انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج آغاز به کار کرد./رئیس انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران ضمن اشاره به

انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج آغاز به کار کرد

رئیس انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران ضمن اشاره به آغاز به کار انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج گفت: این تشکل تمامی فعالیت‌های مرتبط در این صنعت اعم از تولید، تجارت، فرآوری، بسته‌بندی و توزیع پوشش می‌دهد.

به گزارش ایسنا محمد مختاریانی – رئیس انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران – ضمن اعلام خبر تأسیس و آغاز به کار این انجمن با محوریت شرکت‌های فعال در بخش‌های مختلف صنعت برنج کشور، افزود: این انجمن با هدف ایجاد وفاق و وحدت نظر و عمل میان نقش‌آفرینان عرصه تولید، تجارت و بازار برنج و همچنین رفع تعارض منافع میان تولید و واردات ایجاد شده است.

وی ادامه داد: پیش از این نیز در کشور تشکل‌هایی در حوزه برنج فعال بودند که یا از نظر حوزه فعالیت اعضا و یا فراگیری جغرافیایی محدود بودند و انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران، نخستین تشکلی است که در سطح ملی ایجاد شده و تمامی فعالیت‌های مرتبط در این صنعت اعم از تولید، تجارت، فرآوری، بسته‌بندی و توزیع پوشش می‌دهد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران در توضیح حوزه فعالیت اعضای انجمن، گفت: تولیدکنندگان عضو انجمن شامل شالیکاران و کارخانه‌های شالیکوبی صنعتی، فرآوری و بسته‌بندی هستند و در حوزه تجارت واردکنندگان و همچنین صادرکنندگان و در بخش توزیع و بازار شرکت‌های پخش سراسری و  فروشگاه‌های زنجیره‌ای عضو انجمن هستند.

وی در ادامه در خصوص اهداف و برنامه‌های انجمن اظهار کرد: به‌رغم اینکه برنج ایرانی محصولی مرغوب و ارزشمند است، اما کشت و فرآوری سنتی گریبانگیر تولید برنج ایرانی است و مشکلاتی چون شالیزارهای کوچک و عدم کشت صنعتی، استفاده از بذرهای اصلاح نشده و کارخانه‌های شالیکوبی و فرآوری قدیمی با درصد بالای ضایعات را به دنبال دارد.

مختاریانی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری برای کشت و فرآوری صنعتی برنج یکی از اهداف اصلی انجمن است، تصریح کرد: در حوزه توزیع نیز با بهره‌گیری از شبکه‌های پخش سراسری که اعضای انجمن در اختیار دارند و همچنین فروشگاه‌های زنجیره‌ای عضو انجمن، نقش پررنگی در تنظیم بازار بر عهده خواهیم گرفت.

بنابر اعلام روابط عمومی این انجمن، وی با یادآوری تعارض منافعی که سال‌ها است میان تولید داخل و واردات برنج وجود دارد، افزود: عضویت واردکنندگان بزرگ برنج کشور در انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران که بیش از نیمی از واردات سالانه برنج را در اختیار دارند در کنار تولیدکنندگان داخلی، تعارض منافع را از بین برده و انجمن با اتکا به این دو گروه از تأمین‌کنندگان برنج در مسیر تأمین نیاز برنج کشور و تنظیم بازار آن قدم بر می دارد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران با تأکید بر اینکه ورود گروهی از واردکنندگان عضو انجمن به عرصه تولید، خود گام بلند دیگری در رفع تعارض منافع و ایجاد یکپارچگی است، ادامه داد: یکی دیگر  از  اهداف عالی انجمن رسیدن تولید برنج ایرانی به مرحله خودکفایی و فراهم شدن فرصت استفاده از برنج ایرانی برای همه هموطنان است که از مسیر جذب سرمایه، توسعه کشت و صنعتی شدن فرآوری تحقق خواهد یافت.

وی با بیان اینکه هدف غایی و متعالی انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران رسیدن به مرحله‌ای است که برنج ایرانی بتواند در سبد محصولات صادراتی قرار گیرد، توضیح داد: در حال حاضر نیز اعضای انجمن با بهره‌گیری از ظرفیت پایانه‌های صادراتی کشور، اقدام به صادرات برنج کرده‌اند و کشورهای منطقه و برخی کشورهای اروپایی هدف صادرات برنج ایرانی هستند.

مختاریانی در ادامه به ایجاد بازوی علمی وپژوهشی در انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران اشاره کرد و گفت: در این حوزه نیز انجمن تلاش می‌کند با استفاده از ظرفیت علمی اعضاء و آزمایشگاه‌های مدرنی که در اختیار دارند در حوزه سلامت موارد غذایی و جلوگیری از تقلبات و  همچنین اصلاح بذر، ارتفاع کیفیت خاک و بهبود عملکرد دیگر عوامل تولید، با بهره‌مندی از تجارب علمی دنیا، میزان برداشت در سطح را افزایش دهد.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی برای هویت‌ بخشی و برندسازی برنج ایرانی و گذر از توزیع سنتی و منطقه‌ای به توزیع زنجیره‌ای و سراسری، از دیگر اهداف انجمن در حوزه توسعه و تنظیم بازار است.

رئیس انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران در پایان به اولین مصوبه کمیته علمی و پژوهشی انجمن اشاره کرد و توضیح داد: این کمیته با هدف پایش وضعیت برنج در حوزه‌های مختلف طراحی و راه‌اندازی سامانه هوشمند رصد، پایش و تحلیل “تولید، واردات، بازار و قیمت برنج در کشور” را مصوب کرده است که به عنوان یکی از اولویت‌های عملیاتی در دستور کار قرار خواهد گرفت.

ایسنا

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *