۳ برنامه دولت برای ساماندهی بازار مرغ اعلام کرد./تسهیلات ۱۰ درصدی پرداخت می شود

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در حالی که بازار مرغ در روزهای اخیر نوسانات زیادی داشت که تولید کنندگان متضرر‌می شدند دولت برنامه ساماندهی این بازار اعلام کرده است، تا بازار مرغ به حال تعادل برسد.

محمد قربانی معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی درباره این برنامه گفت: عوارض صادرات را صفر کرده ایم تا صادرات راحت‌تر انجام شود و همچنین به دنبال حذف تعهد ارزی هستیم.

وی افزود: بر اساس طرح جمع آوری مرغ مازاد با همکاری اتحادیه تولیدکنندگان و پرداخت تسهیلات ۱۰ درصدی از سوی بانک کشاورزی، بخشی از مرغ مازاد در بازار جمع آوری خواهد شد.

قربانی تصریح کرد: در اجرای این طرح و در گام اول، ۳۰۰ میلیارد تومان به اتحادیه پرداخت می‌شود تا در استان‌هایی که تولید و مازاد مرغ بیشتری دارند از جمله استان‌های مازندران، گیلان، فارس و خراسان شمالی برای خرید اقدام کنند که این میزان تسهیلات برای خرید بیش از ۵ هزار تن مرغ مازاد کفایت می‌کند و در صورت نیاز در گام دوم نیز همین میزان تسهیلات تزریق می‌شود تا زمانی که قیمت در بازار در وضعیت تعادل قرار گیرد.

تولید کنندگان قیمت فعلی مرغ را بسیار کم‌می دانند که از نظر آنها کفاف هزینه های تولید را نمی کند و ضرر‌می کنند.

محمد یوسفی، رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی با اشاره به قیمت فعلی مرغ در بازار، این رقم را برای تأمین هزینه‌های تولید ناکافی دانست و گفت: در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان و مرغ گرم ۴۷ تا ۶۰ هزار تومان است و این در حالی است که این مرغ‌ها، با جوجه یک روزه ۱۵ هزار تومانی تولید شده اند.
وی افزود: قیمت بالای جوجه یک روزه در ابتدای فصل جوجه ریزی باعث شده که نرخ فروش فعلی متناسب با هزینه‌ها نباشد.رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی میزان فعلی عرضه مرغ به بازار را ۵ تا ۶ هزار تن خواند و گفت: ماهانه حدود ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ تن مرغ مازاد بر مصرف تولید می‌شود.یوسفی ابراز امیدواری کرد که معاونت امور دام شرکت پشتیبانی با اتخاذ تمهیدات مناسب از ضرر و زیان مرغداران بکاهد.

به گزارش فارس، تولید مرغ در کشور سالانه بیش از ۲٫۵ میلیون تن و بیش از نیاز کشور است و لازم است در برخی  زمان‌ها صادرات شود و یا مرغ مازاد توسط شرکت پشتیبانی امور دام کشور جمع آوری و در زمان نیاز به بازار تزریق شود.

خرید توسط شرکت پشتیبانی امور دام در هفته های گذشته انجام‌می شد اما دولت قصد دارد این اقدام سریعتر شده و صادرات هم به آن اضافه شود.

تداوم تولید‌می تواند ضامن ثبات قیمت در ماه‌های آتی باشد.

در حالی که نرخ مصوب مرغ کیلویی ۶۳ هزار تومان است به کمتر از ۵۰ هزار تومان فروخته‌می شد.

بنابراین دولت با سه اقدام، صادرات، جمع آوری مرغ مازاد توسط شرکت پشتیبانی امور دام کشور و پرداخت تسهیلات ۱۰ درصدی برای مشارکت دادن اتحادیه ها در جمع آوری مرغ مازاد، قصد ساماندهی بازار مرغ را دارد.

. خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *