بیش از ۹۰ درصد دستگاه‌ها به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شدند

به گزارش ایلنا از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به تنوع ماموریت های این وزارتخانه در حوزه های توسعه زیرساختهای ارتباطی، اقتصاد دیجیتال، دولت هوشمند، صنعت فضایی و پست و پست بانک، گفت: راه اندازی پنجره ملی خدمات دولت هوشمند مقدمه ایست برای هوشمندسازی ارائه خدمات که امسال انجام گرفت و تا الان بیش از ۹۰ درصد دستگاه ها به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شده اند و مابقی نیز تا پایان دی ماه امسال متصل می شوند.

وی با بیان اینکه با هوشمندسازی، خدمات به صورت هوشمند و بدون ارسال مدارک و مراجعه حضوری و حتی بدون ارائه درخواست از سوی مردم قابلیت ارائه دارد، افزود: مثلا هنگامی که فرزندی متولد می شود اگر هوشمندسازی انجام شده باشد این امکان وجود دارد که بدون نیاز به مراجعه والدین به دستگاهها و ارائه درخواست، شناسنامه صادر و ارسال شود تا بدین ترتیب زندگی مردم سهل تر شود.

زارع پور با اشاره به اینکه پنجره ملی خدمات دولت هوشمند با همکاری سازمان امور اداری و استخدامی کشور راه اندازی شده است، تصریح کرد: امسال هر دستگاهی باید حداقل یک خدمتش را هوشمند کند و این فرایندی است که در نهایت منجربه چابکی دولت می شود.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه در شبکه های اجتماعی ظرفیت های بسیار خوبی ایجاد شده که جای تشکر دارد، اظهار کرد: در ایام اخیر با محدودیت ناخواسته که بر اثر تصمیم نهادهای مراجعه امنیتی بوده، مواجه شدیم و می‌توانستیم کاری نداشته باشم و مثل سال ۹۷ که مردم هنگام فیلترینگ تلگرام به پلتفرم های داخلی مراجعه کردند و پاسخ نگرفتند، رفتار کنیم. اما همه همکارانم تمام قد در کنار پلتفرم های ایرانی ایستادند و کمک کردند تا کار مردم زمین نماند و کسب و کارها در پلتفرم های داخلی به فعالیت خود ادامه دهند.

وی با تاکید بر اینکه نیاز مردم را باید برطرف می کردیم، افزود: در این سه ماه با تلاش شبانه روزی اجازه ندادیم مشکلی داشته باشند بطوریکه خودم شخصا پیگیر رفع مشکلات و ارائه زیرساخت مناسب برای فعالیت پلتفرم های داخلی بودم و یک روز در میان برای پیگیری و رفع مشکلات حتی در ایام تعطیل جلسه می گذاشتم.

زارع پور با اشاره به اینکه تعدد پیام‌رسان های داخلی هم فرصت است و هم تهدید، افزود: تنوع پیام‌رسان ها فرصت است چون هرکسی حق انتخاب دارد. تهدیدش این است که همه مردم نمی توانند در همه آنها حضور داشته که بتوانند با همه ارتباط داشته باشند.

وزیر ارتباطات از برنامه این وزارتخانه برای رفع این مشکل خبر داد و گفت: برای رفع این مشکل کار ویژه ای در حال انجام است که در تلاشیم تا انشالله همه پیام‌رسان ها تا دهه فجر یا نهایت تا پایان سال به هم متصل شوند.

وزیر ارتباطات با رد این ذهنیت که با تحقق شبکه ملی اطلاعات، اینترنت قطع می شود، گفت: شبکه ملی اطلاعات یک شبکه پرسرعت و باکیفیت در گستره جمهوری اسلامی ایران است که بر بستر آن خدمات باکیفیت ارائه می شود و اینترنت هم یکی از خدماتی است که بر این بستر به مردم عرضه می شود.

وی افزود: هرچه سرعت این شبکه بیشتر و کیفیت آن بالاتر باشد، اینترنت با سرعت و کیفیت بیشتری به مردم ارائه می شود.

زارع پور همچنین با اشاره به گزارش اخیر سایت اسپید تست در مورد وضعیت سرعت اینترنت در ایران خاطرنشان کرد: بر اساس همین گزارش، اگرچه سرعت اینترنت موبایل دو پله نسبت به ماه گذشته کاهش داشته است اما نسبت به یک سال گذشته سرعت اینترنت همراه در ایران نسبت به کشورهای دیگر ۳۴ پله بهبود پیدا کرده است.

زارع پور با اشاره به مخاطرات استفاده از فیلترشکن و نقش آن در ایجاد اختلال و کاهش سرعت، افزود: بخشی از تجربه کاربری نامناسب هموطنان در استفاده از اینترنت مربوط به روشن بودن فیلترشکنها است که باعث کاهش سرعت و حتی ایجاد اختلال در استفاده از خدمات داخلی می شود.

زارع پور در پایان به برنامه این وزارتخانه برای افزایش سرعت و کیفیت شبکه ارتباطی کشور اشاره کرد و طرح «فیبرنوری منازل و کسب و کارها» و راه اندازی قطب‌های مرکز داده در کشور را از جمله این طرح ها دانست که در حال اجراست.

ایلنا

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *