گلایه اصناف کرمان طی ماه‌های اخیر از آنچه رشد میزان مالیاتشان خوانده‌اند.

به گزارش ایرنا موضوع مالیات در استان کرمان طی سال جاری به محلی برای انتقاد هم اصناف و هم مدیران استان تبدیل شده زیرا میزان سهمی که در کشور برای استان در زمینه احصای مالیات برای امسال درنظر گرفته شده رشد بسیاری در مقایسه با سال قبل دارد که البته سهم کلی مالیات استان باتوجه به درآمدهای شرکت های بزرگ معدنی استان ارتباط مستقیم دارد اما همزمان، اصناف نیز می‌گویند بعد از ایام کرونا با افزایش میزان مالیاتشان مواجه بوده اند.

در این زمینه مسئولان مالیاتی می گویند اتصال حساب های اصناف به سامانه های مالیاتی و محاسبه میزان مالیات در بستری شفاف تر، سبب محاسبه واقعی تر و در نتیجه افزایش میزان آن شده است لذا اصناف هم اگر به طور مقایسه ای به موضوع و ارقام نگاه می کنند، همراه با محاسبه میزان درآمدهایشان باشد؛ ضمن اینکه اصناف باید نیم نگاهی هم به میزان و رشد درآمدهایشان که در مالیات هم اثرگذار است داشته باشند.

این مسئولان در عین حال تاکید می کنند که سهم مالیات اصناف در کشور هشت درصد اما در استان کرمان سه درصد است.

در این شرایط اما چندی پیش اصناف استان در دیدار با استاندار کرمان از آنچه دریافت مالیات سنگین پس از دوران کرونا خواندند انتقاد داشتند و اظهار کردند که این امر سبب تعطیلی برخی واحدهای صنفی شده است.

محمدمهدی فداکار استاندار کرمان نیز در نشستی که در تیرماه سالجاری با اصناف داشت تصریح کرد: از آنجاکه در بحث اجرای مصوبات ستاد ملی کرونا اصناف با تعطیلی واحدهای صنفی خود و تحمل تبعات مختلف مالی به میدان آمدند و با دیگر آحاد جامعه همگام شدند، لذا باید جهش منطقی در خصوص عوارض و مالیات برای اصناف صورت گیرد که واحدهای صنفی تحت فشار قرار نگیرند.

در عین حال برای روشن شدن بیشتر موضوع خبرنگار ایرنا به سراغ حمید زینل‌پور مدیرکل امور مالیاتی استان کرمان رفته و در خصوص گلایه‌ها یا نارضایتی واحدهای صنفی استان کرمان، نظر وی را درباره چرایی افزایش مالیات جویا شده است.

 

وی توضیح داد: مالیات‌های اصناف به این دلیل افزایش پیدا کرد که در گذشته اطلاعاتی از حساب‌های بانکی آنها در سیستم مالیاتی وجود نداشت (و محاسبه براساس شاخص های دیگر انجام می شد) اما بعد از اینکه بر اساس قانون بودجه اطلاعات حساب‌های بانکی آنها بر روی سامانه‌های مالیاتی نشست اعداد آنها مستند، شفاف و نیز البته تنها حساب‌هایی که به دستگاه‌های کارتخوان وصل بودند در سامانه ثبت شد.

زینل پور ضمن بیان اینکه سهم مالیات اصناف در کشور هشت درصد اما در استان کرمان سه درصد است گفت: اصناف از اینکه مالیاتشان نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرده ناراضی بودند زیرا واحدهای صنفی به مالیات‌های سال گذشته خود نگاه می‌کنند اما به فروش خود نسبت به سال گذشته نگاه نمی‌کنند در صورتی که بر اساس فروش آنها مالیات تعیین می شود.

مدیرکل امور مالیاتی استان کرمان تاکید کرد که البته در نشست های مختلف با اصناف این توضیحات به آنان نیز ارائه شده است.

وی همچنین مجموع مالیات وصول شده استان کرمان در سال گذشته را در مجموع مالیات ارزش افزوده، عملکرد و دیگر موارد ۱۵ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت که کرمان در این زمینه در سطح کشور پیشرو است.

زینل پور با بیان اینکه دولت ۲۲ هزار میلیارد تومان مالیات در سال جاری برای استان کرمان تعیین کرده است افزود: ممکن است باتوجه به شرایط موجود این میزان به طور ۱۰۰ درصد محقق نشود.

ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *