بازگشت آرامش به بازار ارز و سکه با اجرای “مالیات بر عایدی سرمایه”اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه در بازار‌های ارز و سکه به بازگشت آرامش و فضای

بازگشت آرامش به بازار ارز و سکه با اجرای “مالیات بر عایدی سرمایه”

عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه در بازار‌های ارز و سکه به بازگشت آرامش و فضای روانی مثبت به این بازارها خواهد انجامید.

عباس آرگون؛ عضو کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم در خصوص تاثیر اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه در بازارهای ارز و سکه اظهار داشت: این طرح به عنوان یکی از پایه های مالیاتی، می تواند به افزایش منابع مالی و عمومی و همچنین تنظیم گری بازار کمک کند؛ همچنین این طرح می تواند فعالیت‌های غیرمولد و انگیزه های سوداگرانه را کاهش داده و تاثیر بسزایی در تنظیم بازارهای سکه و ارز و بازتوزیع در آمد و ثروت داشته باشد.آرگون با تاکید بر لزوم در نظر گرفتن نرخ تورم در اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه، گفت: ما همواره شاهد نرخ تورم بالایی هستیم؛ در نتیجه یکی از مهمترین مسایل در اجرای طرح این است که در وصول مالیات، نرخ تورم محاسبه شود. به عنوان مثال کالایی را به قیمت ۱۰۰ واحد در ابتدای سال خریداری کردیم و آخر سال این کالا به قیمت ۱۶۰ واحد افزایش پیدا کرده، حال سوال اینجاست که این ۶۰ واحد با در نظر گرفتن تورم ۵۰ یا ۶۰ درصدی به واقع سود بوده یا فقط ارزش پول خود را حفظ کرده است.به همین دلیل باید نرخ تورم در روند اخذ مالیات در نظر گرفته شود چون در غیر این صورت مشکلات دیگری بوجود خواهد آمد.وی ادامه داد: مهم ترین بحث در این طرح، لزوم اجرای همزمان آن در بازارهای مختلف به ویژه ارز و سکه است. ضمن اینکه باید جذابیت بازارهای مولد را هم بیشتر کرد تا پول به صورت اتوماتیک‌وار به سمت مثبت سوق یابد. مطمئنا در این خصوص عواملی مثل پیش‌بینی پذیری اقتصادی و ثبات هم بسیار موثر و مهم است.عضو کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی ایران به تاثیر این طرح در کنترل بازار ارز و سکه نیز اشاره کرد و گفت: در این خصوص باید زیر ساخت های کنترلی وجود داشته باشد، مثل سامانه جامع مودیان که با توجه به این زیر ساخت می توان شرایط محیطی و روانی مناسبی را در بازار فراهم کرد. بی تردید بازار ارز و سکه نیاز به یک فضای مثبت دارد، در این صورت می توان در نرخ ارز به طور موثر عمل کرد. با این وجود هرگاه بتوان بحث روانی و تورم انتظاری را مدیریت کرد، نرخ ارز و سکه هم بهتر کنترل خواهد شد.

خبرگزاری تسنیم

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *