در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:مشکلی در توزیع نان تهران وجود ندارد/ ماجرای گم شدن ۵۰ میلیون نان چیست؟

محمد سلیمانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با بیان اینکه قطعی گاز به نانوایان تهرانی نرسیده است، گفت: در حال حاضر همه نانوایان در سطح تهران به فعالیت خود ادامه می‌دهند و مردم نگران تعطیلی نانوایان نباشند؛ مشکلی در بحث توزیع نان در تهران وجود ندارد.

وی با اشاره به تغییر نکردن ساعت کاری نانوایان، تصریح کرد: ساعت کاری مانند روزهای قبل است و کاهش ساعت کاری در نانوایان نداشتیم.

این فعال صنفی در پاسخ به این پرسش که چرا شاهد صف‌های طولانی نانوایان هستیم؟ افزود: همواره در فصل زمستان شاهد ایجاد صف‌های طولانی در نانوایان هستیم؛ اما در سال جاری متقاضیان خرید نان‌های فانتزی بعد از افزایش نرخ آن خریدار نان سنتی شدند؛ همچنین قیمت نان نسبت به کالاهای دیگر ارزان‌ ماند و قیمت آن نسبت به تورم افزایش پیدا نکرد از این‌رو متقاضی برای خرید نان افزایش پیدا کرد.

به گفته رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی؛ صف‌های انتظار برای خرید نان در ایام نوروز و تابستان کمتر از زمستان است.

سلیمانی با بیان اینکه نرخ‌نامه جدید به نانوایان داده نشده است، گفت: تا پایان سال جاری ۲ ماه باقی مانده است و برخلاف قول‌هایی که به فعالان این صنف داده‌اند تا به امروز موفق به دریافت نرخ‌نامه جدید نشدیم.

وی طبخ نان سنگک را دستوری دانست و افزود: این امکان وجود دارد که در طبخ نان سنگکی مشتری به نانوا بگوید که چه نان و با چه کیفیتی می‌خواهد اگر متقاضی خواهان نان بزرگ، خشخاش‌دار، گنجددار باشد قیمت آن با نان معمولی متفاوت است. ممکن است یک نانوایی سنگکی در روز ۲۰ تا ۳۰ عدد نان ۱۵ هزار تومانی بپزد و سایر نان‌ها با نرخ مصوب عرضه می‌شود.

این فعال صنفی با اشاره به گرانی نرخ گنجد در بازار، گفت: نرخ کنجد به کیلویی ۹۰ تا ۱۰۰ هزار تومان رسیده است این در حالیست که ۳ ماه پیش قیمت آن کیلویی ۵۵ تا ۶۰ هزار تومان بود. کنجد یک محصول وارداتی است و از هند، پاکستان و مالزی وارد کشور می‌شود از این‌رو نوسان‌های نرخ ارز در قیمت آن تاثیر مستقیم می‌گذارد.

رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی قیمت هزار تومانی برای نایلون نان سنگکی را واقعی ندانست و افزود: نانواها نایلون سنگکی ضخیم و دسته‌دار است و کیلویی ۶۵ هزار تومان خریداری و نانواها در فروش این نایلون‌ها ضرر می‌کند. من نمی‌دانم بنا به چه منطقی نرخ نایلون در دستگاه‌های هوشمند نان قرار گرفته است نایلون که جزو نان نیست که قیمت آن را دولت برای نانوایان مشخص کند؛ اگر قیمت نایلون برای نانوا صرفه اقتصادی نداشته باشد نانوا نایلون ضعیف و یکبار مصرف تهیه می‌کند.

سلیمانی در پایخ به این پرسش که گزارش‌های مبنی بر جمع‌آوری دستگاه‌های هوشمند از سوی برخی نانوایان به‌دست ما رسیده است آیا این موضوع را تایید می‌کنید؟ گفت: پشتیبانی دستگاه‌های هوشمند واقعا ضعیف است و به بهانه سردی هوا، رول را به نانوایان نمی‌رسانند وقتی نانوا رول نداشته باشد و دستگاه‌اش مشکل پیدا می‌کند آن را کنار می‌گذارد؛ البته هنوز گزارشی مبنی کنار گذاشتن دستگاه‌های هوشمند به‌دست ما نرسیده است اما این امکان وجود دارد که نانوا بعد از خرابی دستگاه آن را کنار بگذارد و از دستگاه‌های قدیمی استفاده کند چراکه نمی‌توان کار را بخواباند.

وی با انتقاد از این سخن که می‌گویند ۵۰ میلیون نان در نانوایی‌ها گم شده است، گفت: برخی مردم و اتباع خارجی برای خرید نان پول نقد می‌دهند همچنین برخی نانوایان وراثی هستند و در حالی‌که نانوایی آنها تعطیل است اما نام آنها در سامانه آرد وجود دارند. زمانی‌ می‌توان گفت ۵۰ میلیون نان گم شده است که این معضلات حل شده باشد. ممکن است برخی نانوایان ۱ تا ۲درصد خطا کنند چراکه در هر کالایی که یارانه به آن تعلق می‌گیرد احتمال خطا در آن وجود دارد. در ضمن دولت با نان لواش نان‌های گم شده را محاسبه کرد تا تعداد نان‌ها را بالا ببرند.

این فعال صنفی در پایان بیان کرد: مقرر شده بود که  یک کارت با کد ملی به نانوایان بدهند که اگر شخصی کارت نداشت نانوا از آن کارت استفاده کنند اما این گزینه عملیاتی نشده است و نمی‌توان در شرایط فعلی محاسبه دقیق انجام داد. به نظر می‌رسد این طرح خوبی است اما زیرساخت‌ها و پشتیبانی آن تکمیل نشده است

ایلنا.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *