مجوز‌های معطل مانده در درگاه ملی مجوز‌ها خودکار صادر می‌شوند

به گفته وزیر اقتصاد، از امروز ۲۹ آذر مجوزهایی که در درگاه ملی مجوزها معطل تایید دستگاه‌ها مانده اند به صورت خودکار صادر می شوند.

بر اساس آمار ارائه شده از سوی هیات مقررات زدایی، ثبت ۵۱۶ هزار درخواست مجوز در درگاه ملی مجوز‌ها و معطل ماندن ۱۲۷ هزار مجوز بیش از موعد قانونی تا کنون رقم خوره است.آقای سبحانیان معاون وزیر اقتصاد در خصوص تسهیل صدور مجوز‌ها گفت: دولت‌ها از حدود ۱۴ سال قبل مکلف بوده اند تا شرایط صدور مجوز را شفاف و تسهیل کنند.
اردیبهشت امسال بود که مجلس شورای اسلامی قانون تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار را تصویب کرد.

در همین خصوص رئیس جمهور آقای ابراهیم رئیسی گفت: (تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار) این کاری است که عقب مانده ما عقب افتادگی‌هایی در این بخش داریم که باید آن را جبران کنیم.

به گفته کارشناسان قانون تسهیل صدور مجوز‌ها به دنبال رفع موانع اداری زائد از سر راه متقاضیان کسب و کار و سهولت در صدور مجوز‌های مورد نیاز آن‌ها است.

در این قانون آماده است که درگاه ملی مجوز‌های کسب و کار مکلف به صدور خودکار مجوز‌های معطل مانده است. دستگاه‌هایی که برخی از آن‌ها برای اتصال به سامانه ملی مجوز‌های کسب و کار مقاومت می‌کنند.

 

آقای احسان خاندوزی وزیر اقتصاد گفت: برخی از دستگاه‌هایی که همچنان به سامانه متصل نشده بودند یا مجوز‌های خودشان را از مسیر درگاه ملی کسب و کار صادر نمی‌کردند به آن‌ها مهلت داده شده بود که حداکثر تا مهر و آبان بتوانند مجوز‌های خودشان را صرفا از طریق درگاه ملی مجوز‌ها صادر کنند.

کدام دستگاه ها برای اتصال به سامانه ملی مجوزهای کسب و کار کوتاهی کرده اند؟

از ابتدای مسیر پیگیری‌های وزارت اقتصاد برای اتصال دستگاه‌ها به درگاه ملی مجوز‌ها، دستگاه‌هایی مانند سازمان برنامه و بودجه، وزارت کشور، وزارت دفاع و کانون وکلای دادگستری برای اتصال به این درگاه کوتاهی کرده اند.

یکی از نمایندگان مجلس آقای شمس الدین حسینی گفت: این کوتاهی در اتصال به سامانه از نظر قانون پذیرفته نیست، برخی نهاد‌ها در مقابل قانون گردن کشی می‌کنند.

هر چند موعد قانونی درگاه ملی مجوز‌ها برای صدور خودکار مجوز از ابتدای مهر بود، اما به گفته وزیر اقتصاد از این ظرفیت فانونی استفاده نشد!

آقای احسان خاندوزی پیش از این گفته بود: از این ظرفیت قانونی برای صدور خودکار مجوزها استفاده نکردیم بنا داریم از آن  استفاده کنیم بنابر این در همین آذر اولین صدور مجوز‌های جایگرین توسط خود درگاه صورت خواهد گرفت.

در مجموع ۵۲ مجوز ثبت محور دستگاهی وجود دارد که صدور خودکار برخی از آن‌ها از درگاه ملی مجوز‌ها انجام می‌شود.

آقای احسان خاندوزی می گوید: سه شنبه ۲۹ آذر اولین مجوز درگاه ملی در حوزه‌هایی که خود دستگاه های اصلی نتوانستند به درگاه ملی متصل شوند را صادر خواهیم کرد.آقای امیر سیاح  رئیس مرکز بهبود فضای کسب و کار وزارت اقتصاد هم می گوید: دستگاه‌هایی که در صدور مجوز‌ها تاخیر می‌کنید یادتان باشد که قانون به وزارت اقتصاد تکلیف کرده است که اگر دستگاهی در صادر کردن مجوز‌ها تاخیر داشته باشد مجوز‌ها خودکار صادر خواهد شد.

حالا باید منتظر ماند دید واکنش دستگاه ها در برابر صدور خودکار مجوز ها چه خواهد بود و با دستگاه هایی که از تکلیف قانونی خود شانه خالی کردند چه برخوردی خواهد شد؟

باشگاه خبرنگاران جوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *