تمایل مردم برای خرید گوشت قرمز گرم، برنج ایرانی، مرغ کشتار تازه، حبوبات ایرانی، ماکارونی، انواع ماهی، میوه و سبزیجات تازه…

اقتصاد۲۴ نوشت : تمایل مردم برای خرید گوشت قرمز گرم، برنج ایرانی، مرغ کشتار تازه، حبوبات ایرانی، ماکارونی، انواع ماهی، میوه و سبزیجات تازه و به اندازه کافی، خرما و ده‌ها قلم کالای ضروری دیگر به زیر نصف رسیده است؛ نه اینکه دل آن‌ها را زده بلکه علت آن گرانی بیش از ۲۰۰ درصدی قیمت اقلام ضروری سفره‌های مردم، تنها در یک سال اخیر است.

جهش قیمت مواد خوراکی با تعبیر جراحی اقتصادی از سوی دولت عدالت محور، تحول جدی، اما خطرناک در نحوه تأمین و میزان مصرف خورد و خوراک مردم داده است و بیشتر مردم مصرف و ذائقه غذایی خود را به دلیل نبود امکانات تغییر دادند و حالا نقاهت بسیار گرانی را پس از این جراحی پشت سر می‌گذارند.

نرخ مواد خوراکی و کالای اساسی علی رغم وعده دولت رئیسی مبنی بر تثبیت قیمت کالاهای ضروری، آنقدر بالا رفته که مردم کمتری به سراغ خرید و مصرف مواد غذایی می‌روند. نه اینکه در سفره مردم چیزی نباشد بلکه مقدار مصرف، دفعات خوردن غذاهای گوشتی و… کمتر شده است و از مواد غذایی کم کیفیت استفاده می‌کنند.

کارشناسان همواره به حفظ سلامت مردم تأکید دارند و کاهش مصرف مواد غذایی و خوراکی‌های ضروری را تهدید جدی اقتصاد کشور می‌دانند.

گزارش میدانی خبرنگار اقتصاد ۲۴ نشان می‌دهد طبق آمارهای رسمی از ابتدای سال جاری تاکنون بیشتر مواد غذایی دستخوش تغییر قیمت شده و گرانی مواد خوراکی تأمین معیشت مردم را سخت‌تر کرده است.

چه بلایی سر بازار پُر تقاضای حبوبات آمده!

با ادامه هوای سرد مصرف حبوبات برای تهیه آش و سایر غذاهای زمستانی بیشتر شده است، اما همانطور که اشاره شد مردم کمتر جرأت خرید حبوبات را دارند.

نگاهی به بازار حبوبات نشان می‌دهد، هر کیلو لوبیا قرمز با افزایش حدود ۱۹ درصدی نسبت به ماه‌های گذشته و لوبیا سفید با افزایش حدود ۱۸ درصدی بالاترین افزایش قیمت را در طول یک ماه اخیر تجربه کردند و به کیلویی ۵۹ و ۵۵ هزار تومان رسیده است.

عدس، لپه و نخود نیز از گرانی در امان نمانده اند و هر کدام به ترتیب کیلویی ۴، ۳ و ۳ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش داشته‌اند.

البته قیمت حبوبات خارجی ظاهراً از محصول ایرانی ارزان‌تر است، اما این فاصله قیمتی هم نمی‌تواند جبران گرانی حبوبات را داشته باشد و این بازار علی رغم نیاز، در رکود عجیب و کم سابقه‌ای به سر می‌برد.

تخم مرغ هم به سفره‌های مردم نمی‌رسد

امید اقشار ضعیف به خوردن تخم مرغ و سیر شدن یک روز دیگر از زندگیشون بود، اما گرانی این خوشی کوتاه مدت را گرفت و دیگر تخم مرغ به سفره خیلی‌ها نمی‌رسد. هرچند همواره دولت اصرار بر حفظ قیمت این محصول پروتئینی نسبتاً ارزان در بین سایر محصولات پروتئینی دارد، اما متأسفانه هر باره پس از یک ماه نظارت و کنترل قیمت‌ها ناگهان فنر قیمت تخم مرغ رها می‌شود و یک شوک جدید قیمتی به بازار وارد می‌کند.

در هفته‌های متوالی اواسط دی تا این روزهای بهمن ماه، شانه ۳۰ تایی تخم مرغ درشت دولتی در میادین میوه و تره بار ۸۴.۵۰۰ تا ۸۶ هزار تومان عرضه می‌شود که این شانه تخم مرغ تا آذر ماه سال جاری ۵۸ هزار تومان فروخته می‌شد.

مرغ هم غذای لاکچری شده

به گزارش اقتصاد ۲۴ ، اگرچه تا سال گذشته مردم برای خرید مرغ باید هزینه‌ای بیشتر از سال‌های قبل پرداخت می‌کردند، اما باز هم در طی ماه به خرید این مواد پروتئینی آن هم با ایستادن در صف‌های طولانی داشتند، اما امسال هم قیمت مرغ همچنان بر الاکلنگ خود سوار است و هر روز با نوسان قیمت روبروست. ناگفته نماند قیمت این محصول پروتئینی از ۵۲.۵۰۰ تومان در ابتدای دی ۱۴۰۱ به ۵۹ هزار و ۵۰۰ تومان در بهمن رسیده است با این حال باز هم بخش زیادی از مردم خرید این کالا را به تعویق می‌اندازند و به دنبال مرغ منجمد کیلویی ۴۵ هزار تومان در بازار سرگردان هستند.

البته بخش دیگری از مردم هم هستند که قید خرید مرغ منجمد را زده اند و تنها با خرید اسکلت مرغ، بال و گردن و حتی چربی مرغ شکم خانواده را پُر می‌کنند!

خیلی‌ها طعم گوشت قرمز را فراموش کرده اند

دیگر خیلی‌ها در تهران و سایر شهرها طعم گوشت مرغ را از یاد برده اند. از مرغ و تخم مرغ و حبوبات که بگذریم نوبت گوشت قرمز می‌رسد، محصول پروتئینی که از دیرباز جزو ماده مصرفی در همه آشپزخانه‌های ایرانی بوده است، اما امروز کمتر کسی فکر خرید گوشت گوسفندی و گوساله به ذهنش می‌رسد چراکه هر کیلو گوشت گرم در حداقل‌ترین قیمت حدود ۲۵۰ هزار تومان و حداکثر آن کیلویی ۳۸۰ هزار تومان در بازار رسیده است. شقه گوسفندی نیز از حداکثر کیلویی ۲۴۰ هزار تومان با افزایش حدود ۳۰ درصدی به ۳۳۰ هزار تومان در ابتدای بهمن رسیده است.

گوشت چرخ کرده قرمز نیز متناسب با این افزایش قیمت به سقف ۲۸۰ هزار تومان رسیده در حالی که این محصول در ابتدای دی ۲۲۰ هزار تومان بوده است.

این در حالی است که وزارت جهاد کشاورزی با راه اندازی سامانه «ستکاوا» (سامانه تأمین و توزیع کالا)، مدیریت یکپارچه و تنظیم بازار گوشت قرمز را در دستور کار خود قرار داده است، اما انگار قرار نیست با راه اندازی این سامانه مردم حتی برای یک وعده غذایی در هفته از گوشت استفاده کنند!

ناگفته نماند خرید گوشت‌های منجمد وارداتی هم کار هر کسی نیست. از یک طرف کمبود این محصول در بازار و از سوی دیگر افزایش قیمت دولتی آن باعث نگرانی خریداران گوشت قرمز منجمد در بازار شده است.

قدرت خرید، به ماهی هم نمی‌رسید

شاید به جرأت باید گفت که هستند کودکانی که هنوز ماهی نخورده اند، البته نه برای اینکه به ذائقه آن‌ها خوش نمی‌آید بلکه به دلیل اینکه هنوز خانواده به دلیل گرانی نمی‌تواند ماهی خریداری کند و این محصول پروتئینی مفید نیز از سبد خانوارها حذف شده است.

هرچند سازمان شیلات ایران به دنبال آن است تا سهم آبزیان را در سبد مصرف مردم افزایش دهد، اما تاکنون نتوانسته برنامه‌ای برای تثبیت نرخ ماهی در بازار اجرا کند.

در حال حاضر ارزان‌ترین ماهی در بازار مصرف تهران به کیلویی ۵۹ هزار تومان رسیده است. ماهی قزل آلا که تا سال پیش یک محصول پُر طرفدار و پُر متقاضی بوده به کیلویی ۱۷۰ هزار تومان رسیده و این رقم برای خانوارها بسیار سنگین است، از این‌رو حذف این مواد غذایی از سفره‌ها قطعی شده است.

خداحافظی ایرانی‌ها با برنج ایرانی!

افزایش حدود ۲۰۰ درصدی برنج از سال پیش تا سال جاری باعث عدم خرید و مصرف این محصول خوش خوراک و خوش طعم و عطر از سوی خانواده‌ها شده و کمتر مردم سر سفره خود برنج ایرانی می‌گذارند و می خورند.

هرچند دولت با نظارت خود توانست افسار گرانی این محصول را در دست بگیرد، اما تثبیت قیمت‌ها هم برای مصرف کننده نهایی بی‌تأثیر بود چراکه برنج کیلویی ۱۳۰ هزار تومان برای اقشار متوسط و ضعیف جامعه رقم بالایی است.

شاید برخی برنج خارجی را وارد آشپزخانه خود کرده اند، اما قیمت این محصول خارجی هم همپای سایر کالاها تجربه گرانی را داشته تا جایی که امروز حداقل قیمت هر کیلو برنج خارجی در بازار به ۴۰ هزار تومان و حداکثر آن به ۷۸ هزار تومان رسیده است.

تا پایان سال مواد خوراکی باز هم گران می‌شود؟

در ادامه سیاست‌های پولی و ارزی دولت سیزدهم، احتمال گرانی مواد خوراکی تا پایان سال زیاد است و خرید مواد غذایی به دلیل گرانی بیشتر قیمت‌ها سخت‌تر و در برخی موارد غیر ممکن خواهد شد که این وضعیت، آژیر به خطر افتادن سلامت مردم را به صدا در می‌آورد.

خبر آنلاین

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *