روزانه ۱۱ میلیون تراکنش خرید نان در کشور انجام می‌شود/ توزیع خمیر خشک بین نانوایان در فاز دوم هوشمندی یارانه آرد

مشاور وزیر اقتصاد در گفت‌وگو با ایلنا:

روزانه ۱۱ میلیون تراکنش خرید نان در کشور انجام می‌شود/ توزیع خمیر خشک بین نانوایان در فاز دوم هوشمندی یارانه آرد/ طراحی اپلیکیشن برای خریداران

مشاور وزیر اقتصاد اظهار داشت: توزیع خمیر خشک علاوه بر اینکه منجر به افزایش کیفیت نان می‌شود، هزینه تولید نان در نانوایی ها را هم کاهش داده و به بهبود اقتصاد نانوایی‌ها کمک خواهد کرد.

محمد جلال در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره جزییات فاز دوم طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان اظهار داشت: شناورسازی تخصیص آرد کمک می‌کند تا هم دسترسی نانوایان متعهد و درست کار و توانمند به آرد یارانه‌ای افزایش پیدا کند، و محدودیت تاریخی تحت عنوان سهمیه برای این دست از نانوایان برداشته شود و همچنین از سوی دیگر دسترسی واحدهای خبازی که قصد تولید نان با کیفیت را ندارند به آرد یارانه‌ای کاهش پیدا می‌کند. در این سازو کار در واقع، عادلانه سازی در نظام تخصیص آرد یارانه‌ای رقم می‌خورد که این فاز حدود ۴ ماه زمان می‌برد تا بالغ شود و بتوانیم تمام آثار آن را به شکل اعداد و ارقام گزارش دهیم. علاوه بر دو گام قبلی (افزایش کمک هزینه و شناورسازی سهمیه)، گام سوم فاز دومهم به اجرا می‌رسد و طی آن تمرکز ما بر ارتقای کیفیت نان است.

جلال گفت: در این راستا برنامه داریم که از مشارکت مردم برای بهبود کیفیت نان استفاده کنیم. به این صورت که یک برنامک (اپلیکیشن) به مردم معرفی خواهد شد و مردم از طریق آن می‌توانند با هر خرید نانی که انجام می‌دهند، ضمن مشاهده سابقه تراکنش خود بر روی برنامک، درباره رفتار نانوا، استانداردهای بهداشتی نانوایی، وزن و قیمت و کیفیت نان خریداری شده و … نظر بدهند. البته این برنامک امکانات دیگری هم در اختیار مردم قرار می دهد که جزییات آن اعلام خواهد شد.

وی ادامه داد: زیرساخت این برنامک آماده شده و منتظر دریافت امکان فنی از سوی بانک مرکزی هستیم و در صورت تکمیل آن، امیدواریم تا قبل از پایان اردیبهشت، بتوانیم این برنامک را به مردم معرفی کنیم.

مشاور وزیر اقتصاد با بیان اینکه هر روز در کشور ۱۰ تا ۱۱ میلیون تراکنش خرید نان انجام می‌شود، گفت: این حق را برای مردم قائل هستیم که بتوانند به ازای هر تراکنش و خرید جزییات رسید تراکنش خود را مشاهده کنند و بتوانند نظرات خود را درباره تجربه خرید نان از هر نانوایی ثبت کنند. قطعا نظرات مردم بر روی کمک هزینه‌ای که به نانوا پرداخت می‌شود، یا آرد یارانه‌ای که به نانوا اختصاص داده می‌شود اثر معنی دار خواهد داشت و مشارکت مردم باعث می‌شود که نانوایان معتهد و مشتری مدار فرصت اقتصادی و درآمدزایی بیشتری را داشته باشند و رقابت تشدید شود.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی برای توزیع خمیر خشک بین نانوایان در مراحل دیگر از این طرح در راستای تحقق هدف ارتقای کیفیت نان گفت: توزیع خمیر خشک و خمیر فرآوری‌شده با ترکیب استانداردی از آرد سبوس، خمیر مایه و سایر ترکیبات نیز در فازهای بعدی طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نانبه اجرا می‌رسد. البته این اقدام کاملا به صورت تدریجی در استا‌ن‌ها و بعد از طی مراحل آزمایشی و بعد از مشخص شدن اقتضائات فنی و اجرایی و هماهنگی با کارخانه های آرد، با نانوایان پیاده سازی خواهد شد.

جلال افزود: البته توزیع خمیر خشک علاوه بر اینکه منجر به افزایش کیفیت نان می‌شود، هزینه تولید نان در نانوایی ها را هم کاهش داده و به بهبود اقتصاد نانوایی‌ها کمک خواهد کرد.

ایلنا

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *