شناسنامه‌دار شدن ۸ محصول کشاورزی آغاز شده و از سال آینده الزام است، همه محصولات کشاورزی با کد QR باید صادر شود.

به گزارش خبرنگار اقتصاد خبرگزاری فارس، شاهپور علایی مقدم، امروز در نهمین نمایشگاه تخصصی کشاورزی سم و کود، اعلام کرد: شناسنامه‌دار شدن ۸ محصول کشاورزی شامل ۴ محصول زراعی و ۴ محصول باغی آغاز شده است و از سال آینده الزام شده است که همه محصولات کشاورزی صادراتی باید دارای کد QR باشد.

معاون امور برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: کنوانسیون حفظ نباتات از سه سال پیش کشورها را ملزم کرده است که محصولات شناسنامه‌دار صادر کنند و ما اکنون از این برنامه عقب هستیم.

علایی مقدم در حاشیه نمایشگاه به خبرنگار فارس گفت: این محصولات شامل گوجه فرنگی، خیار، بادمجان، فلفل و انواع محصولات جالیزی هستند.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که دیگر محصولات کشاورزی چه زمانی شناسنامه‌دار خواهند شد توضیح داد: ۴۰ درصد محصولات کشاورزی تا پایان برنامه پنج ساله باید دارای کد QR باشند.

معاون امور برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی طی سخنرانی در این نمایشگاه تاکید کرد: نهاده‌های کشاورزی اساس امنیت غذایی کشور را تشکیل می‌دهند و به همین دلیل کیفیت آنها باید بسیار مناسب باشد و واردکنندگانی که سم و کود وارد می‌کنند و یا آنهایی که در داخل کشور فرموله می‌کنند باید کیفیت این نهاده‌ها را در نظر بگیرند.

علایی مقدم ادامه داد: برنامه دولت برای صادرات سموم کشاورزی نیز تدوین شده و حتی می‌خواهیم باز صادرات انجام دهیم و در حقیقت ایران به هاب صادراتی نهاده‌های کشاورزی تبدیل شود.

وی در ادامه به تولید ۱۰۶ میلیون تن محصول زراعی و باغی در کشور اشاره کرد و گفت: ۱۴ میلیون هکتار هم سطح زیرکشت در کشور است و اینها نشان می‌دهد که کیفیت نهاده‌هایی که در بخش کشاورزی استفاده می‌شوند، چقدر مهم است.

معاون امور برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی همچنین میزان کل تولیدات کشاورزی کشور را ۱۲۵ میلیون تن عنوان کرد و گفت: استفاده از آفت‌کش‌ها تا ۴۰ درصد می‌تواند جلوی از بین رفتن محصولات کشاورزی را بگیرد.

* استفاده از کود و سم در کشاورزی ضروری است

علایی مقدم با بیان اینکه استفاده از سم و کود در بخش کشاورزی ضروری است، گفت: برخی با شعار محصولات سالم و ارگانیک، فکر می‌کنند، بدون استفاده از این نهاده‌ها می‌توان محصول کشاورزی کافی تولید کرد، اما چنین تصوری غلط است و ما هنوز هم با میزان سم و کودی که کشورهای مختلف استفاده می‌کنند، فاصله زیادی داریم. مثلا در ژاپن، سالانه ۱۸ کیلوگرم، در مکزیک ۱۴ کیلوگرم و در دنیا ۲٫۹ کیلوگرم در هکتار سم استفاده می‌شود، اما این رقم در کشور ما تنها ۲ کیلوگرم است.

وی تصریح کرد: کسانی که عنوان می‌کنند استفاده از سم و کود در کشور باعث باقی مانده سموم در محصول می‌شود، باید بدانند که طبق اعلام فائو ۷۰ درصد اثرگذاری آفت‌کش‌ها به نحوه استفاده از آنها مربوط می‌شود و این درحالی است که تنها ۸ درصد کشاورزان تحصیلات دانشگاهی دارند و باید در این زمینه کار شود.

معاون امور برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به اهمیت کیفیت سموم هم اشاره کرد و گفت: کشاورزان باید از سموم باکیفیت استفاده کنند، به طوری که به جای استفاده از ۴ بار، یک بار از سم استفاده شود.

مالیات بر ارزش افزوده سموم حذف شود

در ادامه این نشست سید مهدی حسینی ‌‌‌‌‌‌رئیس هیات مدیره انجمن وارد‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنندگان سم و کود ایران از مالیات بر ارزش افزوده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انتقاد کرد و گفت: در حالی که ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گفته می‌شود ۹ درصد باید مالیات گرفته شود، اما عملا ۱۳ درصد مالیات می‌گیرند، در حالی که از نظر ما باید این مالیات حذف شود.

وی همچنین افزود: شرکت خدمات حمایتی و کشاورزی تولیدکننده انحصاری کود است و باید این کارها را به بخش خصوصی واگذار کنند.

حسینی در ادامه اجازه ورود کود و سم به کشور را که پیش از این ممنوع بود اقدامی مهم خواند و گفت: این کار باعث می‌شود سموم باکیفیت وارد کشور شود.

فارس

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *