ادامه افزایش قیمت کالاهای اساسی جهانی/ ۲ راهکار خروج از بحران قیمت ها افزایش قیمت کالاهای اساسی درجهان همچنان ادامه دارد و برخی کشورها ۲ راهکار جدید را برای خروج از

ادامه افزایش قیمت کالاهای اساسی جهانی/ ۲ راهکار خروج از بحران قیمت ها

افزایش قیمت کالاهای اساسی درجهان همچنان ادامه دارد و برخی کشورها ۲ راهکار جدید را برای خروج از بحران قیمتی در پیش گرفته اند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، قیمت کالاهای اساسی در آخرین روز کاری بازارهای جهانی این هفته هم روند افزایشی داشت و هنوز قصد ندارد از رشد قیمتی خود عقب نشینی کند.

رشد قیمت کالاهای اساسی پس از کرونا بیشتر شد و جنگ روسیه و اوکراین هم به این افزایش قیمت ها افزود، از آنجایی که این دو کشور در مجموع ۳۰ درصد تولید غلات دنیا دارند عرضه در بازارهای جهانی به شدت کم شد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، در آخرین روز کاری این هفته قیمت گندم برای تحویل در ماه جولای ۷٫۷۵ دلار تنها در یک روز رشد قیمت داشت و ۶۳۵ دلار در هر بوشل افزایش قیمت را تجربه کرد.

قیمت ذرت هم که به عنوان خوراک دام استفاده می‌شود نیز ۴ دلار در یک روز رشد قیمت داشت و هر بوشل از این محصول به قیمت ۵۸۶ دلار و ۲۵ سنت معامله شد.

رشد قیمت در دیگر محصولات اساسی هم وجود داشت به طوری که سویا ۱٫۵ دلار برای تحویل در ماه جولای رشد قیمت را تجربه کرد.

پنبه به عنوان مهمترین محصول اساسی که عمدتا در نساجی و پوشاک استفاده می شود نیز امروز ۹۱ سنت رشد قیمت را تجربه کرد.

افزایش قیمت در گروه دام هم وجود داشت که روی قیمت گوشت قرمز در بازار تاثیرگذار است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، قیمت دام زنده ۱٫۶۵ دلار و دام پرواری ۲٫۹ دلار برای تحویل در ماه آگوست ۲۰۲۳ رشد قیمت داشتند.

سازمان خواروبار کشاورزی ملل متحد هم اخیر از افزایش قیمت شاخص غذا در جهان خبر داده بود.

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد(فائو) اعلام کرد که شاخص قیمت غذا در ماه گذشته میلادی در نتیجه قیمت‌های بالای شکر، گوشت و برنج افزایش یافت.

این سازمان که شاخص قیمت پرمعامله‌ترین کالاهای غذایی در سطح جهان را اندازه گیری می‌کند، در ماه گذشته به طور میانگین به ۱۲۷.۲ واحد رسیده است در مقایسه با ۱۲۶.۵ واحد که در ماه مارس بود. شاخص قیمت شکر در مقایسه با مارس ۱۷.۶ درصد افزایش یافت که بالاترین سطح از اکتبر ۲۰۱۱ است. شاخص گوشت ۱.۳ درصد به صورت ماهانه افزایش یافت.

افزایش قیمت های  جهانی در جهان به دلایل جنگ روسیه و اوکراین، گرم شدن کره زمین، بیماری کووید ۱۹،تغییرات آب و هوایی، افزایش هزینه های تولید و  رشد تقاضای جهانی روز به روز بالا می رود.

در این میان کشورها برای خروج از این بحران قیمتی دو ر اهکار اصلی را در پیش گرفت‌اند نخست اینکه تا جایی که می توانند تمرکز  خود را روی تولید محصولات اساسی گذاشته‌اند تا کمترین وابستگی را به و واردات داشته باشند. در گام دوم ذخیره سازی کالاهای اساسی را بیشتر کرده اند و انبارهای خود را پر می کنند که به عنوان مثال چین، نیمی از گندم صادراتی جهان را در انبارهای خود ذخیره کرده است.

فارس

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *