کارشناس مبارزه با مفاسد اقتصادی، ضمن ابراز امیدواری نسبت به اظهارات اخیر فرماندهی انتظامی کشور در خصوص مبارزه با……

کارشناس مبارزه با مفاسد اقتصادی، ضمن ابراز امیدواری نسبت به اظهارات اخیر فرماندهی انتظامی کشور در خصوص مبارزه با قاچاق گفت: برخورد با سرشاخه‌های قاچاق کالا نیازمند عزم جدی در نظارت و تکمیل سامانه‌های پیش‌بینی‌شده در قانون است.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مطابق با اظهارنظر فرماندهی انتظامی کل کشور، سال ۱۴۰۲ سال بالابردن ریسک برای قاچاقچیان است.

رئیس پلیس کشور تأکید کرد: نکته مقابله با قاچاقچیان این است که در این امر خودمان را درگیر قاچاق‌های خرد و کوچک نکنیم و تلاش کنیم تا با سرشاخه‌های اصلی برخورد شود.

از اظهارنظر احمدرضا رادان این برداشت می‌شود که سال ۱۴۰۲ باید شاهد تغییر رویه جدی در حوزه مبارزه با قاچاق کالا و ارز باشیم، حال باید منتظر ماند و دید آیا حجم ۲۱ میلیارد قاچاق (۱۵ میلیارد ورودی + ۶ میلیارد خروجی) کاهش پیدا می‌کند؟

صاحبان قدرت، پشت پرده قاچاق کالا به کشور

مرصاد شهرودی، کارشناس و پژوهشگر حوزه مبارزه با مفاسد اقتصادی پیرامون اظهارات رئیس فرماندهی انتظامی کل کشور گفت: از سالیان گذشته مقام معظم رهبری همواره بر برخورد با قاچاق سازمان‌یافته تأکید داشته‌اند؛ اما در عمل خروجی مشخصی از سوی دستگاه‌ها مشاهده نشده است.

وی ادامه داد: ورود بیش از ۱۵ میلیارد دلار کالای قاچاق به کشور حکایت از این دارد مافیای قاچاق به‌راحتی کالای خود را از مرزهای رسمی و غیررسمی وارد ایران می‌کنند.

شهرودی تأکید کرد: حتی در سالیان اخیر به سبب غفلت برخی دستگاه‌ها شاهد قاچاق خروجی ۶ میلیارددلاری بوده‌ایم و متأسفانه سرمایه ایرانی که باید در اختیار مردم قرار می‌گرفت، نصیب کشورهای همسایه شده است.

تغییر رویه فرماندهی انتظامی کشور پیرامون مبارزه با قاچاق

به گفته این کارشناس حوزه مبارزه با مفاسد اقتصادی، خوشبختانه شاهد تغییر رویه در فرماندهی انتظامی کل کشور پیرامون بحث قاچاق هستیم. وی افزود: متأسفانه درگذشته، به‌صورت مقطعی نسبت به این پدیده ضد تولید اقداماتی صورت می‌گرفت، خریدوفروش آسان کالای قاچاق در بازار و فضای مجازی نتیجه همین برخوردهای مقطعی است.

شهرودی تصریح کرد: حجم وسیع کالای قاچاق در بازار تنها به دلیل حضور صاحبان قدرت در پشت پرده است، البته دستگیری و برخورد با این افراد امر ساده‌ای محسوب نمی‌شود، چرا که جهت شناسایی باید دستگاه‌های نظارتی و بانکی همکاری منسجم و مستمری داشته باشند.

عملکرد ضعیف دستگاه‌ها پیرامون مبارزه با قاچاق کالا و ارز

وی در ادامه گفت: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، فرماندهی انتظامی کشور و سایر دستگاه‌ها عملکرد قابل‌قبولی در مبارزه با قاچاق کالا و ارز نداشته‌اند به عبارتی باگذشت حدود یک دهه از تصویب قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز همچنان کشور درگیر این پدیده مخرب است.

پژوهشگر حوزه مفاسد اقتصادی با بیان اینکه کالای قاچاق به‌سهولت از نقاط مرزی به سراسر کشور توزیع می‌شوند، اعلام داشت: توزیع آسان کالای قاچاق به علت کم‌کاری نهادهای نظارتی و عدم تکمیل سامانه‌های تعریف شده در قانون است و حال که رئیس پلیس کشور به دنبال برخورد جدی با سرشاخه‌ها است، در وهله اول باید سامانه‌ها تکمیل شود.

شهرودی افزود: متأسفانه هنوز سامانه جامع تجارت، سامانه جامع انبارها، سامانه لحظه‌ای رصد ناوگان و … تکمیل نشده است، به عبارتی اگر به‌صورت لحظه‌ای مشخص شود که هر خودرو باری در چه مکانی قرار دارد، راننده ریسک حمل کالای قاچاق را نپذیرفته و در نهایت شاهد کاهش حجم قاچاق خواهیم بود.

وی ادامه داد: همچنین اگر تمامی انبارهای خصوصی و دولتی به سامانه جامع انبارها به‌صورت برخط متصل باشند امکان ذخیره‌سازی کالای قاچاق از بین می‌رود.

به گفته این پژوهشگر حوزه مبارزه با مفاسد اقتصادی، فارغ از این مسائل باید برای تمامی کسبه هشدارهایی پیرامون فروش کالای قاچاق ارسال شده و با تشدید بازرسی‌ها، ریسک خریدوفروش کالای قاچاق را افزایش داد.

آمار عجیب واردات کالای ملوانی و کوله بری

شهرودی در بخش دیگری از اظهارات خود به کالای ته لنجی و کوله بری اشاره و اعلام کرد: پدیده کوله بری و ته‌لنجی نتیجه کم‌توجهی به مناطق مرزی و کمبود فرصت‌های شغلی در این مناطق است، بااین‌وجود پذیرفتنی نیست که حدود ۷ میلیارد دلار کالا از این مسیر وارد کشور شود.

وی تصریح کرد: مطابق با قانون افرادی که در مناطق مرزی حضور دارند، امکان واردات برخی از کالا را مطابق با رویه کوله بری به کشور دارند و بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس حدود ۱۰۰ هزار کوله بر در کشور مشغول به فعالیت هستند و میزان واردات این افراد نیز یک تا سه میلیارد دلار برآورد شده است.

سوءاستفاده مافیای قاچاق از سهمیه پیله‌وران

پژوهشگر مبارزه با مفاسد اقتصادی ضمن اشاره به اعداد عجیب پیرامون درآمد کوله بران گفت: با یک حساب و کتاب ساده، یک کوله بر بین ۵۰۰ تا یک و نیم میلیارد تومان کالا وارد کشور می‌کند.

وی ادامه داد: مسیر کوله بری با خطرات متعددی همراه است و برای کوله بری که زندگی ساده‌ای دارد، امکان واردات چنین حجم عظیمی از کالا وجود ندارد، به عبارتی این حجم از واردات تنها به صاحبان قدرت مربوط می‌شود.

شهرودی با بیان اینکه رویه کوله بری در کشور تغییر کرده است، اعلام داشت: درگذشته کوله بران کالاها را از مسیرهای مرزی صعب‌العبور وارد کشور می‌کردند؛ اما در حال حاضر، برخی از دلالان، کارت‌های کوله بران را خریداری کرده و به‌صورت رسمی و کانتینری کالای مختلف از جمله کالاهای بند ۴ را وارد کشور می‌کنند.

وی تصریح کرد: در واقع به دلیل برخورداری از معافیت‌های کوله بری این عمل صورت می‌گیرد و شواهد نشان می‌دهد، دلالان با پرداخت مبالغ اندک، این کارت‌ها را خریداری می‌کنند، همچنین می‌توان گفت در حال حاضر اکثر کالاهایی که از مسیر مرزی و به‌صورت کوله بری وارد کشور می‌شوند، کالای ممنوعه است.

پژوهشگر مبارزه با مفاسد اقتصادی در انتها گفت: درگذشته نیز شاهد اظهار نظراتی پیرامون مبارزه جدی با قاچاق کالا و ارز بوده‌ایم، اما در نهایت این صحبت‌ها به دستگیری چند فرد خلاصه می‌شد، امیدواریم حداقل برای یکبار شاهد مبارزه جدی پیرامون قاچاق کالا باشیم، مبارزه‌ای که درنهایت به رشد تولید و افزایش اشتغال در کشور منجر خواهد شد.

تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *