چند بنگاه اقتصادی مشمول معافیت بیمه‌ای شدند؟

آخرین نتایج اجرای طرح کارورزی نشان می‌دهد که تاکنون بیش از ۱۵۶ هزار نفر از فارغ التحصیلان دانشگاهی در این طرح ثبت‌نام کرده‌ و بیش از ۲۱ هزار و ۶۰۰ بنگاه اقتصادی مشارکت داشته و مشمول معافیت بیمه‌ای شده‌اند.

به گزارش ایسنا، طرح کارورزی یکی از طرح‌های اثرگذار در توسعه اشتغال و بازار کار است که بستر آشنایی با محیط کار و جذب کارجویان در بنگاه‌های اقتصادی را فراهم می‌کند.

وزارت کار به عنوان مجری طرح در چند سال گذشته تلاش کرده تا با اجرای این طرح، زمینه‌های لازم برای مهارت آموزی و ارائه آموزش‌های شغلی به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بـا استفاده از ظرفیت‌های بلااستفاده موجود در واحـدهای فعال اقتصادی در بخش‌های خصوصی و تعاونی به وجود آید.

از مهمترین اهداف طرح کارورزی می‌توان به افزایش قابلیت جذب و اشتغال دانش آموختگان از طریق انتقال مهارت و تجربه در محیط کار برای ورود به بازار کار، ایجاد انگیزه کارآفرینی و کسب و کار در دانش‌آموختگان، فراهم کردن زمینه انتقال دانش از دانش‌ آموخته به کارگاه و کاهش هزینه بکارگماری نیروی کار برای کارفرما اشاره کرد.

به اعتقاد کارشناسان، یکی از ویژگی‌­های برجسته طرح کارورزی، تلفیق آن با طرح معافیت بیمه کارفرمایی و توجه توأمان به هریک از طرف­‌های عرضه و تقاضای بازار کار است که موجب فراهم کردن شرایط جذب پایدار نیروی کار شغل اولی از سوی کارفرما می شود.

آخرین نتایج عملکرد اجرای طرح کارورزی حاکی از آن است که تاکنون ۱۵۶ هزار و ۱۵۲ نفر از فارغ التحصیلان دانشگاهی به عنوان متقاضی کارورزی واجد شرایط شناخته شده و ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد ۶۴ هزار و ۷۳۲ نفر موفق به عقد قرار داد شده‌اند، همچنین ۲۱ هزار و ۶۷۶ بنگاه پذیرنده به عنوان بنگاه اقتصادی از این طرح استقبال و ثبت نام کرده اند که از مجموع واحدهای مذکور، ۱۱ هزار و ۵۴۳ واحد مشمول برخورداری از معافیت مالیاتی شده‌اند.تعداد قراردادهای دردست اجرا نیز ۱۳۷۰ مورد بوده است.

بر اساس نتایج این گزارش، استان‌های فارس و لرستان به ترتیب بیشترین تعداد داوطلب واجد شرایط و قرارداد منعقده را به خود اختصاص داده‌اند. کمترین میزان مشارکت بنگاه‌های پذیرنده و قراردادهای منعقده نیز متعلق به استان هرمزگان است.

کمک هزینه کارورزی، مبلغی است که در پایان دوره مقدماتی کارورزی و متناسب با مدت آن به کارورز پرداخت می شود.از مهمترین مزایای طرح کارورزی برای کارجویان و کارفرمایان این است که در صورت جذب کارورز،‌ از معافیت حق بیمه سهم کارفرما به مدت حداکثر دو سال برخوردار می‌شوند.

داشتن مدرک دانشگاهی حداقل کارشناسی و کمتر از ۳۵ سال سن در زمان ثبت نام از جمله شرایط برخورداری از مزایای این طرح است و داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت از خدمت نظام وظیفه برای متقاضیان مرد ثبت نام کننده در این طرح الزامی است.

طرح کارورزی فارغ التحصیلان دانشگاهی به استناد ماده (۷۱) قانون برنامه ششم توسعه و به عنوان یکی از برنامه‌های موثر وزارت کار ذیل برنامه سیاستهای فعال بازار کار در قالب تبصره (۱۸) قوانین بودجه سنواتی تدوین شده و زمینه‌های لازم برای ارائه آموزشهای شغلی به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بـا استفاده از ظرفیتهای بلااستفاده موجود در واحـدهای فعال اقتصادی در بخشهای خصوصی و تعاونی را فراهم کرده است.

به گزارش ایسنا، فارغ التحصیلان دانشگاهی و واحدهای اقتصادی در صورت تمایل جهت بهره‌مندی از مزایای دوره کارورزی و معافیت بیمه‌ای می توانند به سامانه کارورزی وزارت کار به نشانی https://karvarzi.mcls.gov.ir  مراجعه و مراحل ثبت نام را دنبال کنند.

ایسنا

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *