در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد: سردرگمی واردکنندگان تجهیزات موبایل/ بازنده اصلی نوسان نرخ ارز مصرف‌کننده است

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

سردرگمی واردکنندگان تجهیزات موبایل/ بازنده اصلی نوسان نرخ ارز مصرف‌کننده است

رئیس اتحادیه فناوران گفت: در تلاطم عدم ثبات ارز سود و یا ضرر بی‌منطق خواهد بود و در هر صورت مصرف‌کننده بیش از همه متضرر می‌شود، اگر نرخ بالا برود قدرت خرید ندارد و اگر کاهش یابد ترس از خرید دارد، بنابراین عرضه و تقاضای بازار بهم می‌ریزد.

فرهاد غنی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره تاثر نوسانات نرخ ارز بر تجهیزات و لوازم جانبی موبایل اظهار داشت: با توجه به اینکه تمام تجهیزات آی‌تی بیس واردات دارند اولین چیزی که روی آنها تاثیر دارد نرخ دلار است، دلاری که همراه با بی‌ثباتی باشد چه گران و چه ارزان شود یک نتیجه دارد و آن هم ضرر مصرف‌کننده و واردکننده است. در تلاطم عدم ثبات ارز سود و یا ضرر بی‌منطق خواهد بود و در هر صورت مصرف‌کننده بیش از همه متضرر می‌شود، اگر نرخ بالا برود قدرت خرید ندارد و اگر کاهش یابد ترس از خرید دارد، بنابراین عرضه و تقاضای بازار بهم می‌ریزد.

وی افزود: در ۳ ماه گذشته دلار حدود ۷۰ درصد روند افزایشی داشته است این نشان می‌دهد بازار کلپس کرده یعنی همه گیج شده و ترس دارند، مثلا بازرگان نگران است که کالایی را داشته و یا وارد کرده باشد اگر بفروشد قدرت جایگزینی دارد یا خیر. قدرت جایگزینی هم به چند فاکتور بستگی دارد مورد اول اینکه آیا دولت ارزی تخصیص می‌دهد که کالای وارداتی جایگزین شود، دوم اینکه وقتی دلار افزایش پیدا می‌کند و بخواهیم کالا را به نرخ روز بازار قیمت‌گذاری کنیم متهم به گران‌فروشی هستیم.

رئیس اتحادیه فناوران تصریح کرد: یک طرف تعزیرات و سازمان حمایت قرار دارد که روی فروشنده فشا وارد می‌کند و از طرف دولت، وزارت دارایی و وزارت صمت به کاستی فروشنده نگاه نمی‌کنند که آیا اگر با ارز تالار اول( دلار ۲۸ هزار تومانی) و تالار دوم( دلار ۴۳ هزار تومانی) جایگزین شود آیا سهمیه ارز خواهند داشت؟ آیا تخفیف خواهند داشت؟ آیا اگر اکنون ثبت سفارش کنند تا سال بعد تغییرات ایجاد می‌شود یا خیر؟ بعبارت دیگر در شرایط کنونی بازارگان گیج شده و این سردرگمی باعث تلاطم در بازار خواهد شد نتیجه هم برای مصرف‌کننده مطلوب نخواهد بود.

وی تاکید کرد: ما به عنوان بازرگان باید برای واردات برنامه‌ریزی کنیم با وندور، ساپلایر و یا فروشنگان تعهدی برای خرید و برنامه‌ریزی بودجه‌ای داریم که اکنون هیچکدام را نمی‌توانیم لحاظ کنیم.

غنی‌زاده گفت: اکنون تقاضای تجهیزات دو حالت دارد یکی اینکه مشتریان کلپس کرده و خرید نمی‌کنند، برخی نیز حالت هیجانی دارند که شروع به خرید کرده و پول را تبدیل به کالایی کنند که در واقع با ارز معامله می‌شود، این هم در حالت نرمال نیست یا سود خوبی حاصل یا کلا ضرر می‌کنند.

وی بیان داشت: مشکل این است که تاکنون روند قیمت‌ها صعودی بوده و دلار به صورت مینیمم بین ۵۰ تا ۷۰ درصد در سال بالا می‌رود و افت مقطعی ۵ تا ۱۰ درصد دارد و بر پایه همین ۵ درصد کاهش نرخ اعلام می‌کنند که دلار را کنترل کردیم و هیچ مشکلی وجود ندارد.

رئیس اتحادیه فناوران خاطرنشان کرد: در شرایط امروز بازار  حباب نیز معنی خود را از دست داده است اکنون کالاهایی که وابسته به واردات و ارز هستند بیشتر دچار سردرگمی هستند و یقینا این نوسان در این بازار روی همه کالاها تاثیر داشت و قیمت‌ها را افزایش خواهد داد.

ایلنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *