در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد: سامانه‌ها گرانی را حل نمی‌کنند/ جراحی اقتصادی جواب نداد/ روی بهبود روابط بین‌المللی تمرکز کنیم

عضو اتاق بازرگانی با بیان اینکه با راه‌اندازی سامانه‌ها مشکل حل نمی‌شود، گفت: باید روی موضوع بهبود روابط بین‌المللی تمرکز کنیم تا شاید کمک کند تورم فزاینده رو به کاهش برود.

مهراد عباد در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره عوامل تاثیرگذار بر گرانی‌های اخیر اظهار داشت: گرانی هر محصول و خدماتی دو علت دارد یکی تورم است که در این سال‌ها با یک تورم خزنده روبرو هستیم و همواره مسیر افزایشی را طی می‌کند، علاوه بر آن وقتی عرضه کالایی کم شود باعث گرانی می‌شود که این عامل از تحریم‌های بین‌المللی نشات گرفته که روی تامین مواد اولیه و کالا تاثیر گذاشته است. موضوع دیگر کمبود منابع ارزی برای واردات کالا است، ما روی کالاهای وارداتی افزایش قیمت را شاهدیم و کالاهای تولید داخل هم پیرو کالاهای خارجی قیمت‌ها را افزایش می‌دهند. در کنار آن هزینه تولید در کشور بالا رفته و همین منجر به افزایش قیمت تمام‌شده کالا می‌شود.

وی تاکید کرد: برای جلوگیری از افزایش گرانی باید روی تورم کار کنیم قیمت‌گذاری دستوری و یا بگیر و ببند محتکرین مشکل را حل نمی‌کند، باید بصورت بنیادی روی مسئله کار کنیم.

عضو اتاق بازرگانی تصریح کرد: یکی از عوامل تورم مسائل مربوط به کسری بودجه است که باعث تورم بیشتر می‌شود، بانک مرکزی باید روی این قضیه فعالیت بیشتری داشته باشد که البته تاکنون فعالیت مثبت نبوده است.

وی با بیان اینکه با  راه‌اندازی سامانه‌ها مشکل حل نمی‌شود، خاطرنشان کرد: باید روی چند عامل اساسی کار کنیم و مهمترین موضوع هم روابط بین‌المللی است که شاید کمک کند که تورم فزاینده رو به کاهش برود.

عباد گفت: موضوع مهم دیگر اینکه باید تیم اقتصادی دولت تغییر کند تیم جراحی اقتصادی تاکنون نتوانسته کاری پیش ببرد. ما شرایط سختی داریم، با انواع تحریم‌های بین‌المللی و مشکلات داخلی مواجهیم، به تیم زبده از همه نگرش‌ها و طرز تفکرات نیاز است، شرایط به قدری سخت است که برگرداندن به حالت نرمال هم کار سخت و پیچیده‌ای است، بنابراین در قدم اول باید همین شرایط را حفظ کنیم و درگام‌های بعدی با اقدامات بنیادی شرایط را بهتر کنیم، در هر حال با دستور نه می‌توان تورم را کنترل کرد و نه اینکه قیمت ارز را کاهش داد.

ایلنا

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *