یک تیر و دونشان شغل خانگی و تولید صنایع دستی یکی از راهکارهایی که می‌تواند در حوزه مشاغل خانگی با یک تیر دو نشان بزند

یک تیر و دونشان شغل خانگی و تولید صنایع دستی

یکی از راهکارهایی که می‌تواند در حوزه مشاغل خانگی با یک تیر دو نشان بزند آموزش و راه‌اندازی تولید اقلام صنایع دستی ذیل این کسب و کار است.

گروه جامعه خبرگزاری فارس: یکی از برنامه‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تمرکز بر ایجاد مشاغل خانگی است. قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی مصوب اردیبهشت ماه ۱۳۸۹ است و یک ماه بعد نیز ابلاغ شده است. در ماده ۲این قانون شغل خانگی اینگونه تعریف شده است: « منظور از مشاغل یا کسب و کار خانگی، آن دسته از فعالیتهایی است که توسط عضو یا اعضاء خانواده در فضای مسکونی در قالب یک طرح کسب و کار، بدون مزاحمت و ایجاد اخلال در آرامش واحدهای مسکونی همجوار شکل می‌گیرد و منجر به تولید خدمت و یا کالای قابل‌عرضه به بازار خارج از محیط مسکونی می‌گردد.»

برابر آمارها،‌ از زمان استقرار دولت سیزدهم تاکنون بیش از ۱۳۰ هزار فقره مجوز مشاغل خانگی صادر شده که ۷۰ هزار فقره مجوز تنها در هفت ماهه امسال صادر شده است. همچنین صدور مجوزهای کسب و کار در دولت سیزدهم ۱۰ برابر شده است.

شغل خانگی، بهره اقتصادی و اجتماعی دارد

اشتغال خانگی یکی از شیوه‌های موثر کسب و کار است  که امروزه در بسیاری از کشورها به منبع مهمی برای درآمد خانواده‌ها تبدیل شده است. افراد با کار در خانه در کنار دیگر اعضای خانواده هم سطح درآمد خود را افزایش می‌دهند و هم به کار و حس رضایت از مفید بودن دست پیدا می‌کنند.

یک تیر و دونشان شغل خانگی و تولید صنایع دستی

یکی از راهکارهایی که می‌تواند در حوزه مشاغل خانگی با یک تیر دو نشان بزند آموزش و راه‌اندازی تولید اقلام صنایع دستی ذیل این کسب و کار است.

از طرف دیگر به علت ماهیت شغل خانگی و به خاطر ماهیت کار زنانه که برای بسیاری نیاز به حضور در منزل و نگهداری از کودکان دارد، بسیاری از مشاغل خانگی را زنان مدیریت می‌کنند. نوزدهم بهمن‌ ماه امسال، معاون صنایع‌دستی کشور در نشست خبری سی و ششمین نمایشگاه ملی صنایع دستی و شانزدهمین نمایشگاه گردشگری از تولید ۷۵درصد صنایع دستی موجود در کشور توسط زنان خبر داد.

مریم جلالی دراین باره گفت: ۷۵درصد فعالان حوزه صنایع دستی، خانواده‌ها و زنان ما هستند و به همین ترتیب است که زنان می‌توانند با هنرشان پیشران پیشرفت ایران باشند.

زنان بیشترین اشتغال را در زمینه صنایع دستی دارند

زیست بوم از ویژگی‌هایی است که نوع صنعت دستی تولید شده در هر اقلیم را مشخص می‌کند. زنان از این جهت که اوقات بیشتری را در ارتباط با زیست بوم منطقه زندگی خود می‌گذرانند، به جزئیات توجه بیشتری دارند و در ظریف‌‌کاری مهارت بیشتری دارند، بیشتر جذب تولید صنایع دستی می‌شوند. از طرف دیگر تولید صنایع دستی از آن جمله کارهایی است که در ایام فراغت و یا حتی به عنوان یک کار مستمر و جدی در محیط خانه و در کنار مدیریت خانه و فرزندان قابل اجراست و این  یکی دیگر از دلایل مهمی است که زنان را جذب تولید صنایع دستی می‌کند.

حتی با اینکه صنایع دستی مشهوری مثل میناکاری با عنوان صاحبان اثر خود که مردان هستند شناخته می‌شود، اما در کارگاه‌های این دست صنایع نیز وظائف مهم و ظریفی چون لعاب زنی و نقش‌اندازی اغلب بر عهده زنان است.

توسعه مشاغل خانگی با توجه به صنایع دستی اتفاق می‌افتد

این روزها بسیاری از صنایع دستی همچون لاک تراشی، سنگ تراشی، ابریشم بافی، سیاه چادر بافی برک بافی، دواتگری، نمد مالی، احرامی بافی،پای پوش های سنتی، کلاه بافی،سراجی سنتی،علامت سازی، خراطی، صحافی سنتی، دباغی سنتی به دست فراموشی سپرده شده‌اند و تعداد دیگری به دلیل کمبود خلاقیت و نوآوری در تولید و هماهنگی نداشتن با نیازهای بازار داخلی و جهانی بسیار کم تولید یا در شرف از بین رفتن هستند.

با توجه به اینکه توسعه مشاغل خانگی یکی از دغدغه‌های دولت‌ها در چندسال گذشته است و تلاشهایی نیز برای دریافت وام و یا بیمه شدن شاغلین کسب و کار خانگی نیز صورت گرفته است به نظر می‌رسد تشویق شاغلین خانگی به ورود به عرصه صنایع دستی ترکیب موفقی از این دو دغدغه یعنی رشد شغل خانگی و صنایع دستی به همراه بیاورد.

کجا برای یک شغل خانگی ثبت‌نام کنیم؟

هم اکنون برای رسمیت بخشیدن به کار خانگی و برای حمایت از این کار سامانه‌ای برای ثبت‌نام متقاضیان مستقل تعریف شده است. بسیاری از افراد صنایع دستی زیست‌بوم خود را از بزرگان و آشنایان خود یاد گرفته‌اند. برخی دیگر با آموزشی چندماهه توانایی تولید در زمینه صنایع دستی را پیدا می‌کنند. این افراد می‌توانند با مراجعه مراجعه به سامانه مشاغل خانگی وزارت کار به نشانی  https://mashaghelkhanegi.mcls.gov.ir و انتخاب گزینه “ثبت نام متقاضی مستقل” در این درگاه ثبت‌نام کنند تا در عین کمک به رشد صنایع دستی کشور، از مزایایی که برای شاغلین خانگی در نظر گرفته می‌شود استفاده کنند.

خبرگزاری فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *