نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت:: اصلاح چرخه معیوب توزیع کالا از آثار مثبت تشکیل وزارت بازرگانی است.وضعیت بازار در چند سال…

اسماعیلی: اصلاح چرخه معیوب توزیع کالا از آثار مثبت تشکیل وزارت بازرگانی است

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: وضعیت بازار در چند سال اخیر می طلبد که یک متولی مشخص برای این حوزه در نظر گرفته شود فلذا تشکیل وزارت بازرگانی می تواند بازار را به تعادل برساند.

ولی اسماعیلی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره آثار تشکیل وزارت بازرگانی بر حوزه تولید و تجارت، بیان کرد: موضوع تفکیک وزارت صمت و تشکیل وزارت بازرگانی دارای یک سابقه ۷ ساله در مجلس است؛ مجلس گذشته نیز در این زمینه طرحی داشت که به تصویب رسید اما با ایراد شورای نگهبان روبرو شد فلذا لزوم تشکیل وزارت بازرگانی صرفا مختص این دولت نیست بلکه مجلس و دولت قبلی نیز به دنبال تشکیل وزارت بازرگانی بودند.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در ادامه اظهار کرد: وضعیت بازار در چند سال اخیر می طلبد که یک متولی مشخص داشته باشد. اکنون در حوزه نهادهای دامی و کالاهای اساسی متولی معینی وجود ندارد. از یک طرف وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی شناخته می شود، وزارت صمت نیز اعلام می کند که من اختیار ندارم، وزارت اقتصاد نیز نقش دارد اما اعلام می کند که اختیار لازم را ندارد.

نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: تشکیل وزارت بازرگانی حداقل تاثیری که می تواند بر جای بگذارد این است که چرخه معیوبی که اکنون در حوزه تولید و توزیع وجود دارد را اصلاح می کند. به عنوان مثال اکنون قیمت دام سبک پایین آمده اما قیمت گوشت هنوز بالا است. چه بخشی باید تعادل در بازار ایجاد کند؟ وزارت بازرگانی مختص این کار است. تشکیل این وزارتخانه می تواند بازار را به تعادل برساند و این وزارتخانه می تواند محور چرخه توزیع در کشور باشد.

اسماعیلی تاکید کرد: البته کمیسیون اجتماعی به دنبال این است که معاونت های دیگری نیز به وزارت بازرگانی پس از تشکیل الحاق شود. باید به صورت تخصصی بحث شود که آیا رایزنی های بازرگانی نیز جزو وظایف تخصصی این وزارتخانه قرار بگیرد یا خیر. این موضوع نیازمند بحث کارشناسی است که کمیسیون اجتماعی آن را دنبال خواهد کرد.

ایسنا

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *