برخورد شدید با گران‌فروشان تلفن همراه/ تخلفات در حال بررسی است/با گران‌فروشان بازار موبایل به‌شدت برخورد می‌شود

برخورد شدید با گران‌فروشان تلفن همراه/ تخلفات در حال بررسی است

مدیرکل دفتر صنایع لوازم خانگی و اداری وزارت صمت اعلام کرد که با گران‌فروشان بازار موبایل به‌شدت برخورد می‌شود و در صدد هستیم این امکان را فراهم کنیم تا خریداران متضرر مابه‌التفاوت را از فروشنده دریافت کنند.

به گزارش ایلنا از وزارت صمت، از حدود ۲ هفته قبل نوسانات شدید قیمت در بازار تلفن همراه مشاهده شد. این نوسانات که به دلیل مسائل مربوط به نرخ ارز بود، باعث شد برخی از فروشندگان تلفن‌همراه روی موج نوسانات سوار شده و گوشی‌ها را با قیمت بالا به مردم بفروشند.

در این زمینه، «محسن شکراللهی» مدیرکل دفتر صنایع لوازم خانگی و اداری وزارت صمت از برخورد شدید با این افراد خبر داد و گفت: خریدارانی که گوشی با قیمت گران‌تر از بازار به آن‌ها فروخته شده است، می‌توانند شکایت خود را به ثبت برسانند و این بخش در صدد است تا مابه‌التفاوت از طریق فروشنده به خریدار پرداخت شود.

وی افزود: مشخص بودن فرایندهای مربوط به واردات و ترخیص تلفن همراه، شفافیت این بازار به واسطه سامانه «افق»، ضوابط قیمت‌گذاری و همچنین اجباری بودن درج برچسب قیمت روی کالا، همگی باعث شده بازار تلفن همراه یک بازار شفاف و روشن باشد.

مدیرکل دفتر صنایع لوازم خانگی و اداری وزارت صمت اضافه کرد: ما ۲ نوع رفتار در بازار داریم؛ یک نوع رفتار در راستای همراهی با کشور است به شکلی که شرکت‌ها در فضای عمومی کشور و زمانی که مشکلاتی در تامین ارز وجود داشت کمک حال اقتصاد بودند و با هماهنگی و تعامل با وزارت صمت اقدامات خود را انجام دادند تا به این واسطه هم قیمت‌گذاری درست انجام ششده و هم اجحافی در حق مصرف‌کننده انجام نشود.

وی با بیان اینکه اکنون یک‌سری از شرکت‌های خوب توزیع‌کننده تلفن همراه با واردکنندگان تلفن همراه و وزارت صمت کاملا هماهنگ هستند و به بازار کمک می‌کنند، بیان‌داشت: در مقابل تعدادی شرکت هستند که پا را از قوانین فراتر گذاشته‌اند و اقدامات ناپسندیده‌ای انجام داده و به وضوح گرانفروشی کرده‌اند.

شکراللهی ادامه‌داد: ما به عنوان دفتر تخصصی این حوزه با ارسال نامه‌ای به سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان درخواست کردیم کسانی که در بازار تلفن همراه، خارج از ضوابط قیمت‌گذاری و درصدهای سود مشخص کالا را به خریدار فروخته اند، توسط بازرسی مورد بررسی قرار دهند و گزارشی برای ما ارسال کنند. پس از آن با متخلفین در این حوزه برخورد جدی خواهد شد تا ما شاهد اجحاف در حق مصرف‌کننده نباشیم.

وی با بیان اینکه در صدد طراحی سازوکاری هستیم تا اگر طبق فاکتورها مشخص شد مصرف‌کننده متضرر شده، فروشنده مابه‌التفاوت را به خریدار عودت دهد، یادآور شد: اکنون سامانه ۱۲۴ برای رصد قیمت تلفن همراه و لوازم خانگی توسعه داده شده تا بتوان قیمت روز را رصد کرد.

مدیرکل دفتر صنایع لوازم خانگی و اداری وزارت صمت اضافه کرد: اگر کالایی با قیمت بیشتر از قیمت اعلامی این سامانه به فروش رسیده باشد، خریدار می‌تواند با این سامانه تماس گرفته و شکایت خود را ثبت کند. پس از ثبت شکایت سازمان حمایت و بازرسی‌های استان به این مساله ورود خواهد کرد.

وی درباره چگونگی برخورد با متخلفان نیز تصریح کرد: طبق بررسی‌هایی که در حال انجام است، اگر تخلفی انجام شده باشد، فرد خاطی به‌طور حتم جریمه می‌شود، ضمن اینکه وزارت صمت در حال تدوین برنامه‌ای برای رتبه‌بندی واردکنندگان و فروشندگان زیست‌بوم تلفن‌همراه است و اگر فروشنده‌ای تخلف کند، این تخلف در رتبه‌بندی وی تاثیرگذار می‌شود.

شکراللهی همچنین گفت: هنوز برآوردی از حجم و تعداد شرکت‌هایی که این تخلف را انجام داده‌اند، به دست نیامده است و زمانی که بررسی‌ها به پایان برسد به‌طور حتم به مردم اعلام خواهیم کرد.

ایلنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *