بازار نوشت:عباسی رییس اتحادیه مبل سازان تهران با بیان اینکه قیمت تمام شده تولید مبل در یک سال گذشته …

بازار نوشت:عباسی رییس اتحادیه مبل سازان تهران با بیان اینکه قیمت تمام شده تولید مبل در یک سال گذشته بین ۱۵۰ الی ۲۰۰ درصد افزایش یافته، گفت: رکود بازار به قدری است که بسیاری از مغازه ها در مراکز عرضه خالی است.

حدود یک ماه به پایان سال باقی مانده اما فعالین صنفی می گویند که خبری از جنب و جوش مردم برای نوروز نیست. رکود سنگینی بازارها را فرا گرفته و فعالین صنفی از کاهش تقاضای مردم به دلیل افت قدرت نقدینگی مردم خبر می دهند. یکی از مبل فروشان بازار یافت آباد می گوید: هر سال از ۳ ماه مانده به عید بسیاری از مردم برای خرید مبل های جدید به بازار می آمدند. اما امسال شرایط خیلی فرق می کند و بازار حسابی سوت و کور شده است.

به گفته او، خرید کالاهای اساسی و مایحتاج عمومی این روزها در اولویت خرید مردم بوده و کمتر کسی به دنبال تعویض یا خرید مبل است.

آنگونه که این فعال بازار می گوید: مشتریان این روزهای بازار دهک های بالای درآمدی بوده و تعداد مشتریان دهک اول تا ششم به شدت کاهش پیدا کرده است.

قدرت خرید مردم در حالی این روزها به پایین ترین مقدار خود در ۱۰ سال گذشته رسیده که قیمت ها به طور سرسام آوری افزایش یافته است. آنگونه که علیرضا عباسی رییس اتحادیه درودگران و مبل سازان تهران به بازار می گوید: قیمت تمام شده مبل در یک سال گذشته بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ درصد افزایش یافته است.

به گفته او، بیشترین رشد قیمت ناشی از گرانی پارچه و چوب مصرفی و فوم و اسفنج در این صنعت است.

او با بیان اینکه گرانی های اخیر قدرت خرید و تقاضای مبل را حدود ۷۰ درصد کاهش داده است، افزود: بسیاری از مردم قادر به خرید مبل با قیمت های فعلی نیستند.

انحصاردر حوزه فروش مواد اولیه

رییس اتحادیه درودگران و مبل سازان تهران با بیان اینکه هیچ نظارتی بر قیمت مواد اولیه صورت نمی گیرد، گفت: این امر باعث شده، ما مواد اولیه را چند برابر قیمت واقعی آن بخریم، چون غیر از وجود واسطه های بسیار بین تامین کنندگان مواد اولیه و تولیدکنندگان کالای نهایی، بازار مواد اولیه در دستان گروهی خاص است. به این ترتیب قیمت تمام شده کالا بشدت افزایش پیدا کرده است، آن هم در شرایطی که قدرت خرید مردم بشدت کاهش یافته است.

او با تایید اینکه در این حوزه انحصاری ایجاد شده است، افزود: برخی از تولیدکنندگان مواداولیه این حوزه به یک شبکه تبدیل شده اند که از واردات قانونی ممانعت می کنند در حالیکه تولید داخلی جوابگوی نیاز بازار نبوده و ناچار به واردات در برخی از مدل های پارچه ها هستیم.

۵۰ درصد مبل سازان در آستانه ورشکستگی

رییس اتحادیه درودگران و مبل سازان تهران در پاسخ به این سوال که رکود ایجاد شده در بازار چه مشکلاتی را برای تولیدکنندگان مبل ایجاد کرده است، گفت: بیش از ۵۰ درصد مبل سازان و فروشندگان مبل در آستانه ورشکستگی و تعطیلی هستند.

او با بیان اینکه ملک و مغازه بیشتر واحدهای توزیعی اجاره ای است، افزود: اجاره ها در یک سال گذشه به صورت سرسام آوری افزایش یافته و به همین دلیل بسیاری از فعالین این صنعت دیگر قادر به اجاره مغازه نیستند.

عباسی ادامه داد: تا همین چند سال پیش برای اجاره یک مغازه در مراکز خرید و بازارهای مبل باید فرد متقاضی چند ماه را در صف انتظار و نوبت باقی می ماند. اما حالا شرایط به قدری وخیم است که بسیاری از مغازه ها در آستانه شب عید خالی هستند و مشتری برای آنها وجود ندارد.

مبل خارجی نداریم؛ مردم فریب نخورند

او با اشاره به سهم ۱۰ درصدی هنر صنعت مبلمان در کشور، گفت: رکود در بازار مبل و کاهش قدرت خرید مردم می تواند تهدید بزرگی برای اشتغال کشور باشد و دولت باید فکری به حال این مساله بکند اما متاسفانه دولت فراموش کرده که چنین صنعتی در کشور وجود دارد و برنامه ای برای حمایت از این صنعت ندارد.

این فعال صنعتی با بیان اینکه واردات مبلمان به کشور ممنوع است، ادامه داد: همچنین با توجه به حجیم بودن واردات قاچاق آن هم توجیه اقتصادی ندارد. مردم فریب افرادی که مدعی اند مبل آنها خارجی بوده و به همین دلیل قیمت های نجومی برای آن تعیین کرده اند را نخورند.

بازار مبل منطقه در تصاحب مبل های چینی و ترک

رییس اتحادیه درودگران و مبل سازان تهران در بخش دیگری از سخنان خود صادرات را یکی از راه های اصلی برای نجات صنعت مبلمان دانست و گفت:هم اکنون به صورت محدود و خیلی کم به کشور عراق، افغانستان، عمان، گرچستان و ارمنستان مبلمان صادر می شود. اما متاسفانه حجم صادراتمان به هیچ وجه با پتانسیل موجود تطابق نداریم و برای استفاده از این ظرفیت نیازمند بازمهندسی وضعیت صادرات هستیم.

او با اشاره به دسترسی ایران به بازار حدود ۵۰۰ میلیون نفری کشورهای همسایه، گفت: بازار ما را کشورهایی مثل چین و ترکیه تصاحب کرده اند. البته در صورتی که قیمت مواد اولیه کنترل شده و نظارت بیشتری روی آنها صورت گیرد، تولیدات ایرانی می توانند سهم بیشتری از بازار صادراتی منطقه را از آن خود کنند.

این فعال صنفی درباره قدرت رقابت پذیری محصولات ایرانی، گفت: تولیدات ما از کیفیت و تنوع بالایی برخوردار هستند. اما مشکلات موجود در تامین مواد اولیه باعث شده که قدرت رقابتی ما از نظر قیمتی کاهش پیدا کند.

خبر آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *