رئیس اتحادیه طلا در گفتگو با «بازار» مطرح کرد تاثیر مالیات بر عایدی در بازار طلا| متقاضیان منتظر نوسانات نمانند| تقاضا برای خرید افت کرده است//بخواهیم کاهش تقاضا برای خرید طلا

رئیس اتحادیه طلا در گفتگو با «بازار» مطرح کرد

تاثیر مالیات بر عایدی در بازار طلا| متقاضیان منتظر نوسانات نمانند| تقاضا برای خرید افت کرده است

بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا با بیان اینکه بخواهیم کاهش تقاضا برای خرید طلا را اجرای مالیات بر عایدی بدانیم چندان درست نیست گفت: مردم هر زمان که متقاضی خرید طلا شدند منتظر افزایش و یا کاهش قیمت نمانند.

اکبر محمودی؛ بازار: روند ثبات قیمت ها در بازار طلا و ارز باعث شده تا این روزها تقاضا در بازار طلا افت قابل توجهی پیدا کند. البته برخی این کاهش تقاضا را مصوبه مالیات بر عایدی سرمایه عنوان می کنند. هر چند هنوز این مصوبه قابلیت اجرایی پیدا نکرده است اما همین که عنوان می شود این مالیات قابلیت اجرایی پیدا خواهد کرد خریداران و سرمایه داران از خرید طلا و ارز خودداری می کنند.

اگر چه رئیس اتحادیه طلا معتقد است که مالیات بر عایدی سرمایه دلیل اصلی کاهش تقاضا برای خرید نیست و هر متقاضی که قصد خرید دارد منتظر افزایش و کاهش قیمت ها نماند اما در پی اجرای قانون اخذ مالیات بر عایدی سرمایه، فروشندگان طلا و سکه ملزم به ثبت معاملات این کالاها در سامانه جامع تجارت شده اند.

فروشندگان طلا و سکه در حالی ملزم به ثبت معاملات این کالا ها در سامانه جامع تجارت شده اند که معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه اخیرا با ارسال پیامکی به اعضای اتحادیه های طلا و سکه، هشدار داده است؛ هر نوع خرید و فروش چنین کالاهایی بدون ثبت آن در سامانه جامع تجارت تخلف محسوب می شود. اقدامی که در راستای ایجاد شفافیت معاملات و جلوگیری از سفته بازی و سوداگری در بازار هاست به طوری که این به بعد سرمایه گذاران طلا و سکه چون از طریق کد ملی و مشخصات مندرج در سامانه معاملات رصد می شوند، مشمول پرداخت مالیات خواهند شد.

متن گفتگوی خبرنگار خبرگزاری «بازار» با «نادر بذرافشان» رئیس اتحادیه طلا و جواهر را با هم می خوانیم:

* آیا افت معاملات در بازار طلا به دلیل اجرای مالیات بر عایدی سرمایه است؟ اجرای مالیات مکرر و عایدی بر سرمایه موجب کاهش تقاضا برای خرید و یا معاملات شده است؟

موضوع مالیات بر عایدی سرمایه اعلام شده است اما هنوز به این سرعت نتوانسته تاثیرگذار باشد. یک مقدار از پایان هفته گذشته تا همین الان یک مقدار تقاضا در بازار داخلی کاهش یافته است. اما در بازارهای جهانی افزایش قیمت اونس جهانی طلا را داشتیم اما در بازار داخلی یک بخشی به دلیل نبود تقاضا اندکی کاهش پیدا کرد و مقداری هم کاهش نرخ ارز را داشتیم و همواره اعلام کرده ایم که افت ۲ تا ۵ درصد و یا همین مقدار افزایش قیمت در طول روز یا هفته یک موضوع طبیعی است که یک بخش آن به نوسانات بازار ارز و یک بخش به عرضه و تقاضا و بخش دیگر هم به قیمت ارز باز می کردد.

* در حال حاضر اوضاع بازار طلا به چه شکل است؟ آیا معاملات در حد مناسب صورت می گیرد؟

الان یک مقدار تقاضا در بازار طلا و سکه کاهش یافته است. قیمت ارز هم در بازار داخلی افت داشته است با اینکه اونس جهانی طلا افزایش داشته است اما کاهش در حد متعادل بوده است و یک بخش عمده آن به نوسانات بازار و کاهش قیمت ارز باز می گردد. اما تقاضا در بازار کاهش یافته است و قیمت ارز هم کاهش بوده است. با اینکه اونس جهانی طلا افزایشی بوده است اما قیمت ها چندان رو به رشد نبوده است. بازار طلا از ابتدای سال تا الان با همین قیمت ها و نوسان بین دو تا ۵ درصدی روبرو بوده است که این موضوع طبیعی است و به همان گزینه ها که عرض کردم باز می گردد.

فعلا ثبات قیمت داریم و از ابتدای سال در نهایت بین دو تا ۵ درصد نوسان داشتیم و این طبیعی است. مردم منتظر کاهش یا افزایش خاصی نباشند. در آن لحظه که تصمیم می گیرند مبادلات خود را انجام دهند

* توصیه شما به عنوان رئیس اتحادیه طلا به مردم و خانه دارها در این اوضاع و احوال چیست؟

در حال حاضر مردم تصور نکنند که کاهش قیمت ها خیلی زیاد بوده است و ممکن است موقتی باشد و افزایش پیدا کند. اما فعلا ثبات قیمت داریم و از ابتدای سال در نهایت بین دو تا ۵ درصد نوسان داشتیم و این طبیعی است. مردم منتظر کاهش یا افزایش خاصی نباشند. در آن لحظه که تصمیم می گیرند مبادلات خود را انجام دهند.

* در مورد مالیات بر عایدی سرمایه چطور؟ این مصوبه بی تاثیر که نبوده؟

در رابطه با مالیات بر عایدی هم شاید یک مقدار کاهش تقاضا به همین دلیل هم باشد اما اطلاعاتی که باعث شده بازار طلا کاهش پیدا کرده است تصور نمی کنم اینطور باشد.

* به هر حال مالیات بر عایدی در بازار طلا در حال اجرا است یا نه؟

قوانین را مسئولان و دولت ابلاغ و اجرا می کنند. مثل همان سامانه جامع تجارت که اجرای آن بر عهده مسئولان است و اطلاع رسانی آن از طریق رسانه و اتحادیه صورت می گیرد. تا حدودی شنیده ایم که مالیات بر عایدی در حال اجرا است اما کم و کیف آن و اینکه چه تبعاتی داشته است باید گزارش ها استخراج شود و اطلاع خاصی ندارم.

معاملات از این به بعد باید در سامانه جامع تجارت ثبت شود پس مالیات از این به بعد خواهد بود. این موضوع به شفاف سازی کمک خواهد کرد. افرادی که خرید و فروش می کنند مبادلات آنها باید ثبت شود

* در مورد مالیات بر عایدی سرمایه به عنوان مثال اگر فردی ۱۰ سال پیش سکه خریداری کرده است و امروز بخواهد بفروشد مالیات شامل حال او می شود؟

این موارد را و این سوالات را باید مسئولان پاسخ دهند ما که مسئول مالیاتی نیستیم. این سوال را باید مسئولان پاسخ دهند که آیا عایدی سرمایه از قبل نیز اجرایی می شود که البته بعید است. چون معاملات از این به بعد باید در سامانه جامع تجارت ثبت شود پس مالیات از این به بعد خواهد بود. این موضوع به شفاف سازی کمک خواهد کرد. افرادی که خرید و فروش می کنند مبادلات آنها باید ثبت شود.

متقاضیان و مردم اگر قصد خرید طلا دارند در خرید خود تردید نکنند و در همان لحظه که تصمیم می گیرند خرید کنند و منتظر کاهش یا افزایش قیمت طلا نباشند

* وضعیت بازار طلا در حال حاضر به چه شکل است؟

بازار طلا به ثبات نسبی رسیده است و کاهش قیمت ها به دلیل افت تقاضا و کاهش نرخ ارز بوده است. باز هم تاکید می کنم که متقاضیان و مردم اگر قصد خرید طلا دارند در خرید خود تردید نکنند و در همان لحظه که تصمیم می گیرند خرید کنند و منتظر کاهش یا افزایش قیمت طلا نباشند.

بازار

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *