کاهش ۲ درصدی مالیات بر تولید برای دومین سال پیاپی در بودجه ۱۴۰۲

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، ساختار مالیاتی کشور طی سالیان اخیر به گونه‌ای بوده است که همواره فشار اصلی مالیات را به دوش افراد شفاف قرار داده است. از جمله عواملی که سبب این موضوع  می‌شد نقص جدی در اطلاعات بود، به طوری که امکان شناسایی فراریان مالیاتی وجود نداشت.

در نتیجه معمولا بار تامین مالیات در بودجه دولت بر دوش فعالان اقتصادی شفاف سنگینی می‌کرد. با توجه به رشد سهم مالیات در بودجه عمومی دولت طی سال گذشته و کاهش تاب‌آوری فعالان اقتصادی، شاید بتوان گفت که دیگر امکان افزایش افزایش فشار بر روی فعالان اقتصادی شفاف وجود نداشت.

در نتیجه سازمان امور مالیاتی با تغییر رویکرد به سراغ جمع‌آوری اطلاعات قابل استناد، در چارچوب قانون پایانه‌های فروشگاهی، و شناسایی مودیان جدید رفته است. در کنار این موضوع شاهد کاهش پنج درصدی ضریب ۲۵ درصدی مالیات بر تولید در بودجه سال ۱۴۰۱ بودیم.

کاهش دو درصدی مالیات تولید با وجود پیشنهاد پنج درصدی وزارت اقتصاد

در همین راستا سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی گفته است که در لایحه بودجه ۱۴۰۲ دولت مصوب کرد نرخ ‎مالیات شرکت‌های تولیدی برای دومین سال پیاپی کاهش یابد. مالیات بر تولید در سال آینده ۷ درصد کمتر از سال ۱۴۰۰ خواهد بود.

وی روز گذشته و در صحبت‌های خود به عنوان سخنگوی اقتصادی دولت نیز گفت: رویکرد بودجه سال آینده این است که وابستگی به نفت مقدار کمی داشته باشد و نگاه به سایر درآمدهای پایدار است و این به معنای فشار مالیاتی نیست. البته پیشنهاد وزارت اقتصاد این بوده که ۵ درصد مالیات بر تولید برای سال آینده هم کاهش یابد که مصوبه دولت را هم دارد.

سهم مالیات در بودجه کاهش خواهد یافت؟

با توجه به اینکه همچنان جزئیاتی از بودجه سال آینده ارائه نشده است و با در نظر گرفتن اعداد اعلام شده در خصوص توافق سازمان امور مالیاتی بر روی مالیات ۷۰۰ تا ۷۵۰ هزار میلیارد تومانی و رسیدن کل بودجه عمومی به ۲ هزار هزار میلیارد تومان سهم مالیات سهم مالیات در بودجه حدود ۳۷٫۵ درصد خواهد بود.

در همین رابطه یکی از مدیران سازمان امور مالیاتی گفته بود که پاک ترین درآمد دولت‌ها، درآمد مالیاتی است و باید به سمتی برویم که دولت به قدر کفایت از این درآمدها بهره‌مند شود. در سال جاری حدود ۵۲ درصد منابع درآمدی دولت از مالیات تامین میشود. رقمی که در بودجه سال آینده در نظر گرفته شده، حدود ۷۰۰ تا ۷۵۰ هزار میلیارد تومان است و اگر سقف بودجه ۲ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شود، این نسبت برای سال بعد به حدود ۳۷ درصد میرسد.

رییس مرکز دادرسی مالیاتی سازمان امور مالیاتی تاکید کرده بود که کاهش این نسبت منطقی نیست و باید برای سال بعد نیز این نسبت بالاتر از ۵۰ درصد تثبیت شود. هوشمند شدن فرآیند اخذ مالیات‌ها این ظرفیت را ایجاد کرده است و به عقیده من سقف وصول درآمدهای مالیاتی برای سال ۱۴۰۲ بالاتر از ۷۵۰ هزار میلیارد تومان است و حداقل باید نسبت مالیات به بودجه سال ۱۴۰۱، در سال ۱۴۰۲ نیز محقق شود و برای تحقق این نسبت درآمدهای مالیاتی در بودجه سال ۱۴۰۲ باید در حدود هزار هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شود.

البته پیشنهادهایی برای رسیدن سهم مالیات به هزار میلیارد تومان نیز مطرح شده است اما همچنان مشخص نیست که به طور دقیق چه سهمی برای مالیات برای سال آینده تعیین خواهد شد. باید توجه داشت اعداد تعیین شده در لایجه دولت که هفته آینده به مجلس ارائه خواهد شد ممکن است در کمیسیون تلفیق و صحن مجلس دستخوش تغییراتی شود.

خبرگزاری تسنیم

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *