در حالی فعالان گل و گیاه کشور از کاهش ۵۰درصدی فروش نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر میدهند که به دلیل بالا بودن هزینه تولید گلهای صادراتی

هزینه های بالای تولید و نبود گلخانه مدرن ایران را از بازارهای صادراتی دور کرد

بازار نوشت:در حالی فعالان گل و گیاه کشور از کاهش ۵۰درصدی فروش نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر میدهند که به دلیل بالا بودن هزینه تولید گلهای صادراتی و نبود گلخانه های مدرن در بخش صادرات هم ایران وضعیت خوبی ندارد.

صنعت گل جهانی که به عنوان صنعت گلکاری نیز شناخته می‌ شود، به تجارتی اطلاق می‌ شود که رشد، عمده‌ فروشی و خرده ‌فروشی گل در بازار جهانی را انجام می‌ دهد. بر اساس گزارش اخیری که از طریق سایت جهانی Market Research منتشر شده آمده است در حالی که ارزش بازار جهانی گل در سال ۲۰۱۷ حدود ۶۷.۳ میلیارد دلار بوده است، پیش بینی می شود که تا سال ۲۰۲۶ به ارزش ۱۰۳.۹ میلیارد دلار برسد و در مدت نامبرده به طور میانگین ۵ درصد رشد را به ثبت برساند.

هلند، کلمبیا و اکوادور؛ تولید کننده های برتر انواع گل

اگرچه ایران به عنوان یکی از کشورهای تولید کننده انواع گل و گیاه در این بازار سهم چندانی ندارد با این وجود شاهد خروج غیرقانونی برخی از این تولیدات از کشور و ارسال به بازارهای جهانی هستیم. به طوری که اکبر شاهرخی رئیس اتحادیه فرشندگان گل و گیاه تهران پیش از این به بازار گفت: در برخی ایام شاهد ارسال غیرقانونی گل شاخه بریده به کشورهایی همچون «روسیه، تاجیکستان و ترکمنستان» هستیم و غالبا با افزایش نرخ دلار بازار ارسال گل به این مناطق بسیار داغ است. این در حالی است که ترجیح ما این است که این محصولات به صورت قانونی از کشور خارج گردد.

شاهرخی همچنین خاطر نشان کرد: در حقیقت مساله اینجا است که هر چقدر گل ریشه ای بیشتر صادر کنیم به نفع ما است با این وجود با خروج قانونی گل شاحه بریده هم مشکلی نداریم.

بر اساس گزارش های جهانی، بازار تولید و صادرات گل و گیاه بسیار پویا است به طوری که بر اساس جدیدترین آمارهای منتشر شده از سوی سازمان های مربوطه از جمله Words Top Exports هلند بزرگترین کشور تولید کننده گل است زیرا این کشور ۶۸ درصد از کل تولید گل جهانی را به خود اختصاص داده است.

همچنین در این گزارش آمده است «کلمبیا» با داشتن سهمی به میزان ۱۵ درصد در رتبه بعدی قرار دارد. از سوی دیگر کشور اکوادور نیز با ۹ درصد سهم در رتبه بعدی قرار دارد. همچنین بر اساس این گزارش، کشورهای کنیا، بلژیک، اتیوپی، مالزی، ایتالیا و آلمان نیز در جایگاه های بعدی تولید گل قرار دارند.

تولید انبوه گل و نبود خریدار؛ مشکل تولیدکنندگان گل در سال جدید

طبق این گزارش، تولید کننده ها و پرورش دهندگان گل و گیاه نیز همچون دیگر تولید کننده ها در فرایند تولید با چالش ها و مشکلاتی همراه هستند. به طوری که غلامحسین سلطان محمدی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان گل و گیاه استان تهران در خصوص شرایط فعلی تولید می گوید: همانطور که می دانید طی چندسال اخیر به دلیل شیوع کرونا با مشکلاتی مواجه بودیم با این وجود امسال تولید خوب بوده است و به نوعی در استانهای مختلف تولید انبوه داشتیم. از سوی دیگر در ایام عید نوروز نیز انواع و اقسام گل ها به قیمت متعادل فروخته شده با این وجود توان خرید مردم بسیار پایین آمده و لذا چندان از تولیدات ما استقبال نکردند به این ترتیب مقداری از گل های تولید کننده ها در باغ ها مانده است.

سلطان محمدی تاکید کرد: با این تفاسیر می توان گفت در حال حاضر به دلیل فراوانی گل و نبود خریدار ما با مشکل فروش مواجه هستیم.

کاهش ۵۰درصدی فروش گل تحت تاثیر کاهش توان خرید مردم

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان گل و گیاه استان تهران همچنین در پاسخ به این سوال که میزان فروش چقدر کم شده است، گفت: امسال نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۵۰ درصد فروش کم شده است؛ یعنی با وجود اینکه قیمت گل های گلدانی را نسبت به قبل کاهش داده ایم باز هم فروش خوبی نداریم؛ در حقیقت هرچقدر هم قیمت گل را پایین می آوریم به دلیل پایین بودن توان خرید مردم استقبال بالا نمی رود.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که این کاهش فروش آیا موجب خروج تولید کننده ها از چرخه تولید شده است یا خیر، گفت: تولید کننده ها دست از تولید برنداشته اند اما متاسفانه حجم بالایی از تولیدات پرورش دهندگان در باغات مانده و اگر قرار باشد این گل ها را نگهداری کنند مشکل زا خواهد بود چون هزینه زا است.

سلطان محمدی در خصوص دیگر چالش ها و مشکلاتی که تولید کننده های این بخش دارند، گفت: از سوی دیگر هزینه های تولید نسبت به گذشته بسیار بالا رفته چون همانطور که می دانید قیمت کود، سم، بذر و دیگر نهاده های تولید بالا رفته و از آن طرف خریدار کم شده است. به عبارت دیگر می توان گفت هزینه های تولید صعودی و خریداران نزولی شده است.

هزینه بالا ی تولید گل صادراتی و نداشتن گلخانه های مدرن ما را از بازارهای جهانی دور کرده است

بر اساس این گزارش، بازار جهانی صادرات انواع گل و گیاه نیز بسیار پویا است و بر اساس گزارشات منتشر شده در سطح جهان، از نظر ارزش صادرات، کشور هلند با اختصاص دادن حدود ۳۴درصد از کل صادرات گل جهان به خود و با رقم زدن صادراتی به ارزش ۳.۶۸ میلیارد دلار بزرگترین صادر کننده است و بعد از آن نیز کشورهایی همچون کلمبیا با ۱.۴ میلیارد دلار، اکوادور با ۸۴۶ میلیون دلار، کنیا با ۶۸۷ میلیون دلار، اتیوپی با ۲۰۷ میلیون دلار، ایتالیا با ۱۴۶ میلیون دلار، مالزی با ۱۲۴ میلیون دلار، چین با ۱۱۳ میلیون دلار و تایلند با ۸۴ میلیون دلار در جایگاه های بعدی صادرات گل و گیاه قرار دارند.

بر اساس این گزارش صادرات گل و گیاه ایران روندی کاهشی دارد. در این راستا سلطان محمدی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان گل و گیاه استان تهران به خبرنگار بازار گفت: سال گذشته صادرات چندانی نداشتیم و به عبارتی دیگر در ۶ماهه دوم سال پیش، کمی صادرات به عراق داشتیم و الان هم به این کشور ارسال داریم با این وجود صادرات به کشورهای اروپایی کمتر از سالهای گذشته بوده است.

سلطان محمدی همچنین در خصوص عوامل دخیل در کم شدن صادرات گل و گیاه کشور نیز گفت: با توجه به اینکه هزینه تولید بالا است و علاوه بر این هزینه تولید گل صادراتی بسیار بالا است لذا این هزینه های بالای تولید ما را از بازارهای صادراتی تا حدودی دور کرده است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر تعداد گلخانه های مدرن در کشور کم است در حالی که کسی که بخواهد صادرات داشته باشد باید گلخانه های مدرن داشته باشد و لذا به این دو دو دلیل به نوعی از بازارهای صادرات دور مانده ایم.

سلطان محمدی با بیان اینکه گل هایی هم که الان روی دست تولید کننده ها و در باغات مانده در حد صادرات نیست یعنی از نظر کیفی برای صادرات مناسب نیست، افزود: اگر تولیدات ما به بازارهای صادراتی راه یابد شاید بتوان هزینه های تولید را جبران کنیم. در غیر این صورت اگر فقط قرار باشد برای تامین بازار داخل تولید داشته باشیم قطعا نباید بیش از این تولیدات را توسعه بدهیم.

خبر آنلاین

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *