حمایت از تولیدکننده و واردکننده در مقابل نوسانات ارزی با تثبیت نرخ ارز نیمایی‌

جعفر قادری‌ در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در رابطه با برنامه رئیس کل جدید بانک مرکزی برای کنترل قیمت ارز، اظهار داشت: باید توجه داشته باشیم که نرخ ارز متغیری است که روی متغیرهای زیادی اثر می‌گذارد و از متغیرهای زیادی نیز تأثیر می‌پذیرد بنابراین اگر تصور کنیم که کنترل نرخ ارز به تنهایی در اختیار بانک مرکزی است و دیگران نقشی در کنترل آن ندارند، کاملا دچار اشتباه هستیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: نرخ ارز براساس سیاست‌های پولی، ارزی، مالی، تجاری، اقتصادی و اجتماعی می‌تواند تغییر می‌کند و تبعا هر کالایی یک عرضه و تقاضا دارد لذا وقتی عرضه اضافه می‌شود قیمت کاهش می‌یابد و وقتی تقاضا اضافه می‌شود قیمت اضافه می‌شود و ارز نیز تابع همین سیاست است.

وی بیان داشت: ارز کالایی است که هم جنبه مصرفی دارد و هم جنبه سرمایه‌ای دارد یعنی تعدادی از مردم ارز را برای تامین نیازهای خود و برخی دیگر نیز ارز را برای حفظ قدرت خرید، خریداری می‌کنند و در شرایط تورمی که انتظارات تورمی شکل می‌گیرد و انتظار مردم افزایش نرخ ارز است، تقاضا برای ارز اضافه می‌شود و این افزایش تقاضا موجب افزایش نرخ ارز می‌شود.

قادری اضافه کرد: در صورتی که تعاملات ما با کشورهای مختلف اروپایی،‌ آمریکایی و آسیایی بیشتر شود و در اثر این تعاملات حجم مبادلات تجاری توسعه یابد در نتیجه امکان به‌دست آوردن ارز حاصل از صادرات نیز بیشتر می‌شود،‌ از طرفی اگر بتوان ارز حاصل از صادرات را برگرداند و آن را به بازار تزریق کرد بسیار می‌تواند در تثبیت نرخ ارز موثر باشد بنابراین  همانطور که اشاره شد مجموعه عواملی که می‌تواند در عرضه و تقاضای ارز تاثیر داشته باشد همه در کنترل بانک مرکزی نیست.

قادری بیان داشت: در شرایط فعلی اگر انگیزه‌های سفته‌بازی مردم رها نشود و اگر مردم همچنان به عنوان یک کالای سرمایه‌ای به ارز نگاه کنند و دارایی‌های خود را به ارز تبدیل کنند هر چقدر هم ارز در بازار عرضه شود این منجر به افزایش تقاضا و افزایش تقاضا هم موجب افزایش قیمت ارز می‌شود.‌

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه اظهار داشت: وقتی دولت عرضه سهام را کم می‌کند یا عرضه اموال و دارایی‌ها را کم می‌کند و نقدینگی در آن بخش‌ها جذب نمی‌شود بنابراین افراد نقدینگی را به سمت بازار ارز می‌برند و یا وقتی نرخ تورم بالا است و سود‌ سپرده‌ها پایین است تفاوت نرخ تورم و نرخ  سپرده‌ها موجب می‌شود که نرخ سودهای واقعی کاهش یابد و انگیزه برای سپرده‌گذاری بانکی وجود نداشته باشد و این نقدینگی نیز به سمت بازار ارز برود و موجب افزایش قیمت ارز شود.

وی با بیان اینکه در مجموع عواملی که نقش در افزایش قیمت ارز دارند زیاد است، گفت: دولت باید تلاش کند برای کنترل و مهار نرخ ارز کارهای متفاوتی انجام دهد و با استفاده از ابزارهای مختلف پولی، مالی، تجاری و مالیاتی به رئیس کل بانک مرکزی کمک کند تا وی بتواند در اهداف و برنامه‌هایش موفق شود.

قادری بیان داشت: اینکه انتظار داشته باشیم یک نفر به تنهایی با تمسک به سیاست‌های پولی و ارزی مشکل قیمت ارز را حل کند تصور درستی نیست و لذا لازم است که در شرایط فعلی به سمت و سویی برویم که راه را برای تولید باز کنیم و دولت سهام عرضه کند و شرایط سرمایه‌گذاری خارجی را فراهم کند.

وی با اشاره به ارزهایی که نزد مردم در منازل و گاوصندوق‌هایشان نگهداری می‌شود، گفت: ضرورت دارد این ارزها‌ به چرخه اقتصاد باز گردد و باید مردم را تشویق کرد تا سپرده‌گذاری ارزی انجام دهد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در مجموعه این مسائل بسیار پیچده است و به هم گره خورده است و نمی‌توان گفت که با یکی – دو سیاست، مشکل ارزی کشور حل می‌شود اما دولت اهتمام دارد و مصمم است.

وی با اشاره به سوابق رئیس کل جدید بانک مرکزی بیان داشت:‌ رئیس‌کل جدید بانک مرکزی، تجربیاتی در صندوق توسعه ملی و چندین بانک دارد و فرد توانمندی است اما همانطور که اشاره شد باید مجموعه‌های مختلف کمک کنند تا اهداف و برنامه‌های‌ بانک مرکزی در کنترل نرخ ارز محقق شود.

وی در رابطه با تعیین نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان برای ارز نیمایی بیان داشت: تثبیت نرخ ارز نیمایی برای مدت مشخص، خیال تولید‌کنندگان، صادرکنندگان و واردکنندگان را راحت می‌کند تا سیاست‌های وارداتی و صادراتی دستخوش‌ نابسامانی‌های ارزی نشود

فارس.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *