معاون وزیر صمت خبر داد: تشکیل بیش از ۵ هزار فقره پرونده قاچاق در سال ۱۴۰۱/ دخانیات در صدر پرونده‌ها//این تعداد پرونده در قالب بیش از ۸۴ هزار مورد بازرسی در سراسر کشور تشکیل شده است.

معاون وزیر صمت خبر داد:

تشکیل بیش از ۵ هزار فقره پرونده قاچاق در سال ۱۴۰۱/ دخانیات در صدر پرونده‌ها

تهران- ایرنا- معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از تشکیل پنج‌هزار و ۷۴۸ فقره پرونده قاچاق کالا در سطح کشور در ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: این تعداد پرونده در قالب بیش از ۸۴ هزار مورد بازرسی در سراسر کشور تشکیل شده است.

به گزارش ایرنا از وزارت صنعت، معدن و تجارت، «حسین فرهیدزاده» افزود: پارسال بیش از ۸۴ هزار مورد بازرسی برای مقابله با عرضه، نگهداری و فروش کالای قاچاق در سراسر کشور و در قالب گشت‌های مشترک با سایر دستگاه‌های متولی و بازرسی‌های مستقل در سطح استان‌ها انجام شد.

وی با بیان اینکه در همین مدت پنج‌هزار و ۷۴۸ فقره پرونده متشکله مظنون به قاچاق در سطح عرضه به ارزش ۹۰ هزار میلیارد ریال داشتیم، گفت: طبق آمار از مجموع این تعداد پرونده ۹۲ درصد به تخلفات حمل، نگهداری، عرضه و فروش کالای قاچاق و هشت درصد باقی‌مانده به عدم رعایت ضوابط تعیینی دولت در خرید، فروش، حمل و نگهداری کالاهای تولید داخل و وارداتی مشمول تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز اختصاص داشته است.

مدیرعامل سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف کنندگان اضافه‌کرد: به‌طور قطع همچون گذشته با متخلفان عرضه کالای قاچاق به‌منظور حمایت از تولیدات داخلی با قدرت و شدت برخورد قانونی می‌شود. برهمین اساس در همین مدت ۲۸ درصد از تعداد و ۹۹ درصد از ارزش ریالی پرونده‌های متشکله قاچاق به پرونده های با ارزش بالای ۵۰ میلیون ریال اختصاص داشته است.

وی تصریح‌کرد: رصد آمار و ارقام حاکی از این است که بیشترین تعداد پرونده قاچاق مربوط به کالاهای دخانیات با ۳۷ درصد، موارد خوراکی با ۲۰ درصد، اقلام آرایشی با ۱۶ درصد و خودرو و لوازم یدکی با هفت درصد است.

فرهیدزاده با اشاره به تعامل نزدیک متولیان مبارزه با قاچاق کالا و ارز، عنوان کرد: طرح‌های نظارتی بازرسی و کشف کالای قاچاق به طور مستمر به همراه دستگاه‌های نظارتی دیگر همانند تعزیرات حکومتی، نیروی انتظامی، وزارت بهداشت و غیره برگزار می‌شود.

وی یادآور شد: در مدت مورد بررسی، بیشترین ارزش ریالی کالاهای قاچاق مکشوفه در گروه کالایی مواد غذایی و خوراکی به‌ترتیب مربوط به برنج، گندم، روغن خوراکی، شکر و چای بوده و در گروه کالایی لوازم یدکی و خودرو به اقلامی چون لاستیک، فیلتر روغن و هوا و سوخت، لنت ترمز و باتری تعلق داشته‌است.

معاون وزیر صمت ادامه داد: در بخش لوازم خانگی؛ یخچال و فریزر، پکیچ ، کولرگازی و تلویزیون بیشترین سهم ارزش ریالی پرونده‌های قاچاق را به خود اختصاص داده‌اند و بیشترین ارزش ریالی کالاهای قاچاق مکشوفه در بخش دخانیات نیز به‌ترتیب به سیگار، سیگار الکترونیکی، توتون و تنباکو تعلق داشته است که در این زمینه پرونده‌های لازم تشکیل و به مراجع رسیدگی کننده ارسال شده است.

وی در ادامه خاطرنشان‌کرد: همگرایی و هم‌افزایی رمز موفقیت در هر مجموعه است، بنابراین حضور و هماهنگی دستگاه‌های مقتدر و توانمند در کنار یکدیگر می‌تواند به برخورد قاطع‌تر با مقوله عرضه کالای قاچاق در سطح بازار کمک کند.

فرهیدزاده تاکید کرد: در حوزه پیشگیری از قاچاق کالا و ارز، هر چقدر هزینه شود سود خواهد بود و به‌طور قطع پیشگیری بهتر از درمان است.. بر این اساس می‌توان با نهادینه‌سازی فرهنگ خرید و استفاده از کالای با اصالت بین آحاد مصرف‌کنندگان، شاهد آن باشیم که نه تنها هزینه‌های مقابله با قاچاق کاهش پیدا می‌کند، بلکه مسائل اجرایی نیز به سهولت قابل انجام خواهد بود.

گفتنی است، از ابتدای سال‌جاری تا نیمه اردیبهشت ماه تعداد ۱۱ هزار و ۸۹۰ بازرسی کشف قاچاق در سطح عرضه انجام شده است که منجر به تشکیل ۷۴۷ پرونده به ارزش ۶ هزار و ۶۴۷ میلیارد ریال شده است.

در این دوره بیشترین تعداد پرونده مربوط به گروه‌های کالایی دخانیات، مواد غذایی و خوراکی، محصولات آرایشی و خودرو و لوازم یدکی و بالاترین ارزش ریالی پرونده‌های قاچاق مربوط به لوازم خانگی، مواد غذایی و خوراکی و خودرو و لوازم یدکی بوده است.

 ایرنا

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *