موانع تولید برداشته شود و برای ساختارهای اداری و اجرایی و قانونی که ضد تولید و توسعه هستند، فکری شود.

برداشتن موانع تولید، راه درست مهار تورم است/ کاهش نقدینگی به تولید فشار می‌آورد

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران یکی از عوامل تورم در کشور را ناتوانی تولید در پاسخگویی به تقاضا دانست و گفت: باید موانع تولید برداشته شود و برای ساختارهای اداری و اجرایی و قانونی که ضد تولید و توسعه هستند، فکری شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم افقه عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در رابطه با تورم و کنترل آن در برنامه رویداد رادیو گفتگو اظهار داشت: تورم ضمن اینکه پدیده‌ای پیچیده است اما دارای راه‌حل‌های مشخصی نیز است و تاکنون در این خصوص بسیار صحبت شده است.

وی افزود: بعضاً راه‌حل‌های اشتباه مانع از آن شده است که تورم در دو دهه گذشته مهار شود، بنابراین؛ نسخه اشتباه مانع نتیجه‌گیری درست می‌شود.

قالیباف: در تدوین برنامه هفتم باید به مهار تورم و رشد تولید توجه خاص شود

افقه در ادامه گفت: اگرچه نقدینگی یک عامل شناخته‌شده است ولی تا زمانی که ریشه وجود و تداوم نقدینگی وجود داشته باشد و به‌دنبال حل آن نباشیم مشکل حل نمی‌شود، البته کاهش یکباره نقدینگی نیز موجب رکود خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه بخشی از تورم موجود از سمت عرضه است، افزود: به‌قدری بر سر راه تولید موانع بسیار هستند که تولید نتوانسته است خود را به سطح نیازهای جامعه برساند. پس از تشدید تحریم‌ها از سال ۹۷ وضعیت کاهش تولید تشدید شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: از طرفی ناکارآمد بودن نظام بوروکراسی و مدیریتی و بی‌ثباتی‌های اجرایی و قانونی تولید را در داخل کاهش داده است. افزایش شدت تحریم‌ها نیز باعث شده است که وارداتی که از گذشته داشتیم دچار اشکال شود، بنابراین؛ عرضه دچار مشکل است.

وی تصریح کرد: سطح تقاضا و میزان نقدینگی همچنان در سطح نیاز جامعه است، در این شرایط اگر نقدینگی را برای کنترل تورم کاهش دهیم فشار بر بخش مولد خواهد آمد، بنابراین؛ اصرار بر کاهش نقدینگی بدون توجه به جوانب و آثار منفی آن راهی به جایی نخواهد برد.

وی در پایان به دو راهکار عرضه و تقاضا در این خصوص اشاره کرد و گفت: در بخش عرضه موانع تولید باید برداشته شود و برای ساختارهای اداری و اجرایی و حتی قضایی و قانونی که ضد تولید و توسعه هستند، باید فکری شود، همچنین بخش قابل‌توجهی از نظام انتخاب و انتصاب باید بر اساس شایسته‌سالاری باشد، به همین دلیل است که مدیریت‌های ناکارآمد و یا مجریان ناکارآمد بسیارند.

خبرگزاری تسنیم

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *