فاطمی امین اعلام کرد؛ رصد کالا از تولید تا مصرف با اجرای سامانه شفافیت فروشگاهی/ اجرای حکمرانی نوین در وزارت صمت

فاطمی امین اعلام کرد؛ رصد کالا از تولید تا مصرف با اجرای سامانه شفافیت فروشگاهی/ اجرای حکمرانی نوین در وزارت صمت

تهران- ایرنا- وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه دولت هوشمند یکی از مولفه‌های مهم حکمرانی نوین است، گفت: سامانه شفافیت فروشگاهی ما را به سمت حکمرانی نوین که به آن توجه ویژه‌ای داریم، سوق می‌دهد و می‌توانیم روند کالا را از تولید تا مصرف رصد کنیم.

به گزارش ایرنا، سید رضا فاطمی امین امروز (سه‌شنبه) در مراسم پایش پیشرفت سامانه شفافیت فروشگاهی، اظهار داشت: کلید واژه‌ای که در وزارت صمت در یک سال گذشته بر آن تاکید کردیم، حکمرانی نوین است؛ به این شکل که از استعدادهای نخبگان ایرانی استفاده کنیم. توانمندی‌هایی که خروجی لازم نداشته‌اند، به این دلیل است که برای این ظرفیت‌ها مانع ایجاد می‌کنیم و به همین دلیل در این مسیر خوب پیش نمی‌رویم.

وزیر صمت افزود: اوایل هفته قبل موضوع سامانه جمع‌سپاری مطرح شد که ۲ برنامه رشد تولید و مهار تورم را در فضای جمع‌سپاری مطرح کردیم تا نظرات تمام کارشناسان اقتصادی را جمع‌آوری کنیم.

وی با بیان اینکه سامانه شفافیت فروشگاهی بُعد دیگری از حکمرانی نوین است، تاکید کرد: در اصطلاح دولت الکترونیکی تصور اشتباهی وجود دارد به این شکل که اگر ارائه خدمات را درون یک سازمان را الکترونیکی کنیم، به سمت دولت الکترونیک حرکت کرده‌ایم، در حالی که اصل دولت هوشمند این است که بخش تحت مدیریت نیز الکترونیکی شود.

فاطمی امین گفت: به حکمرانی نوین توجه داریم و دولت هوشمند را یکی از مولفه‌های مهم آن می‌دانیم.

وزیر صمت بیان کرد: سامانه توسعه تجارت بخش‌های مختلف و متفاوتی دارد، اما از یک جایی به بعد این زنجیره آماری قطع می‌شود. از زمانی که محصول به دست عمده‌فروش می‌رسد و وارد بازار می‌شود، اطلاعاتی نداشتیم اما سامانه شفافیت فروشگاهی حلقه انتهایی سامانه جامع تجارت یا سامانه تولید تجارت است تا انتهای خط، تولید و تجارت نیز شفاف شود.

وی تاکید کرد: ‌همکاران ما در سراسر کشور و در سامانه‌ای که اکنون وجود دارد روزانه ۱۰۰ قلم کالا را قیمت‌گیری می‌کنند و در پایان روز متوجه می‌شویم که میانگین قیمت کالا در کشور چقدر بوده است. به‌واسطه سامانه شفافیت فروشگاهی زمانی که خرید انجام می‌شود، تمام اطلاعات مربوط به میزان خرید و قیمت کالا در سامانه شفافیت فروشگاهی ثبت می‌شود.

فاطمی امین گفت: بیش از ۱۱ هزار فروشگاه به این سامانه متصل هستند که از این تعداد ۹ هزار ۶۰۰ فروشگاه در حال تبادل داده هستند و اطلاعات مربوط به قیمت کالا در سراسر کشور را به این سامانه ارایه می‌دهد.

وزیر صمت ادامه داد: این سامانه ۲ کارکرد دارد؛ نخست این که آمار وضعیت پخش کالا را شفاف می‌کند و دیگر این که نشان می‌دهد از کالایی که به فروشگاه تحویل شده چه تعداد و با چه قیمتی فروخته شده است.

وی گفت: این سامانه فرایندها و الگوهای خرید را مشخص کرده و علاوه بر آن داده‌های کلانی را در دسترس ما قرار می‌دهد تا با استفاده از آن بتوان وضعیت بازار را بررسی کرد.

به گزارش ایرنا، اجرای پروژه سامانه شفافیت فروشگاهی از بهمن ۱۴۰۱ با مشارکت بخش خصوصی و وزارت صمت آغاز شد. یکی از کارکردهای این سامانه این است که افرادی که در آن حضور دارند، باید یک اپلیکیشن برای نظارت مردمی فراهم کنند تا بتوانند نقد و نظر خود را نسبت به کالاها اعلام کنند.

در این مراسم «رضا تقی‌پور» نماینده مجلس شورای اسلامی، «امین کلاهدوزان» سرپرست مرکز توسعه تجارت الکترونیکی حضور داشتند. همچنین تعدادی از صاحبان کسب‌وکارهای فروشگاهی نیز در این مراسم به بحث و تبادل نظر درباره سامانه شفافیت فروشگاهی پرداختند و مشکلات خود را نیز مطرح کردند.

ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *