فرصت سوزی در صنعت نوشت افزار پاک کن دولتی ها روی ثبت سفارش صنف لوازم التحریر| ۷۰ درصد کاهش تولیدات تولیدات صنف لوازم تحریر در دوران کرونا تا ۷۰ درصد کاهش داشت.

فرصت سوزی در صنعت نوشت افزار

پاک کن دولتی ها روی ثبت سفارش صنف لوازم التحریر| ۷۰ درصد کاهش تولیدات

تولیدات صنف لوازم تحریر در دوران کرونا تا ۷۰ درصد کاهش داشت. درحال حاضر این صنف توقع دارد که دولت برای تخصیص ارز فرصت سوزی نکند تا آنها بتوانند در فرصت کوتاهی که دارند محصولات را به مدارس برسانند.

بهناز صفری؛ بازار: با توجه به این که صنف لوازم التحریر به صورت فصلی فعالیت می کنند، وقت سوزی هایی که دولت برای تخصیص ارز برای این صنف در نظر می گیرد باعث شده است که صنعت لوازم تحریر با فرصت کمی برای تامین مواد اولیه روبه رو باشند و نتوانند نیازهای بازار داخلی را به خوبی تامین کنند. این در حالی است که در دوسال کرونا تولیدات این صنف ۷۰ درصد کاهش داشته است.

فعالیت فصلی صنعت نوشت افزار با کندی تخصیص ارز درهم گره خورده اند

موسی فرزانیان، رییس اتحادیه نوشت افزار و مهندسی در خصوص وضعیت صنعت لوازم التحریر طی سال های اخیر به بازار گفت: به خاطر تورم بالایی که در کشورمان حاکم شده است. گردش سرمایه در واحدهای تولیدی به سختی انجام می شود. یک واحد تولیدی برای گردش سرمایه اش باید حجم زیادی پول را وارد چرخه اقتصادی خودش کند. لذا این مساله به تنهایی مشکلات فراوانی را برای صنف نوشت افزار ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: صنف نوشت افزار، صنف چندان قوی نیست برای همین برای تامین مالی خودشان با مشکلاتی روبه رو هستند. الان هم برای تامین مواد اولیه مشکلاتی دارند و در نوبت دریافت مواد اولیه هستند.

رییس اتحادیه نوشت افزار و مهندسی اظهار کرد: از جمله مشکلات عمده ای که صنف نوشت افزار دارد این است که کار ما یک فعالیت فصلی است . یعنی در یک فصل هایی باید تولید کنندگان، بتوانند مواد اولیه خودشان را تامین کنند تا بتوانند به موقع تولید داشته و به زمان مصرف بازار برسانند تا وقفه ای در کار ایجاد نشود.

به گفته وی؛ اگر الان مواد اولیه را نتوانند تامین کنند در برج چهار و پنج به مشکل برمی خورند. زیرا باید اواخر تابستان محصولات خودشان را به عمده فروش ها برسانند تا آنها بتوانند در فصل مدارس توزیع خوبی داشته باشند.

اگر بانک مرکزی تامین مالی تولیدکنندگان را به موقع انجام دهد آنها هم می توانند به موقع ثبت سفارش زده و محصولات را به موقع به مصرف کنندگان برسانند

او تصریح کرد: تولید کنندگان از نظر منابع مالی و تامین مواد اولیه با مشکلاتی روبه رو هستند که امیدواریم به زودی برطرف شود. اگر بانک مرکزی تامین مالی تولیدکنندگان را به موقع انجام دهد آنها هم می توانند به موقع ثبت سفارش زده و محصولات را به موقع به مصرف کنندگان برسانند.

فرزانیان در خصوص صادرات لوازم التحریر به کشورهای همسایه بیان کرد: صادرات لوازم التحریر کمابیش وجود دارد ؛ ولی نه به عنوان آن مفهومی که صادر کننده داشته باشیم ، نه اصلا آن گونه نیست. در حد صادرات اندکی که به کشورهای مثل افغانستان و عراق و گاهی به کشورهای حاشیه ای محصولات صادر می شود.

وی تاکید کرد: ولی مشکلات صنف نوشت افزار زیاد است و بیشتر ترجیح می دهند نیاز کشور را تامین کرده و بتوانند رقابت داشته باشند. وقتی تولیدکنندگان می بینند کالایی که تولید می کنند کفاف بازار داخلی را نمی دهد به صارات فکر نمی کنند.

به گفته وی؛ این صنف هنوز به آنجایی نرسیده اند که محصولاتشان جنبه صادراتی داشته باشد. زیرا هنوز بازار داخلی با مشکلاتی مواجه است که اول باید به دنبال تامین نیازهای بازار داخلی باشند تا با کمبود در فصل مدارس روبه رو نشویم.

کارشناس صنف لوازم التحریر اضافه کرد: دوسالی که کرونا بود و دانش آموزان به مدارس نمی رفتند یکسری محصولات در انبارها مانده بود برای همین سال گذشته نیاز بازار برطرف شد و مشکلی به وجود نیامد و کمبودی در این راستا ایجاد نشد. ولی امسال هنوز مواد اولیه تامین نشده و در انبارها خیلی جنس نداریم.

وی افزود: تولید کنندگان امیدوار هستند با برطرف شدن موانع بتوانند مواد اولیه و سرمایه لازم را تامین کرده و کمبود بازار را برطرف کنند.

او در خصوص تاثیرمحصولات خارجی بر روی تولیدکنندگان داخلی بیان کرد: جنس های فانتزی یک درصد پایینی در بازار وجود دارند و مصرف چندانی هم ندارند. چیز واجبی نیست و بچه ها به خاطر جذابیتی که این کالاها دارد سمتشان می روند. بنابراین محصولات فانتزی تاثیر چندانی بر روی بازار لوازم التحریر ندارد.

حمایت های دولت ازبخش تولید از اهمیت زیادی برخوردار است. مثلا ماشین آلات جدید برای بخش تولیدی این صنف نیاز است و سرمایه در گردش فراوانی نیاز دارد که کسی جرات نمی کند در آن ورود پیدا کند. مگر این که دولت تسهیلاتی برای ماشین آلات قائل شود

فرزانیان درباره پیشرفت بازار لوازم التحریر گفت: حمایت های دولت ازبخش تولید از اهمیت زیادی برخوردار است. مثلا ماشین آلات جدید برای بخش تولیدی این صنف نیاز است و سرمایه در گردش فراوانی نیاز دارد که کسی جرات نمی کند در آن ورود پیدا کند. مگر این که دولت تسهیلاتی برای ماشین آلات قائل شود.

کاهش تولید ۷۰ درصدی تولید کنندگان لوازم التحریر

حسین برخوردار، رییس هیات مدیره شرکت نقش تندیس آریان به بازار گفت: طی دو سال کرونا واقعا شرایط سختی بر بازار لوازم التحریر حاکم شد. براساس آماری که توانستیم در انجمن صفی نوشت افزار از تولید کنندگان بگیریم حدود ۷۰ درصد کاهش تولید طی دوسال گذشته وجود دا شت که برای تولید کنندگان وضعیت خیلی سختی بود و بسیاری از تولیدکنندگان، تعدیل نیرو داشته اند.

وی افزود:البته مجموعه های قدیمی تلاش کردند با نوبت کاری تعدیل نیرو نداشته باشند و توانستیم به هرحال این شرایط را بگذرانیم . در حالی که حتی صنعت نوشت افزار را نیامدند جزو واحدهای آسیب دیده کرونا معرفی کنند تا ازتسهیلات آن گروه بندی ها استفاده کنیم. در این راستا نامه نگاری های زیادی هم با ستاد ملی کرونا صورت گرفت ولی این کار انجام ن شد.

مشکلی که وجود دارد این است که قیمت های مواد اولیه که بخش عمده آنها وارداتی هم هستند در این بخش چه در وارد کردن ماشین آلات و چه مواد اولیه با مشکلات زیادی روبه رو شدند

تولید کننده لوازم التحریر بیان کرد: بعد ازکرونا شرایط به گونه ای تغییر کرد و تولید به حالت قبل از کرونا بازگشت. منتهی مشکلی که وجود دارد این است که قیمت های مواد اولیه که بخش عمده آنها وارداتی هم هستند در این بخش چه در وارد کردن ماشین آلات و چه مواد اولیه با مشکلات زیادی روبه رو شدند .

وی افزود: برای مواد اولیه ثبت سفارش انجام می دهیم ولی متاسفانه کارشناسانی که در سامانه هستند بنا به دلایل مختلف، قدرت تشخیص و اختیارات لازم را ندارند تا سفارش های ما را ثبت کنند. واحدی که ۶۰ سال تولید کننده است دیگر نباید ب گویند کد شما با پروانه تان مغایرت دارد . یا برای پروانه تان نامه بیاورید تا نیاز سنجی های لازم انجام شود.

وی تاکید کرد: مثلا چوب مدادی که وارداتی است این ها هیچ کاربرد دیگری ندارند جز تولید مداد و سه تا واحد تولید کننده مداد هم در کشور وجود دارد. وقتی می خواهیم این محصول را وارد کنیم به جز تولید مداد استفاده دیگری برایمان ندارد . آن وقت می گویند که شما باید نیاز سنجی انجام دهید و به اندازه تولید قبلی تان به شما سهمیه داده می شود.

به گفته وی؛ به جایی این که به فکر رشد و گسترش و توسعه تولید کنندگان کشور باشند ترمزهایی در ثبت سفارش ها ایجاد می شود که این مسائل واقعا ما را مستاصل کرده است . یا این که زمان، تخصیص ارز یک ماه و نیم طول می کشد تا ما سفارش را ببریم تا به تخصیص ارز برسد . سپس بتوانیم پرداخت های لازم را انجام دهیم. از سوی دیگر هم یک ماه و نیم تا دو ماه طول می کشد که آنها تولید مواد اولیه را تولید کرده و به ما بدهند.

برخوردار عنوان کرد: علاوه بر این موارد با بالا رفتن قیمت دلار هزینه های تولیدی هم افزایش یافته است که در کنار زمان بر بودن کارهای تولیدی فعالیت را برای این صنف مشکل کرده است.

وی اظهار کرد: در شهرک های صنعتی برای این که برق مدام قطع می شود. ما می خواهیم ژنراتور وارد کنیم و تمامی این دردسرها را به جان می خریم و با هزینه های خودمان این کارها را انجام می دهیم ، ولی باز هم وزارت صنعت چند ماه طول می کشد تا مشکلات ما را بررسی کند، نیاز سنجی، آمار و گزارش های حسابرسی صورت گیرد تا ما بتوانیم کاری را از پیش ببریم.

او اضافه کرد:به جای این که به ما اجازه دهند تا ژنراتور بیاوریم چرا که در تابستان هفته ای یکی دو روز برق های شهرک های صنعتی قطع می شود تا ما به فعالیتمان ادامه دهیم در مقابل مدام سنگ اندازی می کنند. درحالی که اوج فعالیت ما در تابستان است تا محصولات را به فصل مدارس برسانیم.

بزرگترین کمکی که به ما می توانند کنند این است کاری به کار ما نداشته باشند و دستمان باز باشد تا خودمان مشکلاتمان را حل کنیم

برخوردار تصریح کرد: متاسفانه مشکلات این صنف بسیار زیاد است؛ اما بزرگترین کمکی که به ما می توانند کنند این است کاری به کار ما نداشته باشند و دستمان باز باشد تا خودمان مشکلاتمان را حل کنیم. ما هیچ انتظار دیگری از دولت نداریم. یعنی هرچه دولت کمتر دخالت کند برای صنف تولید کنندگان بهتر است.

تولید کننده نوشت افزار بیان کرد: یک تولید کننده که نباید این همه وقت بگذارد تا برای تامین مواد اولیه تخصیص ارزی به او صورت گیرد. یا اگر می خواهد ماشین آلاتی وارد کند با مشکلات زیادی مواجه شوند. به ما می گویند باید نیاز سنجی انجام شود تا ببینیم برای چه ماشین نیاز دارید؟ مگر سال رشد تولید نیست. پس دیگر این سنگ اندازی ها چیست؟ باید تولید کنندگان را سمت به روز رسانی و تولید تشویق کنند ؛ اما به جای تشویق این موانع را سر راه تولید کنندگان قرار می دهند.

وی تاکید کرد: تا دوماه قبل واردات ماشین آلات از گمرگ آزاد بود، یعنی ماشین های خط تولید مشمول معافیت های مالیاتی بود ند که همین معافیت ها هم برداشته شده است و چنین وضعیتی وجود دارد و صنف ما با سختی های فراوان کار انجام می دهد.

او در خصوص قاچاق لوازم التحریر بیان کرد: برای مبارزه با قاچاق لوازم التحریر هرکاری هم کردیم نتوانستیم جلوی واردات مداد و سایر لوازم را بگیریم. در حالی وارد ات مداد ممنوع است و به راحتی ازبندر گناوه وارد کشور می شود. به ستاد مبارزه به کالا هم نامه نگاری کردیم تا این نوع برندها را جمع آوری کنند اما متاسفانه هیچ ترتیب اثری داده نمی شود مگر این که با هزینه خودمان کاری انجام دهیم.

بازار

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *