک مکانی هزاران کالای قاچاق وجود دارد.

قاچاق کالاهای سازمان یافته است که حقوق گمرگی ندارند و اصولا این نوع کالاها در قبال پرداخت پول خریداری نمی شوند. اصولا کسانی که کار قاچاق در حجم بالایی انجام می دهند به صورت تهاتری کار می کنند

فدایی افزود: این ها قاچاق کالاهای سازمان یافته است که حقوق گمرگی ندارند و اصولا این نوع کالاها در قبال پرداخت پول خریداری نمی شوند. اصولا کسانی که کار قاچاق در حجم بالایی انجام می دهند به صورت تهاتری کار می کنند.

به گفته وی؛ یعنی محصولاتی که در کشورمان ارزان قیمت تر هستند را با قیمت ارز دولتی و سوبسیدی که دارد به خارج از کشور انتقال می دهند و در قبالش کالای قاچاق را وارد ایران می کنند و به قیمت ارز آزاد می فروشند و در نتیجه سود بسیار زیادی را نصیب خودشان می کنند.

کارشناس حوزه لوازم خانگی اظهار کرد: قاچاق باعث می شود کالاهای فیک زیادی وارد کشور شود که گارانتی و خدمات پس از فروش ندارند که همه این موارد به ضرر مصرف کننده است .

وی تاکید کرد: قاچاق از سوی دیگر هم باعث می شود سهم تولید کننده از بازارهای داخلی روز به روز کوچکتر شود در نتیجه بحران های فراوانی برای تولید کنندگان ایجاد می شود.

بازار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *