وفور گوشت قرمز در بازار موجب ثبات قیمت‌ها در شب عید شده و از روند افزایشی جلوگیری کرده است که به نظر می‌رسد…

ایرنا گزارش می‌دهد؛

وفور گوشت قرمز در بازار و ثبات قیمت‌ها در آستانه ایام نوروز

تهران- ایرنا- بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که وفور گوشت قرمز در بازار موجب ثبات قیمت‌ها در شب عید شده و از روند افزایشی جلوگیری کرده است که به نظر می‌رسد ادامه این روند کاهش قیمت‌ها را در ایام نوروز در پی داشته باشد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، با وجود اینکه همیشه در شب عید به دلیل افزایش تقاضا با افزایش قیمت همه اجناس و کالاها روبرو بودیم، اما امسال نیز همانند سال گذشته اقدامات وزارت جهاد کشاورزی در افزایش عرضه محصولاتی همچون گوشت قرمز تولید داخلی و وارداتی به بازار موجب ثبات و حتی کاهش قیمت این محصول در بازار شده است.

به طور حتم اگر اقدامات وزارت جهاد کشاورزی صورت نمی‌گرفت؛ به دلیل حضور دلالان و سودجویی برخی باید شاهد قیمت گوشت قرمز با قیمت‌های بیش از ۵۰۰ هزار تومان در بازار می‌شدیم که این مهم به دلیل تدابیر وزیر جهاد کشاورزی رخ نداد، البته طی ۱.۵ ماه اخیر وزارت جهاد کشاورزی با ورود به بازار تلاش در کاهش قیمت این محصول مهم در سبد خانوار داشته است؛ به طوری که هر کیلوگرم گوشت منجمد گوسفندی و گوساله را بین ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار تومان و گوشت گوسفندی گرم وارداتی را با قیمت‌هایی نزدیک ۲۵۰ هزار تومان به بازار عرضه کرده است.

بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد، به دلیل حذف واسطه‌ها در میادین میوه و تره‌بار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای قیمت لاشه دام سبک بین ۳۳۰ تا ۳۳۵ هزار تومان، قیمت گوشت گوسفندی در میدان بهمن ۳۳۵ تا ۳۴۵ هزار تومان، قیمت لاشه گوساله ۲۲۰ هزار تومان، گوشت چرخ کرده ۱۷۵ هزار تومان، گوشت مخلوط گوساله ۱۹۲ هزار تومان و ران گوساله ۲۲۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

بررسی‌ها در سطح خرده فروشی‌ها نیز بیانگر این است که به طور میانگین قیمت گوشت گوسفندی بین ۳۸۰ تا ۴۱۰ هزار تومان، ران گوسفندی بین ۴۵۰ تا ۴۷۰ هزار تومان، مخلوط گوساله بین ۳۵۰ تا ۳۶۵ هزار تومان و فیله گوساله بین ۴۳۰ تا ۴۵۰ هزار تومان و هر دست جگر گوسفندی نزدیک ۳۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد که البته عرضه گوشت با این نرخ‌ها تخلف است.

این در حالی است که به‌تازگی «منصور پوریان» رییس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده گفته بود: طبق آمارهای موجود جمعیت دام سبک بین ۶۵ تا ۷۱ میلیون راس، دام سنگین گوشتی حدود ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار راس، دام سنگین شیری یک میلیون و ۳۰۰ هزار راس، گاومیش ۷۳ هزار راس و شتر ۱۳ هزار راس است که همه اینها گوشت قرمز محاسبه می‌شوند؛ بنابراین با توجه به بارش‌های مناسب، جمعیت دامی در همه موارد افزایش می‌یابد که در بازار گوشت قرمز اثرگذار است.

به گفته وی، قیمت دام زنده سبک را بر اساس درجه‌بندی بین ۹۰ تا ۱۲۰ هزار تومان و دام سنگین درجه بندی بین ۹۰ تا ۱۰۵ هزار تومان خریداری می‌شود؛ بنابراین قیمت لاشه این محصول در بازار باید برای گوشت گوسفندی نر درجه یک ۲۲۰ هزار تومان و گوشت گوساله ۲۱۰ هزار تومان باشد همچنین تکه‌های تفکیکی گوشت گوسفندی درجه یک ۲۵۰ هزار تومان و گوساله نر درجه یک ۲۲۰ هزار تومان به دست مصرف‌کنندگان برسد.

وی قیمت واقعی دام زنده سبک نر درجه یک را با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، ۱۲۰ هزار تومان و دام سنگین گوساله نر درجه یک را ۱۰۰ هزار تومان عنوان کرده بود.

به گفته «مسعود امراللهی» مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی طی هفته‌های گذشته میانگین تولید و کشتار دام سبک روزانه ۷۳۰۰ دام در شهر تهران بود و اکنون کشتار روزانه به ۱۱ هزار دام رسیده است که باعث شده قیمت لاشه گوسفندی در میدان بهمن از ۳۷۰ هزار تومان به ۳۳۰ تا ۳۳۵ هزار تومان برسد.

همچنین کشتار گوساله افزایش پیدا کرده به طوری که در هفته گذشته روزانه ۶۰۰ راس گوساله ذبح می‌شد، اما امروز این رقم به ۱۱۲۰ راس رسیده است.

بنا بر گزارش خبرنگار ایرنا، قیمت هر شانه تخم مرغ ۳۰تایی در شب عید امسال بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار تومان، گوشت مرغ در میدان بهمن ۵۸ تا ۶۰ هزار تومان، خرده فروشی‌ها بین ۶۳ تا ۶۹ هزار تومان، ماهی قزل‌آلا زنده بین ۹۵ تا ۱۴۶ هزار تومان به فروش می‌رسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *