۶۰ درصد بازار پوشاک در اختیار تولیدکنندگان داخلی دبیر اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان پوشاک گفت:

۶۰ درصد بازار پوشاک در اختیار تولیدکنندگان داخلی

دبیر اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان پوشاک گفت: هم اکنون ۶۰ درصد حجم بازار پوشاک در اختیار تولید کنندگان

داخلی است.

به گزارش بازار، سعید جلالی قدیری افزود: سال ۹۷ با توجه به نرخ دلار ۲۵۰۰ تومانی، سرانه مصرف پوشاک در کشور ۱۵۰ دلار بود، اما امسال افزایش نرخ ارز، (دلار ۵۰ تا ۶۰ هزار تومانی) بر بازار و مصرف پوشاک تاثیر بسزایی گذاشته است.

وی با بیان اینکه با افزایش نرخ ارز، قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده است: گفت: پیش بینی می‌شود سرانه مصرف پوشاک به ۱۰۰ دلار برسد که با توجه به جمعیت کشور، حدود ۸ میلیارد دلار در سال، برای پوشاک صرف شود.
دبیر اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان پوشاک افزود: در حوزه صنعت نساجی و زنجیره آن، حدود یک میلیون نفر فقط در بخش تولید مشغول هستند به غیر از مشاغل خانگی و تولیدی‌هایی که آمارشان ثبت نشده است.
قدیری گفت: در صورتیکه جلوی واردات غیر رسمی گرفته شود میزان اشتغالزایی کشور در این حوزه بیشتر نیز خواهد شد.
وی ادامه داد: هم اکنون میزان واحدهای تولیدی صنفی، حدود ۸۵ هزار و واحدهای تولیدی صنعتی، هزار واحداست.
دبیر اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان پوشاک گفت: هم اکنون یک شغل پایدار در صنعت پوشاک را می‌توان با کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان ایجاد کرد، اما در سایر صنایع، حداقل دو تا سه میلیارد تومان باید هزینه کرد.
وی با اشاره به اینکه بازه زمانی از تصمیم گیری تا عملیانی شدن در صنعت پوشاک دو تا سه ماه است افزود: در دیگر صنایع مثل صنایع پتروشیمی زمان بهره برداری حداقل دو تا سه سال است؛ بنابراین صنعت نساجی هم ارزان به لحاظ میزان سرمایه گذاری است، و هم خیلی سریع به بهره برداری می‌رسد. البته قاچاق هم در این حوزه، خیلی سریع صورت می‌گیرد.
قدیری گفت: در صنایع پوشاک، مهمترین لازمه بخش تولید، ثبات است. یعنی بخش اقتصادی هم مانند سایر بخش‌ها باید از امنیت برخوارد باشد؛ حدود سه سال است نوسانات شدید ارزی امنیت اقتصادی را مختل کرده است.
وی با اشاره به شعار سال امسال افزود: تورم پایه نوسانات ارزی است اگر تورم پایین باشد نوسان نرخ ارز نخواهیم داشت و اقتصاد ما هم بی جهت وابسته نمی‌شود.قدیری گفت: اتصال زنجیره تامین چه در واحدهای صنفی چه در واحدهای صنعتی، جز آن مباحثی است که دولت باید یک برنامه کلان ۱۰ ساله داشته باشد که با آمدن وزرا و مدیران جدید عوض نشود و قابل پیگیری باشددبیر اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان پوشاک افزود: در سند چشم انداز صنعت پوشاک، کلیاتی وجود دارد که زیر بخش‌ها بر اساس آن کلیات، باید برنامه داشته باشند مثلا در سند چشم انداز ۱۴۰۴ آمده است: ایران باید از لحاظ مولفه‌هایی که گفته شده در منطقه حرف اول را بزند، اما با وجود سند متاسفانه زیر بخش‌ها به دلایل مختلف کارشکنی می‌کنند.قدیری اضافه کرد: طبق آمارهای ارائه شده، در حال حاضر بیش از ۳ میلیارد دلار قاچاق پوشاک در کشور انجام می‌شود که حدود ۴۰ درصد از حجم و تولید پوشاک کشور را تحت شعاع قرار داده که در مقایسه با سال ۹۷ روند کاهشی داشته است.قدیری با اشاره به اینکه سال ۱۳۹۸ تولید پوشاک ۲۰ درصد افزایش داشت گفت: سال گذشته ۸۰ هزار تن پنبه وارد شد که در مقایسه با سال قبل‌تر از آن که ۱۰۰ هزار تن وارد شده بود تولید کاهش داشته است.
دبیر اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان پوشاک افزود: زمانیکه جلوی واردات مواد اولیه گرفته شود، از آنجاییکه سرانه مصرف کم نمی‌شود بنابراین واردات مواد اولیه و پوشاک یا باید از مبادی غیر رسمی (قاچاق) صورت بگیرد یا اینکه از طریق تولید داخل نیاز کشور تامین شود.دبیر اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان پوشاک ادامه داد: مهمترین بحث ما در فضای کسب کار و پوشاک، بحث نرخ ارز است، زیرا تولید کنندگان نمی‌دانند کی و با چه قیمتی بخرند بر این اساس، برنامه بلند مدتی هم ندارند وقتی فضا ناامن است، تولید کننده‌ای که تا پارسال ۱۰۰۰ دست کت و شلوار تولید می‌کرد به همان اندازه پارچه تهیه می‌کرد، اما با نوسات ارز و تغییر قیمت‌ها تولید کنندگان سردرگم هستند، زیرا ثباتی وجود ندارد ضمن اینکه دولت هم در این زمینه از تولید کننده حمایت نمی‌کند.قدیری گفت: سالانه ۱۷۰ هزار تن پنبه نیاز کشور است که فقط ۷۰ هزار تن آن از طریق تولید داخل تامین و بقیه وارد می‌شود واردات آن هم با نرخ دلار است بنابراین پایه همه مواد اولیه، به دلار بستگی دارد و شاهد افزایش قیمت آن‌ها هستیم.وی افزود: در زنجیره صنعت پوشاک، بیشتر مواد اولیه، ماشین آلات، قطعات یدکی و حتی رنگ زاها با دلار محاسبه می‌شود.قدیری با بیان ایکه در مسائل تحریمی، بخصوص در حوزه ماشین آلات هم مشکل وجود دارد. اضافه کرد: ماشین آلات داخلی صنایع نساجی و پوشاک عمدتا خارجی هستند. برای واردات ماشین آلات نساجی تعرفه خاصی وجود ندارد اگرچه اخیرا تعرفه ۴ درصدی به یک درصد کاهش پیدا کرده، است، اما کالاهایی که در کشور تولید نمی‌شود بخصوص ماشین آلات صنعتی، چرا باید تعرفه داشته باشدوی گفت: چرا برای ماشینی که وارد شده باید به دولت ارزش افزوده پرداخت کنیم؟ مگر سیاست دولت حمایت از تولید کننده نیست؟ پس چرا ۹ درصد هزینه‌های تولید کننده با پرداخت ارزش افزوده بالا می‌برد و باطبع هزینه‌های زنجیره تولید نیز افزایش می‌یابد.قدیری افزود: در حوزه پوشاک حدود ۱۰۰ میلیون دلار صادرات داریم البته کل صادرات صنعت نساجی حدود یک میلیارد دلار است که بخش زیادی، مربوط به فرش ماشینی و بخشی هم انواع کالاهای دیگر مثل گونی و پارچه و … را شامل می‌شود.

بازار

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *