اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف عنوان کرد اقتصاد پنهان در صنعت فرش نداریم/ دلایل افت صادرات فرش دستباف

عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف عنوان کرد

اقتصاد پنهان در صنعت فرش نداریم/ دلایل افت صادرات فرش دستباف

عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف با بیان اینکه “اقتصاد پنهان و قاچاق در صنعت فرش را تکذیب می‌کنم”، گفت که علت اصلی مشکلات مربوط به صادرات فرش دستباف، تحریم است.

مرتضی میری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: هنوز آمار صادراتی سال ۱۴۰۱ به دست ما نرسیده، اما برآوردها این است که صادرات سال گذشته تقریبا مشابه سال ۱۴۰۰ یا حدود ۱۰ درصد کاهش داشته باشد.

وی افزود: اما اقتصاد پنهان و قاچاق در صنعت فرش را تکذیب می‌کنم. کاهش صادرات فرش به مسائل دیگری بر می‌گردد که بارها مطرح شده است. تعهد ارزی و تمدید نشدن کارت بازرگانی صادرکنندگانی که در بازار فعالیت می‌کنند، از جمله مهم‌ترین موانع صادرات است. البته علت اصلی این وضعیت تحریم است و علت در پیش گرفتن سیاست رفع تعهد ارزی هم شرایط غیرعادی ناشی از تحریم‌ها بود.

عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف با بیان اینکه بسیاری از این مشکلات به مرکز ملی فرش برنمی‌گردد، بلکه مربوط به نهادهای بالا دستی است، تصریح کرد: با وجود تحریم‌ها ایران از شبکه جهانی مالی، بانکی و تجاری منفک شده است. در چنین شرایطی نمی‌توان انتظار رشد صادرات داشت. اعدادی هم که گاهی برای رشد صادرات عنوان می‌شود در اصل رشد نیست، بلکه به افزایش نرخ ارز برمی‌گردد.

وی با بیان اینکه می‌شد از افزایش نرخ ارز در جهت افزایش صادرات استفاده کرد که این اتفاق نیفتاده، اظهار کرد: تا تحریم‌ها رفع نشود، گشایشی در تولید، صادرات و اقتصاد رخ نخواهد داد.

میری درباره درخواست صادرکنندگان برای افزایش مدت زمان رفع تعهد ارزی فرش نیز گفت: هنوز مدت زمان رفع تعهد ارزی فرش یک ساله است و بانک مرکزی در مقابل سه ساله شدن آن مقاومت می‌کند. البته درخواست صادرکنندگان معاف شدن فرش از تعهد ارزی بود که موافقت نشد.

وی همچنین تاکید کرد که موضوع ماده ۱۲۱ آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی همچنان حل نشده و در پیچ و خم دولت و مجلس مانده است. قرار بود لایحه‌ای از دولت به مجلس برود، اما مجلس گفت خودشان طرح ارائه می‌کنند اما دولت می‌گوید لایحه می‌دهد. بنابراین این موضوع هنوز حل نشده است.

میری ادامه داد: به نظر می‌رسد عادت کردیم با یک تصمیم خلق‌الساعه غیر کارشناسی مشکلی ایجاد شود و برای رفع آن‌ سال‌ها تلاش کنیم.

به گزارش ایسنا، اخیرا رافع، رئیس مرکز ملی فرش بدون اشاره به ارقام صادرات گفته که اقتصاد پنهان در حوزه فرش دستباف وجود دارد و آمارهای صادرات این هنر- صنعت را غیرواقعی توصیف کرده است. طبق گفته‌های این مقام مسئول، در سال‌های گذشته به دلیل مشکل رفع تعهد ارزی صادرکنندگان، حقوق گمرکی این محصول کاهش یافت و همچنین علاوه بر قاچاق این محصول، متراژ فرشی که مسافران به عنوان کالای همراه می‌توانند خارج کنند به ۲۴ متر مربع افزایش یافت که همه اینها بر غیرواقعی بودن آمارها صحه می‌گذارد. البته او موضوعاتی مثل شیوع کرونا و همچنین سلیقه‌های خاص مشتریان را نیز بر افت صادرات تاثیرگذار می‌داند.

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *