مدیرکل صنایع لوازم خانگی وزارت صمت اعلام‌کرد: رشد ۲۴ درصدی صادرات لوازم‌خانگی در سال ۱۴۰۱/ تولید مشترک

مدیرکل صنایع لوازم خانگی وزارت صمت اعلام‌کرد:

رشد ۲۴ درصدی صادرات لوازم‌خانگی در سال ۱۴۰۱/ تولید مشترک با دیگر کشورها در دستور کار است

تهران- ایرنا- مدیرکل صنایع لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: کل صادرات لوازم خانگی در سال گذشته با ۲۴ درصد افزایش همراه شده است.

به گزارش ایرنا از وزارت صنعت، معدن و تجارت، «محسن شکرالهی» در گفت‌وگویی افزود: در این بین، صادرات یخچال در سال گذشته ۸۲ درصد رشد داشته و ۳۰ میلیون دلار ارزآوری برای کشور در پی داشته است.

وی در مورد تولید مشترک با کشورهای همسایه، تصریح کرد: برنامه تولید مشترک لوازم خانگی با هدف صادرات با کشورهای همسایه شمالی،‌ جنوبی و عراق در دستور کار است.

مدیرکل صنایع لوازم خانگی وزارت صمت خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۶۰۰ واحد صنعتی در کشور به تولید لوازم خانگی مشغول هستند و صنعت لوازم خانگی در کشور رو به رشد است.

این مقام مسوول وزارت صمت ادامه‌داد: در این زمینه ۲۷ خط تولیدی جدید در کشور در حال ساخت است که چهار خط جدید تولید لباسشویی، سه خط ظرفشویی و سه خط تولید تلویزیون از آن جمله است.

به گفته وی، نیاز این صنعت به لوازم تولید شامل فولاد،‌ مس،‌ مواد پلیمری و پتروشیمی ۴۰ هزار تن در ماه است که اگر تولید کننده نتواند از بورس کالا تهیه کند، از بازار آزاد تهیه می‌کند.

شکرالهی همچنین گفت: ۶۵ تا ۷۰ درصد مواد اولیه لوازم خانگی در داخل کشور تامین و بقیه از طریق واردات تامین می‌شود. ضمن اینکه در برخی موارد بالای ۹۰ درصد مواد اولیه لوازم خانگی در داخل تامین می‌شود.

تامین ۹۰ درصد تلویزیون مورد نیاز کشور از داخل

وی اظهار داشت: در حالی که نیاز کشور به تلویزیون سالیانه ۲ میلیون دستگاه است،‌ تولید کشور ۱.۸ میلیون دستگاه معادل ۹۰ درصد نیاز است.

مدیرکل صنایع لوازم خانگی وزارت صمت در مورد تولید کولر گازی نیز افزود: چهار واحد تولیدی در کشور سالیانه ۲۵۰ هزار دستگاه کولرگازی تولید می‌کنند، در حالی که نیاز کشور حدود ۸۰۰ هزار دستگاه در سال است.

به گفته وی، تولید ماکروویو،‌ قهوه‌ساز و اسپرسو هم در داخل کشور آغاز شده است.

شکرالهی یکی از درخواست‌های تولیدکنندگان لوازم خانگی را تامین به موقع مواد اولیه تولید و سرمایه در گردش عنوان کرد و ادامه‌داد: در این زمینه از طریق اوراق گام اقدام می‌کنیم. همچنین در نامه وزیر صمت به بانک مرکزی،‌ درخواست تامین هشت‌هزار میلیارد تومان برای سرمایه در گردش تولیدکنندگان لوازم خانگی از طریق بانک‌ها شده است.

ایرنا

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *