جزئیاتی از مرکز تماس حمایت از کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال

سامانه و مرکز تماس ۱۶۴۹ به‌منظور ایجاد ارتباط با کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال و اطلاع‌رسانی از آخرین مصوبات و بخشنامه‌های دستگاه‌های ذی‌ربط در چارچوب آیین‌نامه حمایت از سکوها و کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال روز گذشته رونمایی شد.

به گزارش ایسنا، اوایل مهرماه بر پایه تصمیمات مراجع ذی‌صلاح امنیتی، محدودیت‌هایی برای برخی سکوهای خارجی ایجاد شد که مشکلاتی را برای مردم و کسب‌وکارهای حوزه اقتصاد دیجیتال به وجود آورد.

در راستای کاهش این مشکلات، وزارت ارتباطات به عنوان مسئول کارگروه اقتصاد دیجیتال دولت با همکاری اعضای این کارگروه، تلاش کرد تا در این شرایط با همکاری نزدیک با سکوها و پلتفرم‌ها و دستگاه‌های اجرایی که ظرفیت‌هایی بر پایه قانون دارند یک نوع همدلی شکل بگیرد و مردم بتوانند کسب‌وکارهای آسیب دیده خود را در فضای مجازی بازیابی کنند.

بنابراین از مهرماه سال جاری تلاش زیادی در دبیرخانه کارگروه اقتصاد دیجیتال و نمایندگان عضو این کارگروه شکل گرفت که منجر به تهیه آیین‌نامه‌ای با ۱۴ ماده و۳۰ نوع حمایت شد و این آیین‌نامه با توجه به تأکیدات رئیس‌جمهوری با سرعتی زیاد و خارج از بروکراسی‌ها، مراحل اداری خود را طی و این آیین نامه پس از تایید رئیس جمهوری نیمه آبان توسط معاون اول رییس جمهوری ابلاغ شد.

در همین رابطه روز گذشته مراسمی جهت رونمایی از سامانه و مرکز تماس حمایت از کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال با حضور معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات برگزار شد.

در همین رابطه محمد خوانساری-رئیس سازمان فناوری اطلاعات- با اشاره به راه‌اندازی سامانه و مرکز تماس ۱۶۴۹ گفت: این سامانه قرار است که از یک‌سو بیان‌گر ظرفیت‌های موجود در سکوهای داخلی باشد و از سوی دیگر منعکس‌کننده بازخورد کسب‌وکارها از دستگاه‌ها و سکوها و رفع چالش در قالب پنجره واحد. امیدواریم با ظرفیتی که ایجاد شده و با ارتباط نزدیکی که بین دستگاه‌های اجرایی، سکوها و کسب‌وکارهای حوزه فضای مجازی ایجاد می‌شود، فضا برای مردم و کسب کارها حوزه اقتصاد دیجیتال آسان‌تر و امیدبخش‌تر شود.

همچنین مهدی مظفری، مدیرکل اداره پایش و تسهیلگری کسب و کارها، در مراسم رونمایی از مرکز تماس حمایت از سکوها و کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال که با حضور نمایندگان دستگاه‌های دولتی و نمایندگان سکوها برگزار شد، سامانه ۱۶۴۹ را به عنوان یک پل ارتباطی برای ارائه نقطه نظرات، دریافت بازخورد و در صورت وجود، شکایات کسب و کارهای اینترنتی از سکوها معرفی کرد که توانایی پاسخ به سوالات مطروحه در خصوص چگونگی اخذ حمایت‌های دولتی را دارد.

مظفری در تشریح جزییات این سامانه که هم اکنون به نشانی https://۱۶۴۹.ir/ در دسترس عموم مردم قرار دارد، گفت: سامانه ۱۶۴۹ علاوه بر این که به عنوان پایگاه الکترونیکی «آئین‌نامه حمایت از سکوها و کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال» مصوب کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال به اطلاع‌رسانی اخبار می‌پردازد، در قالب یک مرکز تماس با همین شماره، آمادگی ارائه خدمات و پیگیری درخواست سکوها و کسب و کارها را نیز دارد.

وی ایجاد حساب کاربری را از دیگر امکانات این سامانه دانست و در خصوص سایر امکانات موجود در این سامانه بیان داشت: در سامانه ۱۶۴۹، امکان مشاهده حمایت‌ها در دو قالب کسب و کارها و سکوها فراهم شده است و جزییات بسته‌های تبلیغاتی حمایتی سکوهایی مانند ایتا، روبیکا، کسبینو و سروش پلاس از کسب و کارهای اینترنتی قابل مشاهده است.

طبق اعلام سازمان فناوری اطلاعات، به گفته مدیرکل اداره پایش و تسهیلگری کسب و کارهای سازمان فناوری اطلاعات، قوانین و مصوبات، تکالیف و سوالات متداول از دیگر بخش‌های این سامانه است و این سامانه امکان ثبت شکایات شامل شکایت از سکو و دستگاه و هم‌چنین امکان پیگیری شکایت به صورت غیرحضوری را فراهم کرده است.

گفتنی است سامانه و مرکز تماس ۱۶۴۹ به‌منظور ایجاد ارتباط با کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال و اطلاع‌رسانی از آخرین مصوبات و بخشنامه‌های دستگاه‌های ذی‌ربط در چارچوب آیین‌نامه حمایت از سکوها و کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال است؛ افزون بر آن ثبت شکایات، از دستگاه‌ها و سکوهای مشمول و پیگیری آن‌ها، دیگر هدفی است که در این پایگاه و مرکز، دنبال می‌شود.

ایسنا

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *