تغییر معافیت مالیاتی حقوق از ۷ میلیون تومان به ۱۰ میلیون تومان سبب کاهش ۳۵ هزار میلیارد تومانی درآمدهای…

رییس سازمان امور مالیاتی گفت: تغییر معافیت مالیاتی حقوق از ۷ میلیون تومان به ۱۰ میلیون تومان سبب کاهش ۳۵ هزار میلیارد تومانی درآمدهای دولت خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، داوود منظور رییس سازمان امور مالیاتی در نشست با کارآفرینان گفت: نظام مالیاتی زمانی می‌تواند رشد و تامین مالی کند که کسب و کار ها رونق بیشتری داشته باشند. در حقیقت موتور رشد اقتصاد آنها هستند. آنچه باعث رشد و توسعه می‌شود ظرفیت کارآفرینی کشور است.

وی افزود: اگر کشورها را براساس درآمد سرانه مقایسه کنیم شاهد هستیم که تفاوت آنها به درصد افراد کارآفرین در جامعه بازمی‌گردد. در نتیجه این افراد نقش بسیار ممتازی دارند. هدف ما این است که ملاحظات و دغدغه‌های کارآفرینان را بشنویم و پاسخ دهیم. در صورتی که نیاز به اصلاح و تغییر رویکرد باشد نیز براساس نظرات کارآفرینان در دستور کار قرار می‌دهیم.

رویکرد وزارت اقتصاد تسهیل کسب و کار و تشویق کار آفرینی نیست. در نتیجه نگاه ما به فعالان اقتصادی بخشی نیست. بنابراین هدف سازمان امور مالیاتی دریافت مالیات بیشینه نیست. البته باید مالیات حقه را وصول کنیم. با این وجود مالیات نباید به یک عامل بازدارنده تولید تبدیل شود. تابع هدف ما تامین مالی دولت است اما محدودیت مهم ما عدم ایجاد خلل برای تولید و کسب و کارهای است.

منظور گفت: با توجه به این مسئله هر تسهیلی که لازم باشد براساس مجوزهای قانونی انجام می‌دهیم. در سال جاری پنج درصد مالیات تولید و سال آینده هفت درصد کاهش خواهد یافت که باعث کاهش درآمد خواهد شد اما هدف افزایش تولید است. حتی برای شرکت های بورسی معافیت افزایش سرمایه در تولید را در نظر گرفتیم.

وی تاکید کرد: معافیت حقوق و دستمزد را نیز در لایحه افزایش دادیم و به هفت میلیون در ماه و ۸۴ میلیون تومان در سال رسانیدیم. البته مجلس این معافیت را تا ۱۰ میلیون تومان در ماه و ۱۲۰ میلیون تومان در سال افزایش داد که این موضوع درآمد مالیاتی را کاهش خواهد داد.

منظور گفت: برآورد امسال برای مالیات حقوق و دستمزد ۵۵ هزار میلیارد تومان است. پیش‌بینی با آستانه هفت میلیون تومان برآورد ما حدود همین میزان ۵۴ هزار میلیارد تومان است. براساس تدبیر مجلس میزان مالیات حقوق و دستمزد در سال آینده حداکثر ۲۰ همت خواهد شد یعنی ما ۳۵ همت درآمد را از دست خواهیم داد. اگر لازم است که به افراد حقوق بگیر مساعدت بیشتری شود، سازمان امور مالیاتی آمادگی پذیرش آن را دارد. البته تلاش خواهیم کرد تا با شناسایی بیشتر و بستن روزنه های فرار این کاهش ها را جبران کنیم.

رییس سازمان امور مالیاتی گفت: برای واحد‌های تولیدی آسیب دیده در بخشودگی و تقسیط شرایط ویژه ای در نظر می‌گیریم.

برآورد ۳۳۲ هزار میلیارد تومانی از معافیت های مالیاتی

رییس سازمان امور مالیاتی با اشاره به آمار های صدور صورت حساب‌های الکترونیک از زمان اجرای قانون پایانه های فروشگاهی گفت: از زمان شروع اجرای قانون پایانه های فروشگاهی، ارزش صورت حساب‌های صادر شده حدود ۸۰۰ همت   است. ۵۵ همت مالیاتی ابزار، ۷۰ هزار شرکت صورت حساب ها را دریافت و بالغ بر ۳۵ میلیون صورت حساب صادر شده است. در نتیجه جای تشکر دارد و سایر شرکتها نیز باید عضویت خود را تسریع کنند. از ابتدای سال نیز سایر مودیان حقوقی باید وارد سامانه شوند و پیشنهاد ما این است که از بازه اسفند ماه برای تطبیق شرایط خود با سامانه مودیان استفاده کنند.

وی گفت: قطعا اجرای این قانون باعث رضایت مودیان خواهد شد. البته تدبیری را با بانک مرکزی جلو می‌بریم تا بتوانیم دستگاه پذیرنده را برای افرادی که تمایل دارند به عنوان پایانه در نظر بگیریم تا مودیان خرد و متوسط دیگر نیازی به دستگاه پایانه فروشگاهی نداشته باشند. به این ترتیب صورت حساب ها از طریق شاپرک دریافت خواهد شد. اتصال این موارد گام بزرگی در راستای اجرای قانون پایانه های فروشگاهی خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال آینده قانون به طور کامل اجرا شود. به این ترتیب همه می‌توانند وضعیت خرید و فروش خود را در کار پوشه ببینند.

منظور با بیان اینکه در سال گذشته براساس اظهارنامه ها بالغ بر ۱۰۰ همت معافیت ماده ۱۳۲ دادیم، گفت: البته اعتقاد داریم مشوق ها برای سرکایه‌گذاری در مناطق محروم حتما خورد نیاز جامعه است و نظام مالیاتی این نوع معافیت ها را برای توسعه تولید لازم می‌داند. البته مجموع معافیت های داده شده حدود ۳۳۲ همت است. تغییر در قوانین برای یک سرمایه‌گذار نباید باعث کاهش منافع شود و ثبات در حوزه اهمیت ویژه دارد.

مالیات باید به صورت علی‌الحساب وصول و در پایان سال استرداد شود/ باید ماده ۱۰۴ قانون مالیاتهای مستقیم را احیا کنیم

منظور در خصوص سه دغدغه یکی از کارآفرینان در موضوعات جرایم قانون پایانه‌های فروشگاهی با توجه به اینکه در ماده ۲۲ قانون پایانه های فروشگاهی، بازه زمانی رسیدگی به قرارهای کارشناسی هیئت تخلفات و زمان چند ماهه استرداد مالیات گفت: پیش‌بینی جریمه ۱۰ درصدی فروش در قانون پایانه های فروشگاهی در نظر گرفته شده است، این موضوع را تسری دهیم به ماده ۱۹۱ و بخشودگی‌ای را اجرا کنیم که تا ۱۰۰ درصد به سازمان اختیار می‌دهد. نظر سازمان این است که باید قانون را به شکلی که تسهیل کننده باشد اجرا کنیم. پیشنهاد این کار را به مجلس دادیم و در آستانه ورود به صحن مجلس قرار دارد. امیدوار هستیم کمیسیون اقتصادی سریعتر این لایحه را به صحت مجلس ارسال کند.

وی ادامه داد: در حوزه قرار های دادرسی یکی از مشکلات تعداد بیش از اندازه آنها است. درخواست این است که این تعداد کاهش پیدا کنند. افراد هیئت تخلفات افراد متخصصی هستند که قدرت تشخیص بالایی دارند. در نتیجه انتظار می‌رود تا اعضای هیئت دقت نظر داشته باشند تا نیازی به صدور قرارهای مداوم نداشته باشد. کارشناس ممیز است و نباید از تو درخواست نظر کرد. تنها در بحث تکمیل مستندات باید از این روش استفاده کرد.

رییس سازمان امور مالیاتی در مورد زمان استرداد مالیات گفت: اصل در مالیات این است که مالیات در منبع به صورت علی‌الحساب وصول و در پایان سال با اظهارنامه استرداد داده شود. متاسفانه در فرآیند قانونی اصل بر این است که در پایان سه ماهه رسیدگی کنیم و استرداد انجام دهیم. باید ماده ۱۰۴ قانون مالیاتهای مستقیم را احیا کنیم و اصل را بر وصول مالیات علی‌الحساب و رسیدگی در پایان سال قرار دهیم. در گذشته به دلیل نقص در بانک‌های اطلاعاتی ماده ۱۰۴ در گذشته به درستی اجرا نشد اما با توجه به تغییرات فعلی این امکان وجود دارد. در حال حاضر نیز تمامی موارد استرداد سال ۱۴۰۰ را تکمیل کردیم و در حال پیگیری استردادهای سال ۱۴۰۱ هستیم. تکلیف استرداد یک ماهه است اما به سبب مشکلات زیرساختی امکان تحقق آن را نداریم. با این وجود با اجرای کامل قانون پایانه های فروشگاهی این مسئله محقق خواهد شد.

ارزش منصفانه تنها برای مواردی خاص است/ تنزیل اوراق گام نیاز به بررسی کارشناسی دارد

منظور با اشاره به اینکه ارزش منصفانه تنها برای مواردی است که فرد دفتر و اسناد ندارد، گفت: در برخی موارد مشاهده می‌شود که دفتر وجود دارد اما باز هم از ارزش منصفانه استفاده می‌شود که جای تامل دارد. اگر این مسئله در مورد مشاهده شد به سازمان اعلام کنید تا به آن رسیدگی شود.

وی در خصوص تنزیل اوراق گام گفت: تنزیل اوراق گام اصل براین است تا هزینه های موجه را بپذیریم. در این حوزه اختلاف نظر وجود دارد. البته در بسیاری از موارد مانند اوراق خزانه اسلامی هزینه ها را پذیرفتیم اما در مورد اوراق گام هنوز ابهاماتی وجود دارد که پس از بررسی نتیجه را اعلام خواهیم کرد.

هزینه تقسیط مالیات را می‌بخشیم

رییس سازمان امور مالیاتی در مورد اعمال هزینه تقسیط مالیات ها گفت: اگر دوره پرداخت یک دوره طولانی باشد یک جریمه برای آن لحاظ می‌شود اما معمولا پس از اتمام بازه پرداخت درخواست بخشودگی داده می‌شود و معمولا این درخواست پذیرفته می‌شود.

ریسک اعمال جرایم دیرکرد پرداخت مالیات به سبب طی مراحل دادرسی با مودی است

وی در مورد پرونده‌های مالیاتی که سال‌ها در مسیر دادرسی قرار داشته‌اند و مشمول جرایم تاخیر در پرداخت شده‌اند، گفت: جریمه از زمان تعلق مالیات محاسبه می‌شود. ممکن است مودی اعتراض کند. طبیعی است که مودی وقتی اعتراض می‌کند خطر عدم تایید اعتراض خود را می‌پذیرد. اگر رای به نفع مودی صادر شود جریمه‌ای تعلق نمی‌گیرد. اما اگر مالیات قطعی شد جریمه مربوط به بازه زمانی رسیدگی به دادرسی مشمول جریمه خواهد شد. البته اگر اطاله دادرسی مربوط به قصور سازمان بوده باشد حق با مودی است و نباید مشمول مالیات شود.

امکان تبادل صورت حساب بین سامانه مودیان و سامانه جامع تجارت فراهم شد

منظور در مورد موازی کاری بین سامانه مودیان و سایر سامانه های موجود در کشور گفت: علاقه‌مند هستیم که همه فعالان اقتصادی به پایانه‌های فروشگاهی متصل شوند اما در عین حال نباید به نحوی عمل کرد که فعالان مجبور شوند هم در سامانه جامع تجارت و هم در سامانه مودیان صورت حساب صادر کنند. همین موضوع در سامانه ثامن وجود دارد. براساس پیگیری‌های انجام شده امکان تبادل اطلاعات بین سامانه مودیان و سامانه جامع تجارت به وجود آمده و صورت حساب‌ها در سامانه مودیان نیز قرار می‌گیرد.

اتصال ۴۷۰ شرکت به سامانه مودیان

داوود منظور در جمع خبرنگاران در خصوص آخرین آمار اتصال شرکت ها به سامانه مودیان گفت: در اجرای پایانه‌های فروشگاهی شاهد شتاب بیشتر در اتصال شرکت ها هستیم تا الان بالغ بر ۴۷۰ شرکت به سامانه پیوستند. بالغ بر ۳۵ میلیون صورت حساب بار ارزش ۸۰۰ همت و ارزش افزوده به ارزش ۵۵ همت دریافت شده است. در نتیجه ما از همه شرکتها تشکر می‌کنیم. بخش اصلی شرکتهای بورسی به سامانه متصل شده‌اند. شرکت های دولتی از یک دی ماه باید می‌آمدن که تاخیر داشتیم اما این موضوع شتاب گرفته و امیدوار هستیم سریعتر مشکلات فنی آنها بر طرف شود. سایر شرکت‌های حقوقی نیز از ابتدای سال آینده فراخوان خواهند شد.

وی در مورد تغییرات مالیات در مجلس گفت: وقتی لایحه دولت به مجلس می‌رود نمایندگان تغییراتی را انجام می‌دهند. منتظر هستیم تا آخرین تغییرات را اجرا کنیم.

شناسایی ۱۴۰ هزار خانه لوکس در کشور/ در انتظار تایید اطلاعات هویتی هستیم

منظور در پاسخ به سوالی در مورد مالیات بر خانه‌های لوکس گفت: در سال جاری با همکاری شهرداری‌ها ۱۴۰ هزار خانه لوکس و باغ ویلا را شناسایی کردیم. البته اطلاعات ثبتی آنها باید به هویتی تبدیل شود. بخشی از اطلاعات هویتی در اختیار سازمان قرار گرفته است و امیدواریم سایر موارد نیز تکمیل شود. در سال گذشته نقص اطلاعات مانع از اجرای خوب قانون بود. در سال جاری با پیگیری توانستیم اطلاعات خوبی را دریافت کنیم. البته وقتی یک سال مالی تمام می‌شود اجرای قانون تازه شروع می‌شود. در نتیجه تا اینجا وظیفه ما شناسایی بوده است. ما تابع سیاست قانون گذار هستیم.

تکمیل صدور اظهارنامه‌های برآوردی از سال ۹۸ تا ۱۴۰۰

منظور گفت: تکلیف صدور صورت حساب برای فروشنده است و سازمان تولید اظهارنامه برآوردی را انجام می‌دهد. اگر فعالان اظهارنامه ندهند ما براساس فعالیت آنها اظهارنامه برآوردی را انجام می‌دهیم. این کار را برای سال ۹۸ تا ۱۴۰۰ انجام دادیم.

وی در مورد پیش‌بینی کاهش درآمدهای مالیاتی با توجه به تغییرات مجلس گفت: برآوردها در عمل بعضاً ممکن است کمتر یا بیشتر شوند. تلاش خواهیم کرد با تمرکز بر فرار مالیاتی بتوانیم اگر تغییراتی که در مجلس رخ می‌دهد اثر کاهنده داشته باشد بتوانیم از این طریق جبران کنیم.

اطلاعات افراد دارای ۲۰ خانه خالی وصول شد

رییس سازمان امور مالیاتی در مورد مالیات برخانه های خالی گفت: اطلاعات مربوط به سال ۱۴۰۰ را در مرداد ماه سال جاری دریافت کردیم. با توجه به اعتراضات بالغ بر ۲۰۰ هزار اعتراض در بین ۵۲۰ هزار رکود وجود داشت. قرار شد این اطلاعات پالایش و مجدد ارسال شود. چندین بسته اطلاعات تکمیلی برای ما ارسال شد. شامل افرادی که بیش از ۲۰ خانه خالی داشتند. براساس هر بسته ما موضوع را به مودی اعلام می‌کنیم. برای سال ۱۴۰۱ نیز وزارت راه شهرسازی مهلت دارد تا اطلاعات را تا تیر ماه سال ۱۴۰۲ به سازمان ارائه کند.

تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *